Gå til innhold

Alfa M-77 felstøvler


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal inn i militæret nå til sommer'n og vil gjerne ha fått gått inn et par feltstøvler til den tid. Greia er at jeg ikke vet helt hvordan den skal sitte... Er det noen av dere her som kan hjelpe meg? :)

Hvordan skal den sitte på foten når de er helt nye? Bør jeg bruke vanlige eller ullsokker når jeg prøver dem på? Har det noe å si hvor jeg bestiller de fra? Jeg regner med at et par med M-77 støvler er like uansett hvor du bestiller dem fra?

Takk for alle svar!

Endret av Joakim-M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være plass til ullsokker. Og de skal ikke være for stramme når du har ullsokker på. De vil utvide seg og forme seg etter foten når du har brukt de en stund.

 

Jeg ville ha ventet med å kjøpe spesial såler (hvis du skal det) til etter at skoen har formet seg.

Lenke til kommentar

Hvis du skal på vanlig førstegangstjeneste og ikke på noen opptaksprøve anbefaller jeg deg å vente med innkjøpet. Du får et par støvler par dager inni rekrutten, og du vil få god tid til å gå dem inn. På min tropp på 40ish personer fikk ingen gnagsår eller problemer før dem gikk dem inn. Du finner også oversikt på alpha sine sider over lokalbutikker du kan kjøpe dem.

 

som toy sa, burde du få plass til et par tynne sokker med store ullsokker over.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt på meg et par tynne sokker også et par tykke ullsokker mens jeg gikk dem inn. Om du foretrekker uten et par tynne sokker under er opp til deg.

 

Når du skal gå dem inn så putter du beina med ullsokker og støvler i lunket vann og setter i marsj. Gå til dem er tørre.

Lenke til kommentar

Et annet tips om du skal gå inn støvlene ved hjelp av vann (Fornuftig å gjøre ettersom at læret former seg bedre etter foten om du fyller dem med vann) er å lufte skoene ordentlig etterpå og kjøpe skokrem til å ha på dem. Bruk gjerne en hel boks første dagen og sett dem ut til lufting slik at de ikke råtner / mygler og slik at ikke læret blir stivt og sprøtt. Det er et veldig bra tips dette med skokrem, fordi at det du gjerne vil gjøre i den samme prosessen som når du er i ferd med å gå de inn, er at du vil tette sømmene og alle glipene slik at skoene ikke lekker vann.

 

Hvis læret blir stivt og sprøtt er det bare å bytte sko så fort som mulig og begynne på noen nye. (Ikke at dette skjer etter en dag for å si det sånn, men bare lær deg gode vaner med en gang.)

 

For meg så synes jeg at hele greien med å gå inn skoene er litt overvurdert. Ja, du kan pådra deg gnagsår og vannblemmer av å i så måte ha sko som 'ikke passer,' men det handler i stor grad om å klare å lufte beina når du har anledning og holde de tørre, deriblant med dette å bruke skokrem til å tette skoene.

 

Jeg gikk inn mitt andre par med M-77 på marsjmerket (30km) og hadde overhodet ingen problemer med gnagsår eller noen ting. Jeg er vandt til å gå med disse skoene, så ta det gjerne med en klype salt når det kommer til ditt tilfelle.

 

Kort oppsummert:

 

1. Fyll skoene med vann, tre opp i de, og gå rundt med de i en times tid slik at de former seg litt etter foten innvendig. Ikke knyt skoene så hardt på, fordi de skal være behagelig å ha på seg, og ikke stramme. Hopp over bindingen som ligger rett over ankelen, de vil da bli mer bevegelige å ha på seg. Hvis du sliter med overtråkk så kan du binde opp denne også.

 

2. Når du er ferdig med turen tar du ut sålene og legger de til tørk, smører skoene inn med skokrem, eventuelt vaselin. Bruk mye på sømmene og skjøtene i læret slik at du får tettet disse områdene slik at de ikke lekker vann. Sett skoene med dette på ute til lufting. Dette kan du gjenta flere ganger slik at læret blir mettet på skokrem / vaselin. De vil da frastøte seg vann istedenfor å ta det inn. Du trenger ikke fylle skoene med vann mer enn en gang, men etter at dette er gjort så kan du bare begynne å bruke dem mye.

 

3. Gå med skoene, kanskje spesielt ute i skogen og de vil bli bedre til deg etter hvert. Målet ditt bør være å få en sko som passer på foten og som ikke trykker på spesielle steder slik at man får friksjon og gangsår, i tillegg til å være vanntett. Skoene bør også være myke og tøyelige. En sko som er hard og tørr er en dårlig sko, da dette gjør at fotens naturlige bevegelse blir hemmet og at du lettere skaper friksjon, i tillegg til at læret da vil begynne å sprekke og skoene vil ta inn vann.

 

Myk og bøyelig sko er altså det man er ute etter, og da unngår man i større grad fotsmerter, gangsår, og våte bein.

 

Lykke til med opptaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker forsvaret fortsatt de støvlene? Det finnes både rimeligere og bedre ...

 

De funker.

 

Jo, men det finnes som sagt rimeligere og bedre støvler der ute. Jeg kjøpte et par selv på eBay for 300 kr med frakt som faktisk er bedre enn M-77 støvlene jeg hadde tidligere

Lenke til kommentar

Grunnet til at forsvaret fremdeles bruker de er det flere grunner til:

 

* De er godkjent til bruk under en feltøvelse. Noe f.eks alpha bever (mener det er det de heter) ikke er. Dette gjelder forsikring. Vet ikke hvor lett det er å få noe godkjent. Men ettersom de ikke har fått alpha bever skoene godkjent sier vel det sitt (var ikke godkjent når jeg var inne)

 

* Forsvaret har helt sikkert avtaler med leverandøren. Hvordan vet du hva som er billigst når det handler om å kjøpe flere tusen sko. Skal ikke uttale meg om akkurat det. Men det er noe å tenk over. Avtaler med produsent kan ikke sammenlignes med hva du betaler i butikken for et par.

 

* Og bytte til ting fordi det er litt bedre, er vel ikke noe forsvaret er kjent med. Spesielt ikke hvis den ting som skal byttes ut fungerer utmerket. Det som er forsvarets sin praksis er vel: bruke en ting så lenge som mulig. Hvis de skal bytte så forventer de at den som det byttes inn med varer like lenge som de som de ble byttet ut med.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Veldig bra svar av Kosedyret!

Har ett par M-77 sjøl. Dynka dem i varmtvann, rett og slett fylte dem opp et par, tre ganger, lot de stå å gjøre seg skikkelig fuktige. Helte ut alt og gikk en marsj på 20 km.

Dette gjør som sagt før her, at skinnet former seg godt etter beina, og du slipper av støvlene "glipper". Gi og med at du skal på opptak blir det nok kanskje litt løping, og da er det greit at støvlene sitter godt på, ikke bare rundt leggen men også rundt ankelen, foten og hælen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Grunnet til at forsvaret fremdeles bruker de er det flere grunner til:

 

* De er godkjent til bruk under en feltøvelse. Noe f.eks alpha bever (mener det er det de heter) ikke er. Dette gjelder forsikring. Vet ikke hvor lett det er å få noe godkjent. Men ettersom de ikke har fått alpha bever skoene godkjent sier vel det sitt (var ikke godkjent når jeg var inne)

Stemmer dette? Vi har da brukt Alfa Bever på øvelser på GSV. Men på vinteren er det no-go.

Lenke til kommentar

Grunnet til at forsvaret fremdeles bruker de er det flere grunner til:

 

* De er godkjent til bruk under en feltøvelse. Noe f.eks alpha bever (mener det er det de heter) ikke er. Dette gjelder forsikring. Vet ikke hvor lett det er å få noe godkjent. Men ettersom de ikke har fått alpha bever skoene godkjent sier vel det sitt (var ikke godkjent når jeg var inne)

Stemmer dette? Vi har da brukt Alfa Bever på øvelser på GSV. Men på vinteren er det no-go.

 

Oi beklager. Mente at de ikke kan brukes under vinter øvelser. Litt usikker på hvordan det er om sommeren. Men det er vel uansett mindre sjanse for å få frostskader og sånt som gjør at de er lov å bruke under sommer øvelser. Men usikker på om de er forsikret for det formålet. Vet at de ikke er det for vinter.

 

Husker bare at ene befalet forklarte hvorfor vi ikke kunne bruke alfa. Han sa at det var pga forsikring, at forsvaret dekket ikke skader hvis du brukte de. Men han nevnte ikke om det bare gjaldt vinter eller sommer også :/

Lenke til kommentar

Veldig bra svar av Kosedyret!

Har ett par M-77 sjøl. Dynka dem i varmtvann, rett og slett fylte dem opp et par, tre ganger, lot de stå å gjøre seg skikkelig fuktige. Helte ut alt og gikk en marsj på 20 km.

Dette gjør som sagt før her, at skinnet former seg godt etter beina, og du slipper av støvlene "glipper". Gi og med at du skal på opptak blir det nok kanskje litt løping, og da er det greit at støvlene sitter godt på, ikke bare rundt leggen men også rundt ankelen, foten og hælen.

 

Lykke til!

 

Men det finnes mye bedre og lettere støvler, spesielt om sommeren. At de er fine på vinterstid og i vått terreng ellers, er ikke uenig i, men om sommeren finnes det langt bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Veldig bra svar av Kosedyret! Har ett par M-77 sjøl. Dynka dem i varmtvann, rett og slett fylte dem opp et par, tre ganger, lot de stå å gjøre seg skikkelig fuktige. Helte ut alt og gikk en marsj på 20 km. Dette gjør som sagt før her, at skinnet former seg godt etter beina, og du slipper av støvlene "glipper". Gi og med at du skal på opptak blir det nok kanskje litt løping, og da er det greit at støvlene sitter godt på, ikke bare rundt leggen men også rundt ankelen, foten og hælen. Lykke til!
Men det finnes mye bedre og lettere støvler, spesielt om sommeren. At de er fine på vinterstid og i vått terreng ellers, er ikke uenig i, men om sommeren finnes det langt bedre alternativer.

 

Det er klart det Intuisjon. Men det er ikke poenget her, som du kanskje har snart klart å lese deg til. Det er ingen støvler som er bedre enn M-77 mener jeg. Vi har begge forskjellige meninger såklart, men det er de støvlene som er lovlig i Forsvaret, utenom jegernes Alfastøvler.

Men om man ikke tåler å gå med M-77 støvlene iforhold til noen "lettere og smidigere" støvler, så må jeg bare få si det at da har man vondt i vilja.

Men jeg ser poenget ditt også! For all del, men nå er det nok viktig at han bruker M-77 fordi det er støvlene han kommer til å bruke mesteparten!

 

Joakim-M: Vil nødig fryse på beina om vinteren, så putt nedi noen skikkelig gode, tjukke ullsokker du! "raggsokker"

Lenke til kommentar

Mange gode tips her inne, så jeg skal ikke legge meg for mye opp i det. Ønsker bare å slå et slag for den gode gamle støvelen, som får unødvendig mye dårlig oppmerksomhet. Jeg har selv et par skikkelig inngåtte feltstøvler som jeg har lagt spesialsåler i (hvis ikke blusser beinhinnebetennelsen fort opp). Jeg er enig i at de ikke er perfekte, men de er ganske bra til alt. Snø, myr, tett skog med tung pakning - you name it! Det skal nevnes at selv om jeg brukte noen triks for å gå inn det paret jeg har nå, så var det mestringsøvelsen vår som virkelig gjorde underverker. Gikk mye i myr, for så å gå på tørr grunn, så det hadde mye å si. De går seg inn så lenge brukeren går. Ta godt vare på de, og de vil være en fryd å "ski inn i" om morgenen.

 

Skadet min venstre støvel stygt da vi trente på stridsteknikk og jeg uvitende kastet meg inn i en haug med rusten piggtråd - nekter fortsatt å bytte de. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...