Mariannehegelind Skrevet 28. mars 2012 Skrevet 28. mars 2012 (endret) - Endret 7. desember 2012 av Mariannehegelind
pinnsvin Skrevet 28. mars 2012 Skrevet 28. mars 2012 Det er flere måter å bli lærer på VGS på. 1. Lektor. 5 årig (master) med PPU. 2. Adjunkt. Faglærer med Bachelor med PPU. Du må altså ta Praktisk Pedagogisk Utdanning uansett. Opptakskravene for PPU " For allmenne fag kreves minimum 180 studiepoeng totalt og minimum 60 studiepoeng i hvert fag man ønsker som undervisningsfag.", fra http://www.ntnu.no/studier/opptak/ppu Ergo, du trenger minst en Bachelor, og faget (eller fagene) du vil være lærer i må du ha minst en årsenhet av. Med andre ord, du kan ta en årsenhet i norsk, neste år blir det et årsenhet med religion og året etter i media. Tar du PPU da kan du i teorien være lærer i de tre fagene. En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb med 'bare' årsenheter som basisen til å være lærer. Noen?
stjernesmell Skrevet 30. mars 2012 Skrevet 30. mars 2012 Hei, Skal du jobbe på vgs må du ha mer faglig tyngde enn kun årsenheter i norsk, religion og media. Jeg fullfører allmennlærerutdanningen til sommeren, og har valgt en omvei dersom jeg siden vil jobbe i den videregående skolen. Er veldig usikker på hvordan du bør gjøre det dersom du vil ha kompetanse til å undervise i alle tre fagene du nevner, men norsk og religion er to kombinasjoner det bør være enkelt å samkjøre i et utdanningsløp. Jeg ville tatt meg en tur til rådgiveren på den videregående skolen du går/gikk på - rådgiveren kan kjapt ta litt telefoner og høre hvor mange studiepoeng du vil trenge i hvert fag for å ha nok faglig tyngde til å undervise å vgs. Evnt kan du jo maile ulike videregående skoler, og høre hva de anbefaler deg å gjøre?
OlavHelland Skrevet 31. mars 2012 Skrevet 31. mars 2012 En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU. Akkurat det opplegget er det jeg holder på med. Holder på å gjøre ferdig en bachelor \grad i Interaktiv Media, til høsten tar jeg et årskurs i norsk og etter det er planen å ta PPU. Midt tips til deg er å søke deg til en bachelor grad du synes høres spennende ut og samtidig kan være nytting i forhold til jobbmarkedet. Så om du fortsat har lyst til å bli lærer om 3 år søker du deg in på PPU. Det går også an å for eksempel melde seg opp til norsk-relaterte fag mens du tar en bachelor grad i noe annet. De 60 studieponengene behvøer ikke nødvendig vis komme fra et årskurs.
Mariannehegelind Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Skrevet 31. mars 2012 Supert dere ! var det jeg håpet på! takk for svar;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå