Gå til innhold

BK: - På en bru -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit:

Surret litt med innleggene her, denne er til 40D:

 

Takk for kommentaren. Jo da, det er i teorien fullt mulig å oppnå mer dybdeskaphet da det er en del mer å gå på i forhold til valg av blenderverdi, men det igjen må balanseres mot en håndterbar lukkertid (jo større dybdeskarphet jo lenger lukkertid får man), og så spiller ting som vind og insektets bevegelse inn. Jeg kunne nok også brukt en høyere iso-verdi, du kan få et intrykk av forholdene ved å kikke på lukkertid og verdiene for blender og iso. Her tok jeg bildet uten blits, bruker man blits så er det lettere letter å oppnå håndterbare lukkertider, men det gir også andre utfordringer.

 

Man ønsker seg som regel størst mulig dybdeskarphet, men det kan også gi uønskede bivirkninger ved at bakgrunn og omgivelser rett og slett blir for fremtredende og tydelige slik at det forstyrrer det egentlige motivet. Jeg tror ikke det hadde vært et problem i dette tilfellet så dybdeskarpheten kunne nok godt vært noe større, men derimot var fargene i bildeflaten forstyrrende og derfor fungerte dette bildet mye bedre i s/h :)

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar

Kjempefint!! Skulle gjerne hatt mere dybdeskarphet, men jeg har ikke peiling hva som lar seg gjøre.

Først og fremst et kult bilde.

 

Det er et svar til deg lenger ned :)

 

Øyekontakt som bare det!!,for meg sto det godt i sh.

 

Takk for det Tor :)

 

Lekkert! Slike bilder liker jeg :)

 

Takk for det :)

 

synest dette var et flott og bra macrobilde der strået sørger for god dybde.. vet ikke helt, men kunne nok helst tenkt meg det i farger...

 

Takk for det Geir, i det ene svaret til 40D har jeg forklart årsaken til valget :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...