Gå til innhold

Real-Time Database Pushing


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skulle publisere denne, men tok sjansen på at dette var rett. Admin, flytt denne om jeg har feilpostet.

 

Jeg har kodet ned ett sportsskript. Men brukerne av scriptet skal kunne kommentere når kampene er igang (eksempelvis en chat). Jeg har kodet dette i PHP, som fetcher dette ut. Men hvordan kan jeg få den til å sjekke i realtime om det er noen nye innlegg, og hvis det - fetche dem og oppdatere kommentarfeltet? Som tittel sier, Realtime Database Pushing.

 

Mvh

TL

Endret av TheLover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg har kodet ned ett sportsskript. Men brukerne av scriptet skal kunne kommentere når kampene er igang (eksempelvis en chat). Jeg har kodet dette i PHP, som fetcher dette ut. Men hvordan kan jeg få den til å sjekke i realtime om det er noen nye innlegg, og hvis det - fetche dem og oppdatere kommentarfeltet?

Jeg antar at nye poster (kommentarer) legges i en database. Da kan du laget et PHP skript kombinert med AJAX (jQuery har god AJAX funksjonalitet) som oppdateres så ofte du vil og sjekker for nye poster.

 

Søk på

 

ajax chat script

 

ajax chat php

 

og du kan finne et ferdig rammeverk.

 

Dette kan også kombineres med et (en) forum / oppslagstavle platform.

 

Søkeord:

 

ajax chat phpbb3

 

eller

 

ajax chat phpbb3 integration

 

Mitt foretrukne CMS system er Drupal. Naturlige søkeord om du bruker drupal

 

ajax chat drupal

 

ajax chat drupal integration

 

Her er et eksempel på en steinalder gammel løsning på mitt engelskspråklige forum:

 

http://www.forumnorway.com/chat/

 

Og phpBB kan kombineres med drupal ved hjelp av en såkalt phpBB drupal bro:

 

http://www.oopschool....php?f=24&t=256

 

søkeord:

 

php drupal bridge

 

The sky is the limit.

 

Det mangler ikke informasjon på nettet. Problemet er å finne den relevante og noen ganger minimalistiske som i ditt tilfelle vel er et ferdig rammeverk som kan integreres i din site i et subdomene, submappe med en eller flere semantiske lenker.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Driver nå å tester ut forskjellige push-teknologier, og kan sikkert si noen ord. Node.js med socket.io er veldig kurant for små løsninger og du får _veldig_ fort resultat i forhold til innsats :)

 

Skal det være et større system, med flere brukere (merk 10k+), så vil jeg anbefale litt mer avansert nginx+tornado+tornadio2 eller nginx-push-stream-module. Det er veldig mye teknologi bak dette og for de fleste hobbymennesker direkte overkill å kjøre noe slikt.

 

Jeg vet ikke behovet ditt, men som en start vil jeg anbefale å leke med node.js og socket.io :) Her er mye av teknologien abstrahert vekk slik at du slipper tenke noe særlig på fallbacks, alle brukere får den samme opplevelsen. Et siste alternativ er jo klassisk polling med et asynkront ajax-script som poller et server-side script.

 

Les om "Comet" som Terrasque nevnte et par hakk opp og lek deg. Mye moro med asynkrone oppdateringer!

Lenke til kommentar

Tja, satt opp et enkelt system på dette en gang som ikke ble brukt av for mange personer, men jeg hadde noe begrenset server. Det fungerte slik.

 

En bruker laster chatten og pinger en tabell som har lagret tidspunkt for siste kommentar. Dette tidspunktet blir sendt tilbake til brukeren. På interval på enten 5 eller 10 sekunder (eller mer/mindre) sjekkes dette tidspunktet med tabellen på nytt. Med en gang en ny beskjed er postet vil tidspunktet endre seg, scriptet vil se at tidspunktet ikke er identiske, laste kommentar og returnere oppdatert tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...