Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er norges ruspolitikk ute å kjøre?

 

I flere år har politikerne prøvd å rydde opp i narkomani, dette har de ikke lyktes med.

For flere tiår tilbake ble war on drugs "erklært" . Er ikke denne krigen tapt? Vant ikke narkotikaen?

 

Burde vi ikke prøve andre midler for å få kontroll over narkotikaen?

Arild Knutsen og andre politikere innenfor rus har mange ganger foreslått avkriminalisering.

 

Er det på tide å høre på disse nå?

post-229204-0-59738700-1339715586_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for full avkriminalisering. Men det er vel mest fordi jeg syns det er hårreisende at et land skal bruke tonnevis med (politi)ressurser for å prøve å ta noen som strengt tatt ikke utøver noen slags form for skade ovenfor noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for full avkriminalisering. Men det er vel mest fordi jeg syns det er hårreisende at et land skal bruke tonnevis med (politi)ressurser for å prøve å ta noen som strengt tatt ikke utøver noen slags form for skade ovenfor noen andre.

 

Dette er jeg helt enig i deg i!

Det de narkomane trenger er ikke straff, men hjelp. Det er helt feil å sette en narkoman i fengsel.

Om de slutter å bruke penger på å sette disse i fengsel vil jeg nok tro at pengene heller ville gått til avrusningshjem og lignende hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er for full avkriminalisering/legalisering selv. Men kan ikke skjønne annet enn at NOEN tjener alt for mye på å holde det kriminalisert, derfor holder det seg slik. Virker som politikerne fortsatt lever i en tid lenge før jeg ble født, og ikke evner å ta til seg informasjon om at sånn det foregår i dag, ikke funker over hodet.

 

Så fort det blir diskutert narkotika i politikken er plutselig alle middler lovlig for å bekjempe dette ("lovlig" razzia mot elever i skolen, wtf?!). Hva er grunnen til at det ikke skjer noen endringer, selv om forskning innen området stadig påstår at legalisering er den beste løsningen, samtidig som at det begynner å bli rimelig tydelig at vi ikke har noen god narkotikapolitikk.

Er politikerne korrupte?

Er det organisasjonene som tjener penger på forbudet som er problemet?

Er det politiet som åpenbart utnytter situasjonen til å pynte på statistikken sin som er problemet?

Er det en gjeng med nisser som baserer all sin politikk på synsing?

 

Liker forøvrig å høre når slikt når politikere blir intervjuet (fiktivt eksempel):

Reporter: Forskning peker i retning av at alternativ A er den klart beste løsningen og at alternativ B bare vil gjøre ting verre.

Politiker: Nei det syns ikke jeg, BASTA!

(Jada jada, vet at virkeligheten ikke er like sort/hvit, but still....)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...