Gå til innhold

Corsair Vengeance 1600MHz kjører på 1333MHz


bellduck

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp bygget ny PC, og ser at RAMen min ikke kjører på mer enn 1333MHz, til tross for at den er oppgitt til 1600MHz og hovedkortet støtter det. Noen som har forslag? Prøvde å finne noe instillinger i BIOS, men jeg har null erfaring med overklokking og sånt fra før, og vil nødig risikere noe som helst...

 

RAMen er Corsair Vengance 8GB CL8-8-8-24 1600MHz. (2x4GB i dual channel)

 

Hovedkortet er Gigabyte GA-990FXA-UD5, og det støtter 1866MHz uten OC, så ser ikke helt hva problemet skal være. Har også FX-prosessor.

 

Håper noen har et bra svar. Er Award-BIOS om noen lurer. :)

Endret av bellduck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tror ikke dette er helt uvanlig, og du har nok tenkt ganske riktig.

Du må inn i BIOS og justere opp minnefrekvensen manuelt til 1600, mulig timingen også automatisk blir satt til 9-9-9-27 og at også du må endre disse manuelt.

Jeg vet ikke hvordan du gjør det på ditt HK, men det finner du nok et lite kapittel om i bruksanvisningen.

 

Q

Lenke til kommentar

På mitt hovedkort (ASUS) måtte jeg stille inn noe i BIOS. Husker ikke helt hva innstillingen het, men endret den til X.M.P. og etter det kjører det på 1600MHz (Kingston HyperX - Se signatur). Se om du finner noe i BIOS-instillingene eller bruksanvisningen som omhandler X.M.P.!

Lenke til kommentar

På mitt hovedkort (ASUS) måtte jeg stille inn noe i BIOS. Husker ikke helt hva innstillingen het, men endret den til X.M.P. og etter det kjører det på 1600MHz (Kingston HyperX - Se signatur). Se om du finner noe i BIOS-instillingene eller bruksanvisningen som omhandler X.M.P.!

Trur ikke han finner Intel Extreme Memory Profiles (XMP) på et amd kort

Trur du bør gjøre slik som Qman321 foreslår

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

På mitt hovedkort (ASUS) måtte jeg stille inn noe i BIOS. Husker ikke helt hva innstillingen het, men endret den til X.M.P. og etter det kjører det på 1600MHz (Kingston HyperX - Se signatur). Se om du finner noe i BIOS-instillingene eller bruksanvisningen som omhandler X.M.P.!

Trur ikke han finner Intel Extreme Memory Profiles (XMP) på et amd kort

Trur du bør gjøre slik som Qman321 foreslår

 

Sorry, my bad!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har en FX prossessor vil HK automatisk sette frekvensen til 1333. Det er bare FX prossessorene som støtter 1600. Men du vi fint kunne kjøre minne på 1600Mhz. Så lenge du setter innstillingene selv. Jeg har et -UD3 og samme minne som deg og kjører på 1600 og noe smått... husker ikke nøyaktig. Jeg har en Phennom II prossessor.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Jeg har forsøkt å sette timing, men da skjedde ingenting spesielt. Jeg forsøkte også å stille opp frekvensen, men da fikk jeg opp en feil ved oppstart, og den ble stilt tilbake til 1333MHz. Må si jeg synes Gigabyte kunne oppgradert den rimelig utdaterte Award-BIOSen snart altså, alle de andre har skikkelig UEFI...

 

Har forøvrig FX-8120 prosessor, så det burde jo ikke være noe problem, men skal sjekke litt til når jeg kommer hjem. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...