Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 Eksamen vår 2012


Anbefalte innlegg

Tema: Pluss Event AS

 

 

Pluss Event AS er et eventbyrå. De har kontor i en stor by i Norge. Bedriften ble etablert i 2004 og har et godt omdømme i markedet. Fram til nå har de levert ulike typer arrangementer som jubileer, firmafester, fødelsdager og julebord. Kundene har i hovedsak vært privatpersoner, bedrifter, idrettslaf og andre orginasjoner i nærområdet. Pluss Event leverer tjenester i samarbeid med leverandør innen lyd, lys, mat, lokaler og artister.

 

Under et av arrangementene treffer markedsansvarlig, Gunnar M. Buanes, en spennende og mulig samarbeidspartner, grunneier Ola Haug. Haug eier et stort skogsareal med vassdrag, juv og skogsbilveier. På tomta er det også en større bygning som Pluss Event kan disponere og innrede til innendørs aktiviteter. Området er lett og liggen en times biltur unna byen.

 

Pluss Event eies og drives i dag av yngve Ottesen (daglig leder), Gunnar M. Buanes (markedsansvarlig) og Mona Helgesen (Økonomiansvarlig). Alle deltar aktivt på arrengementene og har full jobb i Pluss Event.

 

Du skal forberede deg på akutelle problemstillinger innenfor hovedtemaene:

  • bedriftutvikling
  • innovasjon

Her kan vi som kom opp i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 diskutere hva vi tenker om dette! :):wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også denne eksamen imorgen. Læreren min er i streik så ingen hjelp å få der..

Jeg har søkt litt rundt om det virkelig er en bedrift i virkeligheten dette, men finner ingenting som heter Pluss Event AS. Regner med at oppgaven imorgen omhandler det å tenke i nye baner for bedriften, så jeg føler ikke at det er så mye som jeg kan gjøre idag..

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ser dere har eksamensoppgave om min tidligere bedrift. Pluss Event AS ble nedlagt i 2006, bedrifter fikk ny eier og vi kaller oss i dag Eventspesialisten. Gå inn på vår nettside og hent informasjon.

Kjør på! Ha en fortreffelig eksamen :woot:

Endret av HansMartinS
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ser dere har eksamensoppgave i min tidligere bedrift. Pluss Event AS ble nedlagt i 2006, bedrifter fikk ny eier og vi kaller oss i dag Star M. Gå inn på vår nettside og hent informasjon.

Kjør på! Ha en fortreffelig eksamen :woot:

 

om*

 

hva er adressen? finner ikke på google

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ser dere har eksamensoppgave i min tidligere bedrift. Pluss Event AS ble nedlagt i 2006, bedrifter fikk ny eier og vi kaller oss i dag Star M. Gå inn på vår nettside og hent informasjon.

Kjør på! Ha en fortreffelig eksamen :woot:

 

om*

 

hva er adressen? finner ikke på google

 

ikke jeg heller, tror dette må være tull altså.. veldig useriøst å tulle på slike nettsteder som dette. jeg blir helt fra meg. off :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også denne eksamenen i morgen, har vært i kontakt med flere store bedrifter som leverer samme tilbud, for å kunne sikre meg mest mulig ekstern informasjon noe sensor setter stor pris på..

 

Så dere ikke fant noe ut ang det han nevnte tidligere i denne diskusjonen om at Pluss event har byttet til eventspesialisten, her er en link http://www.eventspesialisten.no/

 

jeg lurer på hvordan dere setter opp oppgaven deres? er det noe spesiell måte dere gjør det på? har lastet ned flere løsningsforslag både på nett og som læreren min har skrevet,men har ikke blitt noe klokere!

 

Hilsen iselin :)

Lenke til kommentar

Hvilke oppgaver tror dere vi får? Skjønner at vi skal utforme en situasjonsanalyse. Læreren vår tror vi vil få spørsmål om markedsstrategi og organisasjonsutvikling. Så burde vi være forbredt på kompetanseutvikling. Også gjetter jeg vi får spørsmål om å drøfte betydningen av innovasjon for Pluss Event AS sin konkurranseevne og verdiskapning, som er et kompetansemål.

 

Ganske standard case i grunnen. Men de er lure, plutselig kan vi få om kapitalbehov og finansiering også, så lurt å være forbredt på det også kanskje... Tror dere vi vil få noe som miljø og etikk?

Lenke til kommentar

vi får ha med bok ja, men sånn som vi gjør det skriver vi helst alt idag, alt innen for kapittel en og to, alt om bedriftsutvikling og innovasjon, viktig å få med alt, man rekker nemlig ikke å få skrevet en god oppgave på 5 timer. så det er lurest å utforme oppgaven og skrive ned det generelle om bedriftutvikling og innovasjon.

 

så vi skriver det generelle i dag, og putter inn den informasjonen vi har fått i dag, også putter vi resten inn i morgen og former hele oppgaven, det er lurt å kontakte forskjellige firmaer som driver med eventer, jeg har notert noen spørsmål som har stiller dem, og bruker deres svar i oppgaven..

 

Her er noen få spørsmål som kanskje kan være til hjelp.

Hvem selger dere mest til? Privatpersoner eller bedrifter?

Er det sesonger det er mer trafikk?

Hvor holder dere til?

Hvor mange ansatte er dere og hvordan er oppgavene fordelt?

Hva gjør dere for å være innovative? Har dere noen innovative produkter?

Hva er forretningsideen?

Hvem er deres største konkurrent?

Hvordan markedsfører dere dere?

Driver dere organisasjonsutvikling?

 

 

dette kan kanskje være til hjelp for noen av dere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man ha med boka, alle hjelpemidler utenom kommunikasjon er tillatt. Deretter et det selvklart i et fag som EB at du er avhengig av en god forberedelsesdel dagen før. Det er svært viktig og ta for seg den generelle teorien og knytte det opp mot mulige problemstillinger i forhold til hva forberedelsesdelen sier.

 

I forhold til Pluss Event AS, er dette en fiksert bedrift og det er utrolig viktig og ta utgangspunkt i teksten og den informasjonen som blir gitt der. Ringe andre eventbyråer og spørre om de selger til privatpersoner eller bedrifter, hvor mange ansatte de er eller hvor de holder til, er helt irrelevant i forhold til vår oppgave. Vi skal ikke ta utgangspunkt i andre bedrifter, men i Pluss Event AS. Den informasjonen du evt. trenger ang. andre eventbyråer, finnes lett på nettet.

 

Det som er viktig, som også er nevnt, er å ta utgangspunkt i kompetansemålene. Spørsmålene er garantert stilt ut i fra disse. Det som mest sannsynlig vil bli vektlagt er organisasjonsutvikling, videreutvikling av forretningsidè, etiske og miljømessige forhold, begrepet innovasjon, innovasjonsprosesser, utviklingsprosesser for et produkt.

Det er lite trolig at vi vil få "Betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne" da en bedrifts konkurranseevne handler om deres evne til å konkurrere med andre bedrifter på et internasjonalt nivå, og Pluss Eventen AS ikke vil satse internasjonalt.

 

Et tips til dere alle; Husk å knytt teorien opp mot bedriften hele veien. Utrolig viktig og vise kompetansen sin gjennom svaret på oppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke oppgaver tror dere vi får? Skjønner at vi skal utforme en situasjonsanalyse. Læreren vår tror vi vil få spørsmål om markedsstrategi og organisasjonsutvikling. Så burde vi være forbredt på kompetanseutvikling. Også gjetter jeg vi får spørsmål om å drøfte betydningen av innovasjon for Pluss Event AS sin konkurranseevne og verdiskapning, som er et kompetansemål.

 

Ganske standard case i grunnen. Men de er lure, plutselig kan vi få om kapitalbehov og finansiering også, så lurt å være forbredt på det også kanskje... Tror dere vi vil få noe som miljø og etikk?

 

Så klart vi får kapitalbehov og finansiering. Og nei vi får neppe miljø og etikk.. btw, jeg tulla i stad.

Endret av HansMartinS
Lenke til kommentar

Hvilke oppgaver tror dere vi får? Skjønner at vi skal utforme en situasjonsanalyse. Læreren vår tror vi vil få spørsmål om markedsstrategi og organisasjonsutvikling. Så burde vi være forbredt på kompetanseutvikling. Også gjetter jeg vi får spørsmål om å drøfte betydningen av innovasjon for Pluss Event AS sin konkurranseevne og verdiskapning, som er et kompetansemål.

 

Ganske standard case i grunnen. Men de er lure, plutselig kan vi få om kapitalbehov og finansiering også, så lurt å være forbredt på det også kanskje... Tror dere vi vil få noe som miljø og etikk?

 

Så klart vi får kapitalbehov og finansiering. Og nei vi får neppe miljø og etikk.. btw, jeg tulla i stad.

 

Hvor i alle dager har du det fra at vi får om kapitalbehov og finansiering? Det står ingen info om økonomi og tall i teksten. Og sannsynligheten for at vi får om etikk og miljø er jo stor, når innovasjon og miljø er to sentrale deler av innovativt entreprenørskap i dag. Pluss Event AS skal også bevege seg ut i naturen i forhold til skogsarealet med vassdrag, juv og skogsbilveier. De må stille juridiske spørsmål i forhold til feks rafting, strikkhopp og crosskjøring som kan være aktuelle aktiviteter på et arrangement. Er det lov? Hvilke miljølover må man ta hensyn til? Hva med sikkerhet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så klart vi får kapitalbehov og finansiering. Og nei vi får neppe miljø og etikk.. btw, jeg tulla i stad.

 

Er du tilbakestående?? Jeg brukte kanskje 10-15 minutter på å søke opp den bullshithistorien din.. hvor er morroa, og ikke minst hvor er spøken? Når du i tillegg slenger på en historie om et dødsfall viser dette hvor jævlig inkompetent du er som menneske, og jeg ser helst at du peller deg ut herfra og fullfører oppgaven din om økonomien til Pluss Event.. Lykke til i morgen, håper du får deg en skikkelig overraskelse, smartass.

Endret av Chronacle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...