Gå til innhold

Beste bank for student?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i dag Skandiabanken, men ser litt på å bytte bank. Har der:

- Regningskonto med rundt 20 000 på stort sett alltid

- Høyrentekonto med rundt 50 000

- Lønnskonto med alt fra 0 til 15 000 på

- BSU-konto med rundt 30 000 på

- Aksje/fondskonto med en del på, som jeg kommer til å overføre til Nordnet mest sannsynlig.

 

Vil ha en bank som er billig (dvs. billig å bruke kort, lite gebyrer for uttak i utland etc.).

 

Vil også ha kredittkort–der jeg får poeng/fordeler (siden jeg bruker det en del til å legge ut for drit på jobb, flybilletter og hotell etc. i tillegg til handel på nett)–i Skandiabanken får man ikke noe slik. Har da tenkt på å eventuelt søke om kredittkort gjennom SAS Eurobonus, ser at man fort kan hanke inn noen poeng på mye rart her, som igjen kan brukes på flybilletter. Noen synspunkter her?

 

Har tenkt på Student-programmet til DnB-Nor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandiabanken er vel billig å bruke kort vel?

 

Sparepengene dine og BSUen din kan du nok sikkert flytte til en annen bank for bedre rente. Selv bruker jeg også Nordnet til aksjer og plasseringer, Skandiabanken til daglig bank (kort og slikt) og en annen bank med bedre rente til sparepenger/BSU. Ser ingen grunn til å kun ha én bank når jeg kan dra nytte av flere fordeler fra det de forskjellige bankene er best på :)

 

Skandiabanken har forøvrig akkurat lansert et bonusprogram for sitt kredittkort (Men desverre ikke flyreiser med her):

http://www.skandiabanken.no/Kort/PengerTilbake/

Lenke til kommentar

De fleste banker har gunstige student-program, dette er en kundegruppe man gjerne vil rekruttere da de gjerne om få år vil etablere seg, og det for mange er naturlig å først gå til den banken man har et kundeforhold til.

 

DNB sitt student-program er gratis, dvs ingen årspris for visa, uttak/bruk eller tilleggstjenester som sms, inkludert kontantuttak i utlandet, dette er subsidiert pga overnevnte antar jeg.

 

Som sagt tilbyr de fleste banker noe tilsvarende, så du må egentlig bare spøre degselv, hva ellers som banken tilbyr er viktig for meg.

 

Bankkort med bilde som leg ?

Filialer mtp innskudd/uttakk, eller fysisk sted å henvende seg ?

Tilleggstjenester som mobilbank/apper ?

Funksjonalitet på nettbank ?

etc

 

Som aksjebloggeren sier, det er sjelden grunn til å samle alt i samme bank, men heller plukke litt her og der så man har det tilbudet man ønsker :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har faktisk sett på de forskjellige studentprogrammene til de ulike bankene i det siste. Har til slutt funnet ut av valget står mellom DNB og Fokus. Begge tilbyr gratis årskort og ingen gebyrer ved bruk. Uansett så tror jeg at jeg kommer til å velge Fokus. Grunnen er at du må betale kr. 6 for å stoppe en avtalegiro ved DNB. Dette er særekostnader som blir for dumme. Dessuten er det elendig rente på sparekontoen til DNB, i tillegg at har 12 gebyrfrieuttak. Dette blir igjen for dumt. Sammenlignet med Fokus hvor renten er dobbelt så bra, pluss ingen dumme uttaksregler.

 

Du nevner kredittkort. Begge bankene har dette inkludert i sine studentprogrammer. Skal du bruke Fokus sitt mastercard utenfor Europa er valutapåslagsgebyret 2 %. ellers 1,75% i Europa. Differansen på 0,25 prosentpoeng er såpass lite at det vil du knapt merke. I DNB er det 1,75% i hele verden. Nødkort/Nødkontanter er gratis hos DNB, men ikke hos Fokus. Har aldri hatt behov for det, men det kan jo oppstå. Uansett så frister Fokus 27/7 Ung for meg. Tilbyr f.eks. gode avtaler med forsikring hos If.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...