Gå til innhold

Fatal error: Maximum execution time


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Får følgende feilmelding:

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in /home/php/header.php on line 7

 

På linje 7 står det:

session_start();

 

Dette skjer ca hvert 15 minutt... Hvorfor? Hva kan være feil?

Endret av ntec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rediger php.ini og øk verdien til max_execution_time, feks. til 120. Hvis du ikke vet hvor du finner den riktige php.ini-filen din, kan du sjekke det ved å kjøre phpinfo();.

 

Men det er en god mulighet for at det egentlige problemet ligger i koden din, feks, at du har en endless loop eller noe annet som får scriptet ditt til å bruke usedvanlig lang tid.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg trådstarter, men med engelskkunnskaper over barneskole-nivå burde den feilmeldingen der være ganske grei å tolke.

 

Om du har satt opp PHP på en server (webserver mm), og ikke kjører det i command-line kan ikke scriptet gå evig. Egentlig lurer jeg på hva scriptet gitt gjør. Meningen med PHP-script på nettet er at disse skal gå kortest mulig tid.

 

For å oppsummere, problemet er at scriptet går over makstiden PHP har satt til å execute scriptet på.

 

Det har forresten 99% sikker ingenting med session å gjøre. Post resten av kildekoden til fila. Mest sannsynlig har du en uendelig loop.

 

PHP pleier å svare på rundt et sekund fra scriptet begynner, ofte raskere enn dette også. Så det er meget spes at du har så lange lastetider.

Lenke til kommentar

Noen gjør nok dessverre det, og helt vanlig i slike applikasjoner. Mulig dette også har noe med Cron jobs å gjøre også, siden Magento bruker mye av dette, og kanskje trenger litt ekstra tid for å flushe cache, reindeksere osv.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har to PHP-koder/systemer på to forskjellige servere fra samme leverandør (ProISP), og det samme skjer på begge systemene... Det rare er at begge websystemene stopper på session_start hver gang.. Har prøvd å bytte over til en såkalt proserver med mindre belastning, uten at det ble bedre av den grunn.

Lenke til kommentar

index.php

<?php
if(isset($_GET['side'])) { $side = $_GET['side']; }
else { $side = "forside"; }
$isiPad = (bool) strpos($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPad');

$grunn_fil = '/home/php';
$grunn_url = 'http://domenenavn.no';
include $grunn_fil."/header.php";
// mer kode her, men skriptet stopper i header.php
?>

 

header.php

<?php
if($_SERVER['SERVER_NAME']!="domenenavn.no") {
header("Location: http://domenenavn.no".$_SERVER['REQUEST_URI']);
}
$grunn_fil = '/home/php';
$grunn_url = 'http://domenenavn.no';
session_start();
// mer kode her, men skriptet stopper i denne filen på linjen session_start();
?>

 

Her er all koden som gås gjennom før skritet stopper. Noen som finner feilen?

Har forresten endra på sti og domenenavn.

Lenke til kommentar

index.php

<?php
if(isset($_GET['side'])) { $side = $_GET['side']; }
else { $side = "forside"; }
$isiPad = (bool) strpos($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPad');

$grunn_fil = '/home/php';
$grunn_url = 'http://domenenavn.no';
include $grunn_fil."/header.php";
// mer kode her, men skriptet stopper i header.php
?>

 

header.php

<?php
if($_SERVER['SERVER_NAME']!="domenenavn.no") {
header("Location: http://domenenavn.no".$_SERVER['REQUEST_URI']);
}
$grunn_fil = '/home/php';
$grunn_url = 'http://domenenavn.no';
session_start();
// mer kode her, men skriptet stopper i denne filen på linjen session_start();
?>

 

Her er all koden som gås gjennom før skritet stopper. Noen som finner feilen?

Har forresten endra på sti og domenenavn.

 

Har du prøvd å øke maximum_execution time til f.eks 90 for å teste der? ProISP kan sende seg main php.ini fila, slik at du bare gjør endringene i denne og legger den til i webhotellet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting galt med scriptet, bortsett fra noe rar including av filer.

 

Hvorfor har du filene på to systemer? Og hvordan er det med hosten din. Støtter de alle tingene du prøver på i PHP? Eller kjører det i en spesiell Secure Mode eller noe?

 

Mine 50 cent er å betale rundt 1000,- året og flytte alt til Webhuset.no. Beste hosten i hele Norge.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting galt med scriptet, bortsett fra noe rar including av filer.

 

Hvorfor har du filene på to systemer? Og hvordan er det med hosten din. Støtter de alle tingene du prøver på i PHP? Eller kjører det i en spesiell Secure Mode eller noe?

 

Mine 50 cent er å betale rundt 1000,- året og flytte alt til Webhuset.no. Beste hosten i hele Norge.

forslag til bedre including?

 

filene ligger på et og samme system. Denne koden tilhører det ENE av mine to systemer.

Kjører ikke i secure mode.

Systemet fungerer på 99 av 100 innlastinger av siden.

Vil ikke tro at det hjelper å flytte til annen leverandør, tror feilen kan ligge i koden.

 

 

Webhuset er dyrt, og ProISP er en bra ISP. Er vel bred enighet om at ProISP er bra. :) Tror nok ikke å flytte vil løse opp i problemet.

Enig der, har SUPRE erfaringer mer ProISP!

 

 

Får du timeout når du kommenterer ut session_start()

Hva skjer om du kommenterer ut header()-linjen?

Hvorfor definerer du grunn_fil og grunn_url to ganger?

Hva mener du med "Får du timeout når du kommenterer ut session_start()"?

Alt fungerer som normalt når header() kjøres.

 

Det at jeg har definert grunn_fil og grunn_url to ganger er nok en feil :-)

 

-----

 

Har tenkt litt på en ting. Kan feilen skyldes at andre brukere overbelaster serveren? Evt cronjoben som kjøres hvert 10. minutt opp mot en egen fil?

Endret av ntec
Lenke til kommentar

Webhuset er dyrt, og ProISP er en bra ISP. Er vel bred enighet om at ProISP er bra. :) Tror nok ikke å flytte vil løse opp i problemet.

Har ingen erfaring med ProISP, men Webhuset hoster vel 99% av alle nettsiden jobben min står for. Har selv lansert en 10-20 sider der uten problemer. Hjelpsomme folk, bra hardware, god konfigurasjon osv.

 

Å si at 1000,- for et ÅR er mye er å overdrive ass. Det er jo mindre enn man betaler for Spotify på samme tidsperiode. Betale for kvalitet er en flott bil :)

Lenke til kommentar

Betyr ikke at ProISP er det dårlig alternativ ;) ProISP er nok omtrent like kjent som Webhuset for stabilitet, og hoster helt sikkert en rekke med kjente og store nettsider for store aktører idag.

 

Webhuset sitt webhotell er kanskje greit nok, men deres VPS løsninger og div annet er ganske stivt priset i forhold til andre ting som er like bra. :)

 

EDIT: Sjekket ut webhuset sine webhotell, og det kan se ut som ProISP tilbyr litt bedre pakke ift pris der. ProISP har kommet med en god del nye features i det siste, anbefaler å sjekke ut spec lista på webhotellene deres!

 

Men for all del, mener ikke å rakke ned på webhuset.no eller noe! Helt sikkert bra saker, men jeg personlig mener at de har et litt stivere prissetting enn konkurrentene. :)

 

Så, bottomline er at jeg nekter å tro at det er ISPen som er problemet i dette tilfellet her.

Lenke til kommentar

Og igjen trådstarter, har du prøvd å øke execution_time for å se om det hjelper? Samt prøv å skru av cronjob som du nevner bare for å teste, selv om det muligens ikke har noen påvirkning på problemet her.

 

Husk, når du skal sette opp din egen php.ini fil(når du skal øke execution_time), så anbefaler jeg STERKT å få den globale php.ini fila fra ProISP, og heller endre verdien i denne. Jeg prøvde med egen php.ini fil, og ALT bugget seg når jeg prøvde å legge inn noe.

 

Sett execution_time til 90 og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Tja, tjo. Sant nok. Men det er aldri jeg som betaler for disse tingene. Det er kundene som gjør det. Og vi har alltid reklamert med at Webhuset.no har stabile og raske linjer, og servere som svarer fort. Det er svært gode kriterier når vi prøver å overbevise kunden om hvor de skal legge sin hosting. Ingenting av dette er overdrivelse heller.

 

Det viktigste for oss er at ting fungerer og at serveren svarer fort, fordi vi bruker CMF-system som kan være noget krevende, og får blant annet domeneshop sine servere til å gå i stå minst en gang om dagen med et fornuftig antall besøkende.

 

Igjen så har jeg ikke testet ProISP, og det kan tenkes de har like gode servere som Webhuset.no.

 

Personlig så liker jeg å spille kortene trygt, og anbefale en park jeg har lang og god erfaring med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...