Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av ny trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på jakt etter ny trådløs router etter at min gamle har begynt å bli veldig ustabil og jeg må trekke ut kontakten hele tiden. Bor i et hus med 2 etg+kjeller og hage og skulle gjerne hatt grei dekning rundt omkring. Prøvde en Jensen Airlink 59300 og denne hadde forsåvidt grei rekkevidde, men ikke mulighet for gjestenett eller usb, prøvde så en netgear n300 og denne har jo både usb og så mange gjestenett man bare vil, men rekkevidden var heller dårlig. Kan noen anbefale en router til meg til rundt 700? Har ikke så rask linje, bare rundt 5.6 mb, men fint om den klarer å streame videofiler og musikk greilt. En fordel med USB port på routeren og vil ha mulighet for å sette opp gjestenett, samt god rekkevidde da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus RT-N66U - ligger på rett over 1200 hos deal.no nå, men ikke lagervare. Noe mer enn 1300 er overpris.

 

 

signals.jpg

 

lagfree.jpg

 

session.jpg

 

 

Linksys by Cisco E4200 - 990 kr hos MPX

 

Ellers blir det vel Dlink DIR-655 som er en gammel traver. Ulempen er at man ikke kan gjøre dual band 2.4GHz og 5GHz samtidig. Dessuten er den vel kjent for å kneble/restarte når den blir stresset med for mye data på en gang. Ligger på rundt 500kr i de fleste nettbutikker.

 

Når det gjelder routere får du stort sett det du betaler for.

 

En fordel med USB port på routeren og vil ha mulighet for å sette opp gjestenett, samt god rekkevidde da.

Høres ut som Asus'en er midt i blinken for deg ;)

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er også ute etter en ny ruter.

 

For en knapp uke siden, så kjøpte jeg en AirLive N. Power ruter, som jeg skulle opprinnelig bruke som "Repeater mode", men jeg gikk heller for "Client mode", og det medførte masse problemer. Ruteren reduserte min Internett hastighet fra 2,4MB/s til 700KB/s selv om jeg har 20/20Mbit/s, og den krasjet konstant Internett som jeg fikk gjennom CAT 6 kabel.

 

Det endte med at jeg gikk tilbake til det gamle trådløse eksterne nettverks adapter (D-Link RangeBooster N USB Adapter). Den dritt ruteren kostet 1299kr.

 

Jeg skulle overføre penger fra konto til en annen konto, den oppgaven skulle ta meg maks 3 minutter, men det tok meg nesten 30 minutter, bare pga den dritt ruteren.

 

Nå søker jeg en ny erstatning, som skal tjene meg for å utføre denne oppgaven;

 

Drifte som "Klient", der den tar imot trådløst signal fra Altibox hjemmesentral og gjør det mulig å hente ut Internett via LAN portene på ruter, uten at ruter er tilkoblet hjemmesentralen med Internett kabel i WLAN porten.

 

Jeg er interessert i den dyreste ruteren som finnes på markedet og som er eksepsjonell for denne oppgaven uten tull og tøys.

 

Ting som skal kobles på ruter er disse; Stasjonær PC, Logitech overvåkingskamera nettverk, Xbox 360, og server. Dette må fungere uten at ruter reduserer hastigheten.

 

Eller en annen løsning, der jeg skaffer en god ekstern trådløs nettverks adapter til server, og PC og Xbox 360 bruker det gamle trådløse systemet med eksterne nettverks adaptere. Men da må overvåkingskamera nettverket være deaktivert, fordi det ikke kan kobles på Internett trådløst.

Lenke til kommentar

Jeg er også ute etter en ny ruter.

 

Hvis du skal ha god trådløs dekning over et større område vil jeg kanskje råde deg til å kjøpe inn en relativt kraftig router (E4200,RT-N56, RT-N66, ett eller annet bra fra Netgear). Deretter kjøpe en eller flere repeatere som du plasserer nærme nok routeren til at dem har god dekning. Det blir dermed repeateren sin oppgave å sende nettet videre til klientutstyret ditt.

 

Hvor mange repeatere du må ha er veldig avhengig av avstand fra router -> endeutstyr. Videre så kan hindringer gjøre stor forskjell. Står routeren i et hjørne, høyt/lavt, inne i et skap? Er det metall mellom router og endeutstyr osv.

 

Det beste hadde vel kanskje vært om du lager din egen tråd, beskriver så godt som mulig hva du vil oppnå. Gjerne med tegning eller ord. Få med avstand mellom utstyret, hva som skal koples på, krav til hastighet på forskjellig utstyr, hvilke hindringer som er mellom router og utstyr osv. Jo mer info, desto bedre svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DIR-655 kan jeg ikke på noen måte anbefale. Oppgraderte selv til ASUS RT-N56U før jul og den har MYE bedre dekning. Billigere enn RT-N66U også men en del av de samme funksjonene. Har også fått veldig mye god omtale, og er lettere å få tak i! :-)

http://prisguide.hw....-rt-n56u-146160

 

Edit: Ser nå at denne ikke har mulighet for å sette opp gjestenettverk, så da får du selv vurdere om denne er "god nok" for dine behov...

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har kommet frem til at det er ikke AirLive N. Power sin feil at klientmodus mislyktes, det er Altibox hjemmesentral ruteren som er svært dårlig, og uegnet for bruk til klientmodus.

 

Derfor vil jeg skaffe en ekstern trådløs nettverksadapter, som skal brukes midlertidig til server. Dermed kjører Xbox 360, stasjonær PC, og server på trådløst Internett, mens kameranettverk er deaktivert.

 

Jeg kommer ikke til å sende AirLive N. Power i retur, og velger å oppbevare den i skap, pga mulighet for fremtidig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...