Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har koblet opp anlegget, masse støy, ulyd, ikke lyd i alle høyttalere osv.


Anbefalte innlegg

Alt er koblet opp, men ingenting fungerer sånn det skal.........

 

Koblet fra jording på begge batteriene. koblet dem sammen (+). Så satte jeg på første kabelen på minus på batteriet bak (Jording til den største forsterkeren). Da kom det en konstant pipelyd i subbene. Denne forsvant med en gang jeg satte på jordingskabelen på batteri.

koblet på jording til de andre to forsterkerene til batteriet. koblet på jordingen på batteriet framme. Så skrudde jeg på for å teste anlegget.

 

Lyden fra subbene hørtes grei ut, men lav dorlig lyd framme, og bare lyd på ene siden. Så prøvde jeg å skru opp litt. da begynnte det å skurre veldig i høyttalerene frame, på den siden det var lyd.

 

Prøvde å stille litt på spilleren. så skrudde jeg av alt. gikk bak å stillte litt på forsterkerene. Når jeg skrudde på igjen. Var det masse skurr fra subbene, og en pipelyd. så skrudde rett av igjen. prøvde å jorde chasi på spiller. Da virket subbene igjen, men helt dødt i høyttalerene framme. Etter ei stund. så kom det lyd på ene siden, men veldig dorlig, å skurrer veldig når du skrur opp...

 

Hva er galt? Hvor skal jeg begynne?

 

 

Komponentliste:

Pioneer DEH-P77MP

Morel Elate 6 3 veis

2 x Soundstream Vgw 12"

2 stk. Sinfoni AMPLItude 45.2 (en til diskant/mellomtone, en til Mid-bass)

1 stk SinfoniAMPLItude 150.2x (subber)

Kinetik HC 2000 (Bak)

Kinetik HC 1400 (Framme)

Kabler, terminaler, sikringsholdere ol. fra Evus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir tilnærmet umulig å svare på, men det første som slår meg er at du har koblet opp dette med batteriene tilkoblet, og det er fy fy, da er det fort gjort å ødelegge noe. Det er også litt vanskelig å forstå alt her, utifra måten du skriver på, men jeg skal gi det et forsøk.

 

Vi starter med batteriene. Batteriet fremme erstatter orginalbatteriet, og er koblet slik det var? Så har du dratt pluss fra det batteriet til batteriet bak, og tilsvarende med minus? Har du jordet batteriet bak i karosseriet også? Har du lagt opp nye kabler fra dynamoen til batteri (pluss) og fra karosseri og motor til batteri (minus) foran?

 

Over til koblingene inn på forsterker. Har du to sett med signalkabler fra spilleren, et til front og et til sub? Har du brukt noe yledd for å dele opp front signalet? Hvordan er dette koblet i tilfelle?

Du har en alt for svak 2 kanals forsterker til subene, hvordan er denne koblet opp?

Har du droppet delefilterene som følger med morel settet, og bruker kun delefilterene i forsterkerene? Hvordan er dette koblet opp og stillt inn i tilfelle?

 

Det kan høres ut som du burde få noen til å se over dette før du prøver noe særlig mere selv, hvor i landet bor du ca??

 

HUSK Å ALLTID KOBLE FRA BATTERIET NÅR DU KOBLER STEREO! ;)

Lenke til kommentar

Ble sikkert ikke beste forklaringen på det nei. Var ikke så lett å få forklart alt....

 

Batteri framme er erstattet med nytt ja, ny 50 mm2 jording. Har ikke skiftet noen av de andre kablene i motorrommet. 50mm2 kabel fra batteri framme til batteri bak. med sikring på begge batteriene. Jordingspunkt bak med 50 mm2 kabel.

 

 

Har ikke koblet med batteriene på. begge batteri har vært koblet av hele tiden.

 

Har 3 signalkaber:

1 til subb.

Front er koblet på forsterkeren med Diskant/mellomtone.

Rear er koblet på forsterkeren med middbassene.

 

Bruker delefiltrene til Morel settet. Har ikke stillt på noe enda. kun koblet opp alt. Alt er koblet rett.

 

Der er lagt opp ny 10mm2 strømm til spiller.

 

Denne forsterkeren har ingen problem med å drive subbene. Det er kun subbene og forsterkeren som har blitt testet før. Ingenting av det andre utstyret har vært koblet opp før. Morel settet er nytt, forsterkerene har kun vært brukt under bygging av demobil. spilleren er kjøpt brukt.

 

Jeg tror probleme kan ligge i de 2 Sinfoni AMPLItude 45.2.... Det er frontsettet som er helt dødt. og når det kommer lyd. er det bare lav, elendig lyd med masse skurr på ene siden. virker som dene ene ikke spiller i det heletatt, og den andre slår inn innimellom bare på ene kanalen med masse støy.

 

Bor i rogaland.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute noen timer, koblet å feilsøkt.

 

 

Fikset først jordingen på spiller, la opp en ekstra jording + jordet den godt i chasi. Koblet alt godt opp.

 

 

Skrudde på. Da var all støyen i høyttalerene borte. Subben spilte bra enda, men framme var det bare lyd på ene siden (kun midbass), veldig lav og dorlig, men ingen støy i lyden nå. Og nå var lyden på passasjersiden. sist fungerte det kun på førersiden (diskant/mellomtone).

 

Så jeg tenkte det kunne være de 2 forsterkerene som var problemet. koblet middbassene inn på subb forsterkeren (AMPLItude 150.2x). Da fungerte dem helt perfekt.

 

 

Så jeg koblet av batteriene. tok ut sikringene til de 2 Sinfoni AMPLItude 45.2. koblet av signalkablene.

 

Så brokoblet jeg delefiltrene og fikk koblet opp frontsettet på Sinfoni AMPLItude 150.2x. koblet signalkabelen inn på frontutgangen. koblet på batteriene igjen. Ingen lyd. kun lav susing i høyttalerene.

 

 

Så da må vell problemet være Front og Rear utgangene på spilleren som ikke fungerer? Hva kan være grunnen til dette?

 

Normalt er det vell jordingsbanen som ryker i pioneer spillerne. Men da er vell alle utgangene døde + masse støy. Nå fungerer 1 utgang. De andre 2 er døde, eller kommer lav dorlig lyd kun på ene siden.....

Lenke til kommentar

Har hatt et par kjøreturer for å få testet frontsettet. Etter en stund oppsto det nye problem......

 

 

Problemet oppsto etter ca 20 minutts kjøring i går. I dag kom det et par minutt etter jeg hadde komet hjem.

 

Det spiller krystallklart på alle volum. fantastisk lyd. spilte ganske høyt, så etter en stund begynner det å komme skurring på ene siden. Så jeg stoppet. så over kablene. Alt var som det skulle. startet bilen igjen. lyden var normal noen sekund. før skurringen kom igjen. så jeg skrudde av alt å kjørte hjem.

 

 

I dag prøvde jeg det igjen. skrudde på. alt fungerte helt perfekt. spilte ganske lenge, tok meg en 20 minutts kjøretur. Var kjempefornøyd med lyden. Lot bilen stå på tomgang mens jeg testet det en kansje 5 minutt til. Da begynte skurringen på passasjersiden i går var det på førersiden. Jeg skrudde ned lyden. tok av tenningen, skrudde av spiller. skrudde på igjen spiller. nå var skurringen på begge sider. å etter litt forsvant lyden, å ble helt uklar, masse skurr med en slags nesten pipelyd i, som om det kom et helt forvrengt signal ut.

 

Støyen virker ganske lik, som den som var før. når hele anlegget var koblet opp på alle kanaler. Bare da var lyden kun på en side og veldig lav. Så det kan vell være subb utgangen også har noe problem? Eller er det noen andre grunner for at dette problemet kan oppstå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...