Gå til innhold

Powerline Adaptere? Noen som har erfaring med disse?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hørte nettopp om Powerline adaptere og vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et par slike. F.eks en av disse:

 

NETGEAR Powerline AV200 Ultra Mini Kit

Devolo dLAN 200 AVmini Powerline Starter

 

Er forøvrig få tester av slike på nettet så jeg lurte på om noen har erfaring med disse eller andre typer.

 

Uansett, noen spørsmål har jeg og håper noen kan svare:

1. I spec fra komplett/mpx står det at den fra Devolo er Linux, Mac, XP, Win7 kompatibel, mens den fra netgear "bare" er MAC og Windows kompatibel.

Skjønner ikke helt hvorfor OS har noe å si for et slikt adapter. Av det lille jeg har lest trodde jeg dette er på et slikt HW lav-nivå at OS ikke spilte noen rolle??

 

2. Kan jeg koble til en router i mottager enden av adapteret? (for å koble på flere pc)

 

3. Kan man blande "klient" adaptere, dvs om jeg kjøper start pakke av NETGEAR, kan jeg kjøpe flere klient adaptere fra andre produsenter? Eller vil dette normalt kreve Netgear også i klient enden?

 

håper noen kan svare litt på dette...

 

mvh

t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det har kommet 500 Mbps Powerline adaptere nå så gå for det med en gang.

 

1. Det stemmer, men det følger med software for å sette en krypteringsnøkkel på adapterene. Jeg vet at ZyXEL har en encrypt knapp der du må trykke encrypt-knappen på alle enheter innen 2 minutter for at det skal ha samme krypteringsnøkkel (uten bruk av software). Om du kjøper inn enda en enhet, må du ta en ny runde på alle enhetene dine. Andre merker har sikkert samme funksjonalitet.

 

2. Ja. Se på PLC-adapterene dine som en (eller flere om du vil) fancy ethernet-kabel (men med hun-connector da).

 

3. Ja om de følger Homeplug standarden (se homeplug.org). Jeg vet at tidligere brukte Devolo en propritær protokoll men vet ikke hvordan de ligger an nå.

 

Det vil antagelig fungere med forskjellige produsenters encrypt-knapp og, da det som oftest er samme chipset-produsent (tidl. Intellon, nå Atheros) i produktene da de er dominerende i markedet på dette.

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...