Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snakke med personen i setet ved siden av


Anbefalte innlegg

Hopp til siste avsnitt om du ikke gidder lese masse svada.

 

Jeg er vanligvis veldig sjenert av meg. Innleder ikke til samtaler og føler meg generelt lite komfortabel i situasjoner der jeg føler meg presset til å være sosial. Allikevel hører jeg fra flere hold at jeg tydeligvis ikke er helt borte på å drive smalltalk. I alle fall ikke i noen minutter av gangen.

 

Ofte er ikke dette noe stort problem. På jobb kan jeg snakke om jobb, fotball eller hvor dyr bensinen er og værmeldinga for morgendagen. Jeg har noen få venner og familie hvor det ikke er noe problem med verken samtaleemner eller rett og slett å la være å snakke om noe. Jeg blir heller ikke "sjekket opp" om jeg en sjelden gang tar meg en tur ut, så det går også "bra".

 

Når jeg havner ved siden av folk på offentlig transport, treffer folk på jobb (jobber ute "på gata") eller f.eks. på fotballkamper hender det derimot ofte at sidemannen innleder en samtale. Jeg er relativt høflig av meg og pleier hilse på folk der det er naturlig. Mange virker å oppfatte dette som en anledning til å starte en samtale, noe som forsåvit er greit nok. Om andre leder klarer jeg som nevnt å prate litt. Om det går over lang tid kan det dog være at jeg har et kroppspråk som sier at jeg egentlig helst vil være i fred, uten at jeg nødvendigvis alltid vil det.

 

En lang innledning dette, men her kommer spørsmålene jeg egentlig lurer på. Hvordan avslutter man en samtale med sidemannen uten å være uhøflig? Spesielt om en skal sitte ved siden av hverandre over lengre tid f.eks. på et fly eller et tog? Hvordan avslutter man en samtale før den går over i pinlig stillhet? Hvordan merker en at sidemannen vil prate men ikke tør innlede? Anonym poster: 1dfa032e35b13b17fd855ee4f4ebcbc6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...