Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen psykologi 2012 VG3


Anbefalte innlegg

TEMA: Sosial påvirkning

 

Under forberedelsen skal du arbeide med relevante kompetansemål i læreplanen og tilhørende psykologiske begreper og teorier som kan brukes til å diskutere emner og problemstillinger knyttet til temaet sosial påvirkning.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Her kan man diskutere og legge ut informasjon man mener er relevant til eksamen i psykologi 2012 for VG3

 

dette kan være relevante ting og lese på:

 

- Grupper

- Roller (rollekonflikt)

- Majoriteter / minoriteter

- Gruppepress

- Autoritet / lydighet (Milgram eksperimentet)

- Endring av holdninger og atferd

- Flerkulturelt samfunn/multikulturell kompetanse

- Sosialiseringsprosessen

- ulike lederstiler, hvordan makt kan utøves og hva som kjennetegner en god leder

drøfte autoritet og lydighet

Endret av Patman93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat begynt arbeidet selv med denne oppgaven, så har ikke så veldig mye å bidra med enda. Men jeg anbefaler alle å lese igjennom vurderingsveiledningen for psykologi 2, http://www.udir.no/U...gsv_BM_2012.pdf

 

Planen min er å lese igjennom alt som har med sosialpsykologi å gjøre, i tillegg til kommunikasjon (mediepåvirkning). Tenker også at det er lurt å repetere de ulike psykologiske retningene/teoriene, som biologisk psykologi, kognitiv psykologi, utviklingspsykologi og personlighetspsykologi, for å forklare sosial påvirkning med grunnlag i de ulike teoriene.

 

Viktige stikkord:

• Sosial påvirkning = sosialpsykologi

• Normer

• Medienes påvirkning

• Grupper og roller

• Sosialiseringsprosessen

• Holdninger og verdier

• Kultur og etnisitet

 

Det er også viktig å sette seg inn i læreplanmålene, ettersom en blir vurdert ut fra de. Vil anbefale å arbeide med læreplanmålene under hovedområdene sosialpsykologi og kommunikasjon. http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=159713&v=5&s=2&kmsid=159903

Endret av katlar
Lenke til kommentar

1. Sosialisering

- Arv og miljø

- Teori: Bronfenbrenner(psykologi1)

- Sosial kompetanse

-teorier og utvikling (Eriksson)

 

2. Holdninger:

-Teorier: kognitiv dissonans, balanseteori

-G. Mead

 

3. Autoritet og lydighet:

-Standley Milgram experiment

 

4. Grupper, roller:

-Teori: Lewin

 

5. Massesuggesjon:

- Teori: Le Bon

 

Tvillingstudier

Modellering

Personlighetspsykologi

Attribusjon(forklaringer)

Forventningsteori

 

6. Sosial Konformitet: (Gruppepress)

-Gruppepsykologi

-Atferd, grupper → Press

-Forsøk: Solomon Asch. Streker

-Behov for sosial aksept- Forsaker egne meninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Leser også til denne oppgaven. Har netopp begynt men jeg kan dele noen temaer som min lærer mente var viktig å kunne.

 

 

Grupper, stereotypier, fordommer, massesuggesjon, den fundamentale attribusjonsfeil roller, holdninger, Fishbeins holdningsmodell, kognitiv dissonans, identitet, tilskuereffekten , den handlingslammede tilskuer, gruppetenkning konformitet, lydighet, sosial kompetanse.

 

Vis til sentrale eksperimenter som belyser poengene dine, f eks Milgram, Sheriff, Genoweswsaken, osv.

 

Jeg kommer til å dele alt jeg skriver her utover dagen. Så jeg håper jeg at dere andre gjør det også så vi kan lære av hverandre.

Lenke til kommentar

Dersom en bruker faguttrykk i besvarelsen, må en forklare/definere dem? Eks. enkle uttrykk som normer og internalisering?

 

Tror ikke en ikke vill trengt og forklare enkle utrykk. men hvis du bruker utrykk som man ikke finner i boken eller utrykk som generelt er vanskelig er det lurt og forklare kort hva de betyr.

Lenke til kommentar

Sosialisering er en livslang prosess der den ytre sosiale og samfunnsmessige virkeligheten blir internalisert og slik blir en del av holdningene, verdiene, kunnskapene, ferdighetene og væremåtene.

 

 

 

Fra side 85.

 

Kort kan oppdragelse bestemmes som tiltak for å hjelpe barn og unge til å leve og til å utvikle seg mot voksen ansvarlighet og selvstendighet.

Ifølge den engelske pedagogiske filosof R. S. Peters må fire kriterier være oppfylt for at noe skal kunne kalles kunne kalles oppdragelse. For det første må de kunnskaper, holdninger og verdier som overføres til barnet og den unge være verdifulle i seg selv. For det andre må den som oppdras tilegne seg kvaliteter som hjelper ham/henne til å forstå virkeligheten. For det tredje må oppdragelsesprosessen være moralsk forsvarlig, og endelig må barnet og den unge være klar over hva som foregår.

 

Siste er fra wikipedia. men forklarer ganske godt hva oppdragelse er.

 

Her kan man vel se noen forskjeller

Lenke til kommentar

Absolutt alle fagbegreper skal defineres. Gjerne formuler disse med egne ord. Ellers synes jeg at temaet vi fikk utdelt var svært vidt, men det er vel kanskje meningen..

 

Sitter for øyeblikket å lager kronologisk rekkefølge av hvilke begreper jeg vil ta i bruk i oppgaven. Noen innspill om hvilke teorier som blir mest relevant med hensyn til temaet? Er viktig å huske at ikke alle sosialpsykologiske teorier trenger å være relevante, for eksempel vil Stanley Milgrams lydighetseksperiment være i en egen klasse; Den går under lydighet overfor en autoritær person, og kan ikke direkte sammenlignes med deindividualisering under en uformell leder. En leder i en gruppe kan ikke alltid projisere sine holdninger, verdier og atferd på andre medlemmer hvis det er ønskelig. Foruten kap. sosialpsykologi, grupper og roller - hvor sentralt tror dere massekommunikasjon og media vil være i morgen? Jeg blir usikker med hensyn til temaet - jeg assosierte sosial påvirkning raskt med påvirkning fra mennesker rundt oss, og ikke fra et konkret medie som TV. Hva er deres tanker om dette?

Lenke til kommentar

Jeg tror, uten å være sikker, at gruppepsykologi, lederstiler og medienes påvirkning ikke blir sentralt på eksamen, ettersom de to tidligere eksamene dreide seg om disse temaene. Derimot tror jeg det er godt mulig at sosialiseringsprosessen, oppdragelse eller kulturmøter blir tema.

 

Men en kan aldri være sikker, så det er nok lurt å i hvertfall lese igjennom kapitlene om gruppepsykologi og kommunikasjon, men kanskje fokusere mest på de nevnte temaene som det er størst sannsynlighet blir tema på eksamen.

 

Tidligere gitte eksamener finnes på http://www.udir.no

Lenke til kommentar

Jeg tror, uten å være sikker, at gruppepsykologi, lederstiler og medienes påvirkning ikke blir sentralt på eksamen, ettersom de to tidligere eksamene dreide seg om disse temaene. Derimot tror jeg det er godt mulig at sosialiseringsprosessen, oppdragelse eller kulturmøter blir tema.

 

Men en kan aldri være sikker, så det er nok lurt å i hvertfall lese igjennom kapitlene om gruppepsykologi og kommunikasjon, men kanskje fokusere mest på de nevnte temaene som det er størst sannsynlighet blir tema på eksamen.

 

Tidligere gitte eksamener finnes på http://www.udir.no

Så nettopp at det var gitt før. Leste et sted at de tingene man "tradisjonelt" forbinder med sosial påvirkning er lydighet, konformitet og gruppeprosesser, så tenker at det i allefall bør "sitte".. er jo basics, egentlig, utfordringen blir å finne eksempler utover de klassiske eksperimentene til f eks Asch og Milgram.

Lenke til kommentar

Jeg tror, uten å være sikker, at gruppepsykologi, lederstiler og medienes påvirkning ikke blir sentralt på eksamen, ettersom de to tidligere eksamene dreide seg om disse temaene. Derimot tror jeg det er godt mulig at sosialiseringsprosessen, oppdragelse eller kulturmøter blir tema.

 

Men en kan aldri være sikker, så det er nok lurt å i hvertfall lese igjennom kapitlene om gruppepsykologi og kommunikasjon, men kanskje fokusere mest på de nevnte temaene som det er størst sannsynlighet blir tema på eksamen.

 

Tidligere gitte eksamener finnes på http://www.udir.no

Så nettopp at det var gitt før. Leste et sted at de tingene man "tradisjonelt" forbinder med sosial påvirkning er lydighet, konformitet og gruppeprosesser, så tenker at det i allefall bør "sitte".. er jo basics, egentlig, utfordringen blir å finne eksempler utover de klassiske eksperimentene til f eks Asch og Milgram.

 

Du har nok rett. Leste også i vurderingsveiledningen (link i en tidligere post) at det vil telle positivt å trekke inn personlige erfaringer som eksempel: "Hvis eleven har brukt eksempler hentet fra for eksempel egne erfaringer, er eksemplene knyttet til psykologisk teori slik at eleven får tydeliggjort sin forståelse og kompetanse, i tråd med læreplanen."

Lenke til kommentar

Til de som er interesserte; Psykologiboken av Mogens Brørup, Lene Hauge og Ulrik Thomsen er svært nyttig. Er mange sentrale begreper som defineres og utdypes her, og inneholder flere teorier som ikke nevnes i læreboka. Lån den hvis dere har mulighet til det. Bortsett fra det er Alice Miller og Bruno Buttelheim svært kjente innenfor oppdragelsen, og jeg kan ikke komme på at de er med i læreboka.

Lenke til kommentar

Jeg tror, uten å være sikker, at gruppepsykologi, lederstiler og medienes påvirkning ikke blir sentralt på eksamen, ettersom de to tidligere eksamene dreide seg om disse temaene. Derimot tror jeg det er godt mulig at sosialiseringsprosessen, oppdragelse eller kulturmøter blir tema.

 

Men en kan aldri være sikker, så det er nok lurt å i hvertfall lese igjennom kapitlene om gruppepsykologi og kommunikasjon, men kanskje fokusere mest på de nevnte temaene som det er størst sannsynlighet blir tema på eksamen.

 

Tidligere gitte eksamener finnes på http://www.udir.no

Så nettopp at det var gitt før. Leste et sted at de tingene man "tradisjonelt" forbinder med sosial påvirkning er lydighet, konformitet og gruppeprosesser, så tenker at det i allefall bør "sitte".. er jo basics, egentlig, utfordringen blir å finne eksempler utover de klassiske eksperimentene til f eks Asch og Milgram.

 

Du har nok rett. Leste også i vurderingsveiledningen (link i en tidligere post) at det vil telle positivt å trekke inn personlige erfaringer som eksempel: "Hvis eleven har brukt eksempler hentet fra for eksempel egne erfaringer, er eksemplene knyttet til psykologisk teori slik at eleven får tydeliggjort sin forståelse og kompetanse, i tråd med læreplanen."

 

Merkelig. Min psykologilærer (som er sensor for eksamen i morgen) sa det klart og tydelig at man IKKE skulle trekke inn egenerfaringen.

Lenke til kommentar

Jeg tror, uten å være sikker, at gruppepsykologi, lederstiler og medienes påvirkning ikke blir sentralt på eksamen, ettersom de to tidligere eksamene dreide seg om disse temaene. Derimot tror jeg det er godt mulig at sosialiseringsprosessen, oppdragelse eller kulturmøter blir tema.

 

Men en kan aldri være sikker, så det er nok lurt å i hvertfall lese igjennom kapitlene om gruppepsykologi og kommunikasjon, men kanskje fokusere mest på de nevnte temaene som det er størst sannsynlighet blir tema på eksamen.

 

Tidligere gitte eksamener finnes på http://www.udir.no

Så nettopp at det var gitt før. Leste et sted at de tingene man "tradisjonelt" forbinder med sosial påvirkning er lydighet, konformitet og gruppeprosesser, så tenker at det i allefall bør "sitte".. er jo basics, egentlig, utfordringen blir å finne eksempler utover de klassiske eksperimentene til f eks Asch og Milgram.

 

Du har nok rett. Leste også i vurderingsveiledningen (link i en tidligere post) at det vil telle positivt å trekke inn personlige erfaringer som eksempel: "Hvis eleven har brukt eksempler hentet fra for eksempel egne erfaringer, er eksemplene knyttet til psykologisk teori slik at eleven får tydeliggjort sin forståelse og kompetanse, i tråd med læreplanen."

 

Merkelig. Min psykologilærer (som er sensor for eksamen i morgen) sa det klart og tydelig at man IKKE skulle trekke inn egenerfaringen.

 

Jeg siterte bare det som stod i den offisielle vurderingsveiledningen for sensorer. :) Som sagt, det teller nok positivt å inkludere det, men det teller heller ikke negativt om en ikke tar det med. Å trekke med personlige erfaringer kan være en god måte å vise at du har forstått teorien på, noe som nettopp er poenget med eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...