Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nervøs når jeg holder presentasjoner


Anbefalte innlegg

Har dere noen tips som hjelper dere før dere skal ha presentasjoner?

 

 

Skal ha eksamen i morgen, og jeg blir alltid så sinnsykt nervøs. Det gjør at jeg glemmer ting, snakker fort og gjørt alt for å bli kjappest mulig ferdig. Dette er jo noe jeg alltid angrer på når jeg er ferdig..

 

Så, har dere noen tips som kan roe meg ned? Hva gjør dere for å klare dere best mulig på en presentasjon? :D

 

 

Skal forresten prøve meg for første gang uten manus, siden jeg alltid får trekk pga det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er du kommet i undervisningen? Lærerene våre sier at nye regler i VGS gjør at ting som lite øyekontakt med publikum, manus osv ikke betyr noe for karakterene lenger.

 

Jeg har alltid med meg manus, men jeg bruker det ikke. Presentasjoner liker jeg godt, men jeg er enig i at det kan bli litt awkward å se klassekameratene sine rett i øynene. Se heller litt over dem. Fest blikket en halv meter over hodene deres, så det ser ut som du ser på dem selv om du ikke gjør det. Og husk å se på litt forskjellige steder i rommet.

 

Som andre sier; skriv manuset på en måte det er naturlig å snakke på, men husk å ha et akademisk språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er du kommet i undervisningen? Lærerene våre sier at nye regler i VGS gjør at ting som lite øyekontakt med publikum, manus osv ikke betyr noe for karakterene lenger.

 

Jeg har alltid med meg manus, men jeg bruker det ikke. Presentasjoner liker jeg godt, men jeg er enig i at det kan bli litt awkward å se klassekameratene sine rett i øynene. Se heller litt over dem. Fest blikket en halv meter over hodene deres, så det ser ut som du ser på dem selv om du ikke gjør det. Og husk å se på litt forskjellige steder i rommet.

 

Som andre sier; skriv manuset på en måte det er naturlig å snakke på, men husk å ha et akademisk språk.

 

På prøvemuntlig gikk jeg ned en hel karakter fordi jeg så på manuset. Sånn er det alltid..

 

Er eksamen, så er kun 2 personer i rommet. Men får vel se.

 

Takk for svar :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vertfall veldig viktig å ikkje få i seg koffein. Mange trur det er lurt å drikke kaffi eller cola, men man blir faktisk meir nervøs av det, for kroppen blir så gira på en måte.

 

Må du stå? Det er vertfall veldig behagelig å sitte foran lærer/sensor. Føles meir avslappa.

 

Berre prat med læreren din. Læreren veit ka du er god for og vil at du skal gjere det bra.

 

Så må du huske at det er ikkje så farlig om du kjem utav manus litt. Lærer/sensor forstår at du er nervøs. Dei er som regel greie folk. Handhels på sensor, så får dokke litt meir forhold enn å vere heilt fremmede. Kanskje lurt å ha et ekstra ark med kun stikkord ved sida av manus, sånn at det er lett å hoppe til neste avsnitt om du rota deg vekk.

 

Kass fag er det her?:)

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

"VGS gjør at ting som lite øyekontakt med publikum, manus osv ikke betyr noe for karakterene lenger."

 

Hvis du står å leser fra et manus vil det selvfølgelig trekke ned. Noe av poenget med muntlig presentasjoner er å vise at du behersker stoffet.

 

Sånn har det alltid vært, men i følge mine lærere i geografi, samfunnsfag og engelsk er det nye regler. Ved muntlig eksamen er det 10 minutter presentasjon og 20 minutter utspørring. Hvordan du da velger å prate under fremføringen betyr ingenting, ettersom du får mulighet til å vise om du behersker stoffet ved utspørringen.

 

EDIT: er det VGS, ungdomsskole eller høyere utd?

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Det er vertfall veldig viktig å ikkje få i seg koffein. Mange trur det er lurt å drikke kaffi eller cola, men man blir faktisk meir nervøs av det, for kroppen blir så gira på en måte.

 

Må du stå? Det er vertfall veldig behagelig å sitte foran lærer/sensor. Føles meir avslappa.

 

Berre prat med læreren din. Læreren veit ka du er god for og vil at du skal gjere det bra.

 

Så må du huske at det er ikkje så farlig om du kjem utav manus litt. Lærer/sensor forstår at du er nervøs. Dei er som regel greie folk. Handhels på sensor, så får dokke litt meir forhold enn å vere heilt fremmede. Kanskje lurt å ha et ekstra ark med kun stikkord ved sida av manus, sånn at det er lett å hoppe til neste avsnitt om du rota deg vekk.

 

Kass fag er det her? :)

Takk, masse gode tips her :) Norsk. Har om hvordan teknologi og andre språk har påvirket norsk.

 

 

EDIT: er det VGS, ungdomsskole eller høyere utd?

Ungdomsskole, 10.trinn.

Lenke til kommentar

Kjære deg, ungdomsskule er ikkje så veldig viktig heller! Sjølv om det føles ekstremt viktig, så har det mest sannsynlig veldig lite å sei om du skulle få en dårlig karakter på denne eksamen. Du kjem nok inn på den vgs du vil uansett om det skulle gå heilt skeis, om det ikkje er en som krevar veldig høgt snitt for å komme inn på.. :)

 

Pass på å ver deg sjølv og bruk dei kunnskapane du har i faget, i stedet for å finne masse nytt som du egentlig ikkje forstår. Viktig å vere sikker på at du faktisk forstår det du snakkar om. Også kan du jo øve deg foran foreldre/søsken/vennar/kjæledyr på å sei det du skal sei, sånn at du veit at du er trygg på det. Greit å ha sagt manuset høgt en gang eller to, for då veit du om det er noko som vil høyres veldig rart ut, og får mulighet til å endre på det.

 

Mest av alt er denne eksamen til for å lære deg korleis det er å ha muntlig eksamen, sånn at du er bedre forberedt på vgs. Alle vil at du skal få vist din kompetanse, ingen er ute etter å slakte deg. Lykke til!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere noen tips som hjelper dere før dere skal ha presentasjoner?

 

 

Skal ha eksamen i morgen, og jeg blir alltid så sinnsykt nervøs. Det gjør at jeg glemmer ting, snakker fort og gjørt alt for å bli kjappest mulig ferdig. Dette er jo noe jeg alltid angrer på når jeg er ferdig..

 

Så, har dere noen tips som kan roe meg ned? Hva gjør dere for å klare dere best mulig på en presentasjon? :D

 

 

Skal forresten prøve meg for første gang uten manus, siden jeg alltid får trekk pga det.

 

For det første vil jeg si at du må være trygg på deg selv og det du skal si. Hvis du allerede vet oppgaven du skal snakke om, kan det være lurt å tegne seg opp et tankekart med fargeblyanter og noen motiver. Står du med manus vill du ofte bli tryggere på det, enn deg selv. Når du ikke er trygg på deg selv, vil du bli mer usikker og deretter nervøs. Mao. Lær deg å presentere bare med tankekartet. Dette vil også hjelpe deg i spørsmåldelen av oppgaven, gjennom at du er deg selv og derfor kunne tørre å være mer reflektert.

 

Så for å huske tankekartet ditt kan du benytte deg av "drill-modellen", som jeg kaller den. Sørg først at du han sånn noen lunde oversikt over det du skal si i hvert tema/kapittel. Deretter starter du fra begynnelsen av tankekartet, feks "tema 1", forteller høyt det du skal si der. Når du kan "tema 1" går du videre til "tema 2", "tema 3" osv. Husk på at for hver gang du skulle bomme på feks. på tema 3, starter du helt fra nytt (fra tema 1).

 

Om du skulle få "panikk", eller glemme det du skulle si, ta det rolig. Se for deg flere muligheter til å komme over "hompen". Et eksempel er å snakke om noe lignende/ relaterte til temaet før du snakker deg frem til det neste tema.

 

Ikke finn på å følle deg som offer for de du framfører til. Føler du dette, vil nok dette gå utover personligheten din. Du skal være deg selv innenfra og høres ut som du mestrer det utenfra. Snakk som du gjør til dine venner og husk på at pauser har sin egen rolle av autoriteten din; en liten pause gjør at tilhørerne blir nysgjerrige, ordene dine får mer tyngde og du føler deg dermed mer avslappet.

 

De vil ditt aller beste, og da særlig læreren din. Feil gjør alle, så ikke heng deg opp i de. De kjenner seg nok igjen om du gjør noen glipp!

Lenke til kommentar

"VGS gjør at ting som lite øyekontakt med publikum, manus osv ikke betyr noe for karakterene lenger."

 

Hvis du står å leser fra et manus vil det selvfølgelig trekke ned. Noe av poenget med muntlig presentasjoner er å vise at du behersker stoffet.

 

Jeg har muntlig eksamen (3VG) nå på mandag, og det er ikke det vi har fått beskjed om, tvert i mot. Men det som jeg vet er riktig er at de 20 minuttene med spørring teller betydelig mer enn presentasjonen, og mange lærere ønsker til og med at man dropper presentasjonsdelen.

 

Sånn har det alltid vært, men i følge mine lærere i geografi, samfunnsfag og engelsk er det nye regler. Ved muntlig eksamen er det 10 minutter presentasjon og 20 minutter utspørring. Hvordan du da velger å prate under fremføringen betyr ingenting, ettersom du får mulighet til å vise om du behersker stoffet ved utspørringen.

 

EDIT: er det VGS, ungdomsskole eller høyere utd?

Lenke til kommentar

Hvor er du kommet i undervisningen? Lærerene våre sier at nye regler i VGS gjør at ting som lite øyekontakt med publikum, manus osv ikke betyr noe for karakterene lenger.

 

Vi fikk beskjed fra norsklæreren vår om at hvis vi bruker manus under presentasjonen så vil de se bort fra den under vurderingen og utelukkende vurdere deg utifra samtalen.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det?

 

Takk for tips!

 

Gikk ikke så veldig bra. Det jeg skulle si gikk helt i surr, og det var en del ting jeg glemte å si. Klarte heller ikke svare på alle spørsmålene til sensor.

 

Fikk en 4'er da. Så er ikke så veldig ufornøyd med det akkurat :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...