Gå til innhold

Vil inn i marinen


JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en gutt på 17 år i skrivende øyeblikk. Har begynt å tenke på forsvaret, eller hva jeg skal kalle det.

 

Jeg liker veldig godt å reise. Å oppleve nye land og kulturer er midt i blinken for meg. Kunne reist hele livet, om det var opp til meg.

 

Så fikk jeg høre om marinen for et par uker siden - en kompis sa at man fikk reise til alle verdens land og at man får gå i land i de fleste. Ypperlig for meg.

 

Jeg trives om bord i båt, jeg blir aldri sjøsyk. Savner sjeldent mor og far.

 

Er det slik? Hvordan er marinen, og hva kreves for å komme inn i marinen? Hvor gammel må jeg være og hvilke krav stilles fysisk, altså form, kroppsbygning osv?

 

Takker på forhånd for alle svar. Jeg vet svært lite, så pøs på med det dere vet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter i skrivende stund på et fartøy i Marinen og er snart 11 måneder ut i førstegangstjenesten. Har aldri vært i utlandet med Marinen!

 

Du hadde ikke hørt om Marinen før nå? En av fire forsvarsgrener i Norge.

 

Sjøforsvaret er noe du kan bli innkalt til når du skal avtjene verneplikten din om du er gutt eller du kan søke deg hit frivillig om du er jente. Enten hit, eller til Hæren eller Luftforsvaret.

 

Ca 70% av de vernepliktige er på land i Sjøforsvaret, mens 30% er på båt, så det er ikke gitt at du havner på båt etter rekruttskolen som varer i to måneder på Madlamoen Leir i Stavanger.

 

Om du skulle bli fordelt til fartøytjeneste, så har du en mengde tjenester. Selv er jeg artillerist på et fartøy og driver med kanoner, mitraljøser og andre typer våpen.

 

De fleste båtene som tilhører Kysteskadren (fregattene, mtb-ene, ubåtene, minesveiperne/-jakt og logistikkfartøyene) seiler relativt lite. Noen seiler mer enn andre. Men 70-80 seilingsdøgn mener jeg de fleste har. Noen få av fartøyene ligger også kun til kai i løpet av et år hvor små vernepliktige besetninger inngår som vaktlag.

 

En avdeling som seiler mer er Kystvakten. Den er delt i to med Indre Kystvakt og Ytre Kystvakt. Fartøyene i Indre Kystvakt seiler mye, men ligger også en del til kai. Ytre Kystvakt seiler omtrent hele året med små avbrudd i følge med verkstedopphold og noen ferier.

 

Du sier du ikke blir sjøsyk, men jeg skal love deg at ikke jeg heller trodde jeg ble det, før jeg kom på båt i Sjøforsvaret. Tror ikke det er en eneste av oss som ikke slet med sjøsyke i starten.

 

Du må regne med å være borte i lengre perioder. I Kystvakten har de vernepliktige turnus og er 6 uker på båten og 3 uker perm. I Kysteskadren følger de mer den vanlige ordningen med fri i helger, ferier og helligdager. Selv om Kystvakten har 6 uker på kan det også bli lengre perioder om bord på 7-9 uker om det ikke er nok mannskap om bord til at du kan få perm.

 

Vet at de fleste tenker utlandet når de hører om Sjøforsvaret, men det kan jeg omtrent avkrefte for de fleste. De båtene som får seile til utlandet er som regel de nyeste og flotteste båtene. Men uansett om båten seiler får du sett mye av norskekysten.

Lenke til kommentar

Å si at du får sett mange land blir kanskje en liten overdrivelse, men siden høsten har i alle fall enkelte fregatter vært på tokt i både Spania, USA og Russland, samt KNM Valkyrien (logistikkfartøy) har tatt turen til både Tyskland og diverse Øst-Europeiske land. Merk deg at dette kommer helt an på planen for det aktuelle fartøyet; det er noen fartøy som har ligget inne til kai siden høst (og sikkert lenger), mens andre har fått mange turer både innen- og utenlands.

 

Dersom du vil holde deg mer oppdatert på hva fartøyene driver med for tiden, kan du ta turen inn på http://www.forsvaret.no og bla helt ned. Der ser du en aktivitetsplan for de forskjellige våpengrenene.

 

Husker ikke om dette var absolutte krav for å kunne komme på båt (er sikkert ikke helt nøyaktige heller), men du bør klare følgende:

 

3000m på under 15 minutt

4-5 hang-ups

20 push-ups

20 sit-ups

 

Dette er de viktigste fysiske testene du gjennomfører på rekruttskolen. Du vil sannsynligvis bli testet i spenst og litt diverse annet også, men det er for å klare idrettsmerket. Det kommer også noen praktiske og teoretiske tester etter hvert som blant annet går ut på våpenregler og hvordan du bruker samband osv. Desto bedre du gjør det på disse testene, desto større er sjansen for at du får den stillingen du vil ha resten av tjenesten.

 

Ellers er det vel bare å håpe på at du blir innkalt til sesjon del 2 og dermed kan kave deg til en innkalling til Sjøforsvaret.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg som har noen ekstra kilo på kroppen og som aldri noen sinne hadde tatt en hangup i sitt liv kom inn i sjøforsvaret som presse & informasjons-assistent. Etter endt verneplikt søkte han på stilling som matros (vervet menig) og fikk den. I sin førstegangstjeneste var han blant annet i Latvia, og nå har han nettopp kommet tilbake fra Russland. Det går mye på motivasjon, personlige egenskaper, og en god andel flaks! Første steget er uansett å trene litt og søke seg til sjøforsvaret. Sivil kompetanse hjelper veldig, så ring gjerne 03003 og spør vernepliktsverket om akkurat din utdannelse er etterspurt på fartøy.

 

...og du er alltid velkommen til hæren! Her det skjer. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...