Gå til innhold

LCD panel fra ødelagt laptop - trenger gjør-det-selv tips


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min laptop har tatt kvelden. Jeg er rimelig sikker på at det er skjermkortet som er dødt.

 

Lang historie kort - jeg sitter nå med et fint lcd panel samt et lite kontrollerkort(strøm?) som hører til, samt alle ledninger og kontakter. Disse delene burde være helt fine, og jeg undrer på om jeg kan få gjort noe nyttig med vrakdelene, samt lære noe nytt av det hele.

 

Jeg ser for meg å forsøke å gjenbruke panelet som en ekstern skjerm til en annen laptop jeg har, og lurer på om det kunne latt seg gjøre få koblet til en vga/d-sub kontakt på panelet, så få satt sammen en alternativ strømforsyning og benytte panelet på den måten.. ? :hmm:

 

Noen som har et par gode url'er som kan hjelpe en nysgjerrig fyr i nød?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naar det kommer til aa bruke en laptop-panel som ekstern skjerm er dette desverre noe som kan vise seg aa vaere heller problematisk.

 

Laptoper bruker sin egen maate aa kode signalet som er ulikt DVI eller VGA, og chippen for aa kode dette signalet sitter paa hovedkortet eller skjermkortet paa laptopen (og maa matche panelet). Saa om man skal bruke panelet for seg selv eller som en ekstern skjerm maa man ha en passende "omformerkort" som gjerne kan bli ganske dyr, og i de alle fleste tilfeller vil det vaere langt billigere aa kjope en helt ny skjerm, av storre storrelse, desverre :(

 

Kanskje legge panelet ut for salg til noen med lik laptop som har knust panelet sitt? Eller kanskje kjope en tilsvarende laptop med defekt panel og bytte selv?

Lenke til kommentar
' timestamp='1338848184' post='19345511']

Naar det kommer til aa bruke en laptop-panel som ekstern skjerm er dette desverre noe som kan vise seg aa vaere heller problematisk.

 

Laptoper bruker sin egen maate aa kode signalet som er ulikt DVI eller VGA, og chippen for aa kode dette signalet sitter paa hovedkortet eller skjermkortet paa laptopen (og maa matche panelet). Saa om man skal bruke panelet for seg selv eller som en ekstern skjerm maa man ha en passende "omformerkort" som gjerne kan bli ganske dyr, og i de alle fleste tilfeller vil det vaere langt billigere aa kjope en helt ny skjerm, av storre storrelse, desverre :(

 

Kanskje legge panelet ut for salg til noen med lik laptop som har knust panelet sitt? Eller kanskje kjope en tilsvarende laptop med defekt panel og bytte selv?

 

Takk for tilbakemelding. En av søkeresultatene fra url i posten over bekrefer behover for et ekstra kontrollerkort.

 

Selge panelet/ bytte om på en annen laptop: nja.. har tenkt å skaffe meg en ny laptop etterhvert uansett.

Mer spennende å se om jeg kan få satt ihop noe.

 

Det er fullt mulig å gjøre noe slikt, bare noe mer komplisert - som det pleier å være. Nå har jeg litt mer å henge en løs ide på. Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...