Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

DIY: Ergonomisk stående ved PC-en


Jonta

Anbefalte innlegg

Men Jonta, jeg er en søplelat sofagris. Hva kan jeg gjøre?

Finn eske®, putt laptop eller tastatur på dem, så du kan jobbe/surfe/spille stående en del av tiden. Det er bra for deg.

 

Dette var tl;dr-en. Nå kan du gjør viktige ting igjen. Som å gayme. Eller se på lolcats.

 

Introduksjon:

Hadde kjip kombinasjon av bord og stol. Førte til at jeg fikk vondt i ryggen etter kort tids sitting. Buuu.

 

Vi har alle sett denne typen ergonomisk tegning:

 

post-148505-0-88681300-1339325608_thumb.jpg

 

Tydelig at arbeidsplassen min ikke var helt optimal:

 

post-148505-0-34114000-1339325918_thumb.jpg

 

Introduksjon til ergonomi ved PC-en: Coding Horror:Computer Workstation Ergonomics.

 

Tøffing by doing:

 

What do?!

 

Kom over en video med WP:Tim Ferriss der han sier «om du har to valg:

  • Sitte i 6 timer om dagen, trene i tillegg
  • Sitte i 3 timer om dagen, ikke trene

så er sistnevnte bedre for kroppen.»

 

Delen av en video han sier noe slikt i: YT:Tim Ferriss at SXSW: "Hacking the Human Body" (hele videoen: 60 min. Foredrag etterfulgt av Q&A). I bloggposten hans, Reinventing the Office: How to Lose Fat and Increase Productivity at Work, skriver han tilsvarende og mer. Om både stående og sittende kontor.

 

Å ha laptop eller tastatur på pulten, og selv stå oppreist, funker dårlig. Men jeg hadde en SmartStore™ Classic systemboks størrelse 14 (utvendige mål: 40 cm * 30 cm * 12 cm), som jeg hadde kjøpt for å oppbevare papirer i A4-størrelse i. Den 14.0" Lenovo Thinkpad T420-en min passet veldig fint oppå:

 

post-148505-0-03096000-1339325918_thumb.jpg

 

(Tar av stolryggen, legger den på sitteflata, og ruller stolen under pulten.)

 

Fortsatt litt lavt, så vi putter på enda en. Hadde nok av ting som ikke hadde et skikkelig oppbevaringssted:

 

post-148505-0-29325400-1339325918_thumb.jpg post-148505-0-56926200-1339325920_thumb.jpg

 

Det var omtrent på dette tidspunktet at jeg begynte å utforske litt mer, og bl.a. fant denne:

 

http://www.youtube.com/watch?v=W2z8DXBOkLY

 

Da slo det meg at nakkestillingen min var veldig dårlig. Bøyde hodet ganske langt ned. (Jfr. ergonomitegningen i starten av tråden.)

 

Moar

!

 

Problemet med laptop er at man ville fått en skikkelig mongo stilling for armene, om man har skjermen i riktig høyde. En slik omstilling er mao. en del lettere om du bruker ekstern skjerm. Om laptop eller stasjonær.

 

Hadde et Typematrix-tastatur liggende, som jeg ikke hadde fått brukt på en stund. Hurra! Mer ergonomi, i tillegg til at det er lite nok til å passe inni en slik boks! Av og til bare klaffer ting. ♥

 

Kjøpte noen flere bokser i størrelse 14, og 2 i størrelse 15 (nær dobbelt så høye som størrelse 14. 19 cm vs 12 cm).

 

Boks + tapetkniv + 320-sandpapir, alle kjøpt på Clas Ohlson, er lik:

 

post-148505-0-34883000-1339325920_thumb.jpg

 

Anbefaler å skjære langs de svake strekene oppe og nede (røde piler). Hullet blir mer enn stort nok på den måten, og jeg hadde ikke Lindefjeldvinkel e.l. Langs sidene valgte jeg å holde meg innenfor «søylene». Dette av samme grunn som at ledningshullet på baksida (grønn ramme) er ganske lite: holde boksen sterk nok til å tåle bokser og laptop oppå seg.

 

Behold, The Tower Of Boxel:

 

post-148505-0-05997400-1339325797_thumb.jpg post-148505-0-06841100-1339325917_thumb.jpg post-148505-0-02879000-1339325917_thumb.jpg

 

Bytter mellom disse stillingene.

 

Personlige erfaringer til nå:

  • Beveger meg mer.
  • Mer behagelig.
  • Mye mindre «æsj, orker ikke reise meg for å […]»-faktor.
  • Føler meg mye mindre sløv.

Issuetracker. Ting som ikke funker enda:

 

  • Styreenhet for musepeker (pointing device)
    • Tastaturet får såvidt plass i boksen.
    • Selv om jeg bruker WP:awesome wm og FAYT, må fortsatt cursor beveges, og knapper trykkes.
    • Å betjene laptopens touchpad med skjegg og nese funker ikke i lengden.
    • Er ikke plass til datamus i boksen.
    • Tenkte å henge ekstern touchpad oppned i «taket» i boksen, for så å betjene den med knokene eller snu hånda.
      • Touchpaden på Thinkpaden er veldig behagelig, med sin ruglete overflate, men det ser ikke ut til å finnes i ekstern form (tilkoble med USB-kabel e.l.).
      • Tydeligvis en hel del som ikke har fått med seg begrepet "Graphic tablet", så man får opp en masse skit når man søker etter "external touchpad/trackpad". Fant til slutt Filco Neo Multi Finger Touchpad. Tja…kanskje? (
        , Forumtråd.)
      • Vurderte WP:Apples Magic Trackpad.
      • Ville vite hva konkurrentene var. Googlet "Magic trackpad vs", og a wild c|net-review appeared: Touch pads compared: Apple Magic Trackpad vs. Wacom Bamboo.
        En wacom-tablet som reagerer på fingre? Sannelig. Så jeg blir nok å gå for Wacom Bamboo Connect.
        • 27,7 cm. * 17,6 cm. fysisk, så den passer i boksen. Woop!
        • 14,7 cm. * 9,2 cm. tegneflate. 80% av Apple sin, som er på ca. 13 cm. * 13 cm.
        • Fortsatt over 3 ganger så stor som den på laptopen tho.
        • Kan også brukes som tegnebrett!
        • (Nærmere 16:9.)

    [*]Fotmatte. Trengs ikke om man ikke står så lenge av gangen.

    [*]Bordet mitt er litt høyt. Lurer på å bytte ut bukkene med WP:arkivskap.

    [*]Vurderer å skaffe oppblåsbar WP:Swiss ball til å sitte på.

____________________

 

Har du et oppsett folk kan ha nytte av? Del i vei!

 

Bare å komme med spørsmål (og forslag) til mitt oppsett også (:

 

Edit: Se der ja. Bildene fungerte ikke likevel. Jeg aner ikke hvorfor. Tips/modedit mottas med takk (:

 

Edit 2: La til bildene som vedlegg, og la inn YT-embed.

Endret av Jonta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lurerpaating postet et… spørsmål/forslag, om hvorfor jeg ikke heller gikk for en hev-senk-pult. Om så en brukt en fra finn.no. Her er noen grunner til hvorfor min metode kan foretrekkes:

  • Plass. Systemet jeg bruker kan brukes på så lite som 40 cm bredde. Hev-senk-pulter jeg har sett er ofte betydelig større en tom. vanlige pulter.
  • Pris. Høyt estimat for systemet jeg bruker: 500 kroner om man ikke har bokser og verktøy fra før. Lavt estimat for hev-senk-pult: 1000 kroner. Transportkostnader ikke medregnet. Frakt av boksene: Bag som jeg brukte som sekk. På sykkel. Frakt av hev-senk-bord: Minst personbil.
  • Terskel. Om man finner ut at dette bare er tøv, kan man fortsatt bruke boksene til oppbevaring av støff.
  • Strømforbruk. Ikke at jeg har sjekket hvor mye et bord bruker, men det er garantert mer enn boksene.
  • Holdbarhet og reperasjoner. Trivielt å fikse noe med boksene. Bord? Maybe not so much.

Håper dette besvarte bekymringen din lurepaating. I motsetning til deg synes jeg ikke folk som ikke bruker hev-senk-bord fortjener ryggsmerter, men kanskje du har endret mening, og derfor fjernet det du skrev (:

 

Det har forøvrig kommet en del fint stoff på samme tråd på nFF.

Endret av Jonta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...