Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eiendomsmegling - 10/13


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oppgave 10

Betrakt følgende produktfunksjon: ܻ ൌ 0,5ܭ

଴,ଷହ

ܮ

଴,଺ହ

. Vi har brukt samme notasjon som i

læreboken. Anta at K = 8000 og L = 4000. Arbeidskraftens gjennomsnittsproduktivitet (y) og

arbeidskraftens grenseprodukt (MPL) er lik (Hint: MPL er den partielt deriverte av Y med

hensyn på L.)

a) 0,414 og 0,637.

b) 0,637 og 0,414.

c) 0,223 og 0,1115.

d) 0,1115 og 0,223.

e) Jeg velger å ikke svare.

Oppgave 11

I perioden 1998-2008 har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater: vekst i

reelt BNP per sysselsatt (gy) = 3,4 prosent (y = Y/L), vekst i realkapital per sysselsatt (gk) = 5

prosent (k = K/L), vekst i sysselsettingen (gL) = – 1 prosent (altså nedgang i sysselsettingen).

Bruk samme inntektsandeler som i oppgave 10. Den årlige prosentvise veksten i total

faktorproduktivitet i dette landet vært:

a) 2,95

b) 2,35

c) 1,65

d) 1,35

e) Jeg velger å ikke svare.

 

Noen her som klarer disse to oppgavene og kan vise utregning?

 

Fra eksamen søk 35251 makro

Endret av dragonsti
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvordan jobbet dere med mikroøkonomi, og hvordan gikk det? Er det virkelig nødvendig å lese den sinnsykt tykke boken, eller bare gjøre oppgaver? Føler det er mikro som deffinitivt blir hardest, og det som må jobbes mest med.

 

Er det forresten noen som har hatt prisstrategi som valgfag?

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Jeg var kun i de aller fleste mikro timene, gjorde muligens 5 oppgaver gjennom hele året og gjorde gamle eksamner som en gud en uke før eksamen. Funket gull til en C og du kommer til å skjønne det meste når du får gjort noen gamle eksamener.

 

Har noen her noen forslag til hva som skal taes med i oppgaven i eiendomsmegling om landbrukseiendom?

Hadde tenkt å ta med en del om odelsrett, konsesjonsplikt og tomtebeskrivelse.

 

Noen som har fler forlag til hva som bør med i oppgaven?

Lenke til kommentar

På eksamen i fjor ble det stilt følgene spørsmål: Redegjør for hva som er spesielt ved salg av landbrukseiendom. I sensorviledninge står det:

 

Det kan være odel på eiendommen. Arealkrav odl. § 2. Må ha vært i eie i 20 år, odl. § 7. Odelsfraskrivelse etter odl. § 25. Odelsløsningsfrist på 6 mnd., odl. § 40. Tilbakeholdelse av deler av kjøpesummen.

 

Konsesjonsloven. Kan være konsesjonsbelagt. Konsesjonsrisiko – hvem skal ha den. Hva legger myndighetene vekt på ved innvilgelse av konsesjon, ksl. § 9. Kandidaten må vise til denne og redegjøre for de ulike alternativene. Myndighetene kan fastsette at boplikt er et vilkår for å innvilge konsesjon.

 

Prisfastsettelsen. Fremgår av ksl. § 9 nr. 1 at myndigheten kan legge vekt på prisen. Hvordan prisen skal fastsettes fremgår av 4 rundskriv. Ved beregning av skog og jordbruk, legges det til grunn en kapitaliseringsrentefot på 4 %. Det kan legges til en boverdi oppad begrenset til 1, 5 millioner. Mange bygninger. Eiendommer verdsatt til under 1, 5 millioner er ikke berørt av prisrundskrivene. Mer omfattende å fastsette pris på landbrukseiendom. Ofte også ha med maskiner osv.

 

Sjekke løsøreregisteret i tillegg til grunnboken.

 

Oppgjør

Endret av Særeie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

"Redegjør for ansvaret for kvalitetssikring i eiendomsmeglingsforetak"

 

Noen som kan gi meg et utdypende og godt svar?

Fasiten er syltynn

 

Slik jeg ville gjort det, er nok først å henvise til hovedregelen i enendomsmeglingsloven § 1-1 "Legge til rette for at omsetning av eiendom skjer på en sikker, ordnet og effektiv måte".

 

Nærmere krav til virksomheten og dens kvalitetssikring finner vi i § 3-3. Styret er pliktig til å utarbeide rutiner for hele eiendomsmeglerforetaket og oppdatere disse ved behov.

Jeg ville også nevnt fagansvarlig. Har noen eldre notater om fagansvarlig og dens plikter å overvåke risikoer osv. og en viktig del: Kommunisere emd styret og komme med info ang. kvalitetskontroll og risikostyring.

 

Hvis du har skaffet deg Internkontrollforskriften(selges på Notabene i universitetsgata) 89 spenn eller noe.

Der står det om "Plikt til internkontroll" §4

"Den som er ansvarlig i virksomheten skal sørge for at det innføres og utøves internkontroll i virksomheten og at dette gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter"

Men denne er egentlig en mer detaljert gjentakelse av emgl 3-3 og hva fagansvarlig skal gjøre.

 

Ser nå at dette står i fasit... så jeg tror den er ganske komplett :) (håper jeg) hehe

Lenke til kommentar

Plikten til å innføre og utøve internkontroll påhviler "den som er ansvarlig" for virksomheten. jf ansvarlig megler emgl. Selv om internkontroll/kvalitetssikring må utøves på alle nivåer i virksomheten, tilligger hovedansvaret for å sette i gang arbeidet (INNFØRE internkontroll/kvalitetssikring) og å holde i gang (utøve internkontroll/kvalitetssikring) i styret jf emgl §3-3.

 

En annen måte å skrive det på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...