Gå til innhold

Biologi 2 vs Fysikk 2 - molekylærbiologi


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å studere molekylærbiologi, og fant det derfor noe logisk å ta biologi 1. Dette syntes jeg var ubeskrivelig kjedelig, og ønsker heller å ta Fysikk 2. Er det viktig grunnkunnskap for molekylærbiologi i Bi 2 eller kan jeg bare kose meg med relativitetsteori og romvektorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan greie deg i et molekylærbiologi studie uten Bi 2 (f.eks på bioteknologi realfag med studieretning molekylærbiologi på NTNU som jeg går på. eller molekylærbiologi på UiO). Allikevel anbefaler jeg deg sterkt å ta det, da mye av det du lærer der også vil bli gjennomgått i starten av studiet ditt senere. DNA replikasjon, transkripsjon og translasjon er ubeskrivelig viktig, og har du et godt grep om Krebssyklusen så tidlig som mulig vil du takke deg selv for det når du må ta biokjemi og lignende emner. Disse tingene vil bli gjennomgått i andre fag, gjerne i det første biologifaget man tar, men det er allikevel svært nyttig kunnskap å ha med seg.

 

Det er folk på disse studiene som ikke har hatt biologi på vgs og greier seg fint, men det er uten tvil en fordel. Hvis du synes molekylærbiologi er interessant er det svært mye stoff i Bi 2 du vil like, selv om du kanskje ikke vil like økologien og slikt (som også er gøy hvis du gir det en sjanse!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i førstnevnte emner, men økologi høres helt forferdelig ut. I tillegg til en oppgave hvor vi må samle inn minst 50 blomster, stappe dem i en perm og identifisere dem ved navn ser jeg etter første og beste unnskyldning til å heller ta fysikk. Hvordan er molekylærbiologistudiet, forresten? Hvor mye arbeid bør man legge ned daglig osv.?

Lenke til kommentar

Jeg svarer på hvordan jeg opplevde det året jeg gikk på UiB.

 

Jeg valgte å studere mol.bio på UiB fordi det inneholdt akkurat det jeg elsket ved biologi fagene på vgs: Celler, proteiner, DNA, RNA. Jeg tok bare ett år fordi jeg ville bare ha poengene for høyere utdanning når jeg skulle søke meg på medisin (dog endte jeg opp med å bli fascinert av retningen og søker meg inn på biotek framfor medisin ved NTNU).

 

Den obligatoriske arbeidsmengden vil jeg tørre å påstå er liten. Det er lite obligatorisk ved fagene. MOL100 hadde derimot noen kjekke deleksamener (tre stykker, 20% av karakteren). Derimot ga den lille obligatoriske arbeidsmengden meg god tid til å lese utover pensum (spør foreleser i MOL100. Han har alltid gode boktips.). Jeg tør ikke å uttale meg om arbeidsmengde hver dag. Jeg opplevde at det var noen som leste ekstremt lite og noen leste ekstremt mye.

 

Ta fysikk, og les de kjekke delene av Bi 2 boka sommeren før du evt. søker. Da slipper du det herket med herbarium og økologi.

Lenke til kommentar

Opplevelsen min stemmer overens med Ujin sin at det er svært varierende hvor mye folk leser. En del obligatoriske aktiviteter er det allikevel da, spesielt med tanke på laboppgaver, rapporter, semesteroppgaver osv. En del av fagene på NTNU har i alle fall omfattende laber som tar en god del tid. Uansett er det langt mindre obligatoriske aktiviteter enn på videregående (forelesninger kan du jo drite i hvis du heller vil lese selv), så hvor mye arbeid du legger ned i det er veldig avhengig av egen motivasjon og innsatsvilje.

Lenke til kommentar

Du går innom stamceller i de første mol.bio emnene men det er ikke fokus på det. Jeg er ikke sikker på om det er emner som fokuserer på det spesifikt ved UiB. Men ikke la det hindre deg i å lære om det du er interessert i! Suppler deg selv med en bok om stamceller og en basic biochem/essential cell biology bok.

 

ScienceDaily har en tab for stem cells:

 

http://www.sciencedaily.com/news/health_medicine/stem_cells/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...