Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil kjøpe moped, trenger anbefaling


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at en moped hadde passet meg bra for å komme meg rundt i lokalområdet. Jeg har en muskel-/hjertesykdom som gjør det vanskelig for meg å gå rundt her siden det er ganske bakkete her jeg bor. Jeg klarer altså å gå på flat bakke og en kan da ikke se at jeg er syk når jeg gjør det, men det stopper med en gang jeg kommer til en oppoverbakke/trapp. Jeg vil hovedsakelig bruke den for å handle matvarer og besøke venner som bor i nærheten.

 

Jeg har sertifikatet, men aldri brukt en moped før og vet heller ikke da hvordan de virker mht. låsing mot tyveri. Jeg er avhengig av å skaffe en moped som jeg ikke trenger å bøye meg ned og feste en lås rundt hjulet, jeg ser helst for meg at den låses når jeg tar ut nøkkelen.

 

Jeg vil helst at den skal være stille i bruk og er billig i vedlikehold.

 

Jeg kan ikke lene meg for mye fremover og legge vekt på armene da jeg fort vil bli sliten i dem siden de også er påvirket av muskelsykdommen.

 

Jeg liker heller ikke utseendet på de gamle mopedene, den typen som ligner på et skateboard med et sete og ratt på. Jeg liker det utseendet som ligner på motorsykkel og jeg klarer å løfte foten over setet på en sykkel. Likevel, hensynet til utseendet kommer etter de andre punktene, det viktigste er at jeg kan bruke den ;-)

 

Takk for at du har lest innlegget mitt og alle tips er velkommen siden jeg er 100% grønn :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det første jeg ville gjort er å hørt med legen om han synes det er forsvarlig å kjøre moped i din stand.

 

Angående valg av moped, så har du egentlig 3 hovedkategorier.

 

Scooter:

 

Aprilia-SR-50-1.jpg

Racing:

aprilia-rs-50-15_460x0w.jpg

http://www.motorcycle-showcase.com/wp-content/uploads/2011/11/Aprilia-SR-50-1.jpg

Cross:

251016a14d5c00f09e43fb559f6d89a3.jpg

 

Det finnes også andre alternativer, men de er ikke så ubredt på 50cc .

 

Mest praktisk og enkleste er som oftest scooterne, selv om de kanskje ikke ser så fryktelig kule ut sammenlignet med de andre 2.

Da har du god plass til handlepose, hjem og reserver klær, sitter behagelig osv.

Scooterne kommer så oftest også uten gir.

 

Når det gjelder sikring av mopeden så har de fleste mopeder funksjoner i forhold til dette, som f.eks. rattlås (låser rattet i vinkel).

Lenke til kommentar

Takk for svar Henrik :-)

 

Jeg skal selvsagt forsikre meg med lege, men det skal nok gå bra. Det ser ut som scooter er det beste valget for meg mht. bruk, og jeg kikket rundt og fant en modell jeg likte, PGO G-Max 50. Den ser ut til å ha alt det jeg trenger, samt at den ser ganske fin ut, etter min mening. Prisen er ikke avskrekkende, ny for 16.000 og oppstartskost vil jeg anta kommer på noen tusen til, som årsavgift, hjelm, omregistreting, ... noe annet jeg må huske på?

 

Jeg vet ikke noe om støynivået, men antar at nyere mopeder i original stand er OK. Jeg vil bare ikke vekke opp naboene hvis jeg kommer hjem midt på natten.

 

PS. Hva heter modellen du linket til av bildet av Scooter? Den så også fin ut. Glem det, Aprilia SR-50, jeg sjekket hva linken til bildet het :-)

Endret av RobbieGee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sjekk hvilke garantier og oppfølginger du får.

Ellers må du regne litt penger til forsikring også.

 

Omreg og årsavgift er på et par hundre kroner.

 

Ellers er jeg litt ukjent med PGO, men normalt sett skal enn flunk ny moped holde en stund.

Støy er som regel ikke et problem med orginalpotte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt meg en ny scooter, men tror ikke man får rattlås på dem.

Scooter er greit ettersom man har plass til en liten handlepose under stetet, men da må du begynne å bøye deg for å låse den. Moped har jo dårlig plass til å oppbevare poser, men de har rattlås, som gjør at du slipper å bøye deg for å låse den.

Lenke til kommentar

Når det kommer til kjøp av moped kan jeg forsikre deg om at scooter er det lureste valget for deg. Blandt scooterne er det tre modeller som peker seg ut som de aller beste. Det er Aprilia SR 50 (både med vanlig forgasser, og innsprøytningsmotor) denne scooteren ble forøvrig også kåret til best i test av forbrukerrådet i 2006. Videre har vi Puegot Speedfight 2, og Yamaha Aerox. Disse scooterene har sterke motorer, 5HK hvis jeg ikke tar feil. Du vil virkelig merke forskjell på disse scooterene og de billige modellene, både i effekt og ikke minst kjøreegenskaper(de har litt større dekk). En annen hovedforskjell er sittestilling, på de billige scooterne vil du oppleve å ha styret helt opp i knerne dine men på de litt dyrere vil du ha en behagelig sittestilling.

 

En annen ting som er verdt å nevne er at en original scooter er sprekere enn en original girmoped ettersom en girmoped blir plombert på effekt, mens en scooter blir plombert i variatoren med en liten metallring noe som gjør at den ikke får glemt seg helt sammen og dyttet drivbeltet helt ut(kan sammenlignes med giret foran på sykkelen, se for deg at du ikke får brukt det ytterste tannhjulet) dermed går den ikke raskere enn rundt 45(står nok 50-55 på speedometeret men de er vanligvis temmelig unøyaktige). Denne ringen kan om ønskelig også fjernes og da går billige scootere i rundt 55-60km/t. mens de litt dyrere som har sterkere motor kan gå i 60-70 km/t(står nok et par km ekstra på speedometeret..) Men merk at dette er betegnet som trim, og kan medføre bot på 4200 kroner, og 3 prikker(6 prikker hvis du nettop har fått lappen)

 

Og til sondre97: du finner ikke en scooter av nyere modell uten rattlås.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Støtter der overnevnte modellene, jeg selv var kun ute etter SR50 (innsprøytning) og Aerox, endte opp med den sistnevnte.

Har kun fjerna variatoringen, og bytta til en uplombert potte (merk! ikke trimpotte), den greide jeg fint å skyve opp i 80 (på viseren) på div. langstrekk :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...