Gå til innhold

BK: "Min blomstereng"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vakkert motiv, Erik - med en flott komposisjon. :)Bildet virker noe flatt da det framtrer litt overeksponert slik at blomstene ikke framtrer 100% og det samme med skyene.

Bildet var i utgangspunktet undereksponert, men jeg har justert eksponeringen kraftig i etterbehandling. Bildet er tatt i motlys slik at det dynamiske omfanget ble større en kameraet kunne takle. Måtte prioritere blomsterengen fremfor himmelen.

Vakkert motiv, Erik - med en flott komposisjon. :)Bildet virker noe flatt da det framtrer litt overeksponert slik at blomstene ikke framtrer 100% og det samme med skyene.
Bildet var i utgangspunktet undereksponert, men jeg har justert eksponeringen kraftig i etterbehandling. Bildet er tatt i motlys slik at det dynamiske omfanget ble større en kameraet kunne takle. Måtte prioritere blomsterengen fremfor himmelen.

Et tips: Det kan være lurt å spottmåle f.eks lukkertiden på det lyseste området og deretter justere ned lukkertiden med ca 2.5 EV - noe som jeg er sikker på at kamera ditt klarer - viss ikke så kan du jo prøve med 2,3 eller mindre, uten å klippe høylysene.

På den måten får du eksponert mot histogrammets høyre side hvor høylysene ligger. Det er så utrolig mange flere nyanser å hente der enn i skyggeområdene :)

Et tips: Det kan være lurt å spottmåle f.eks lukkertiden på det lyseste området og deretter justere ned lukkertiden med ca 2.5 EV - noe som jeg er sikker på at kamera ditt klarer - viss ikke så kan du jo prøve med 2,3 eller mindre, uten å klippe høylysene.På den måten får du eksponert mot histogrammets høyre side hvor høylysene ligger. Det er så utrolig mange flere nyanser å hente der enn i skyggeområdene :)

Jeg fotograferer i manuell modus, og justerer eksponeringen etter histogrammet. I dette tilfellet var det altså ikke mulig.

Måtte i tilfelle gjøre en selektiv justering i etterhånd for å lysne forgrunnen, men finner det litt for omstendelig på grunn av trærne.

Vanligvis tar jeg tre eksponeringer i slike tilfeller og kjører en HDR prosess. Litt lat i dette tilfellet, men som sagt, blomsterengen var prioriteten i dette tilfellet.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...