Gå til innhold

Problem med ÆØÅ


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har laget en webside uten utf8. Websiden er på engelsk men postene er på norsk å blir hentet ut av databasen (PHP & MySql).

Det fungerer utmerket, men nå har jeg lagt inn jQuery. Problemet nå er at jeg har laget en <div> med jQuery som oppdaterer en .php fil

for å hente nyheter osv. Men om den php filen henter noe ut av databasen blir alt som inneholder ÆØÅ helt feil. Jeg har prøvd å lagt inn utf8 på hovudsiden, men da blir hele siden problemet men ikke den .php filen. Om jeg heller legger inn utf8 inn i .php filen fungerer ikke det heller. Har også prøvd å lagt det inn i både hovudsiden og php filen samtidig, det fungerer heller ikke! Jeg blir sprø, hva er det som er galt?

Endret av vevo1992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis har du en feil i oppsettet av MySQL. Trolig er databasen satt opp med latin1 som tegnsett/collasjon. Det medfører jevnt over mye morsomheter - om ikke PHP og nettsidene er satt opp nøyaktig for å håndtere latin1 tegnsett.

 

Nå gikk jeg over til utf-8 fra a til å for en 3 år siden, så hvordan jeg satt opp latin1 skikkelig husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har også prøvd ut den metoden Anders :) Lagde den slik

<?php
function erstatt($tekst) {
$convert = array("æ" => "&aelig", "ø" => "&oslash");
return (strtr($tekst, $convert));
}
?>

 

Men jeg fikk ikke det heller til å virke, er vel på grunn av at den i utgangspunktet ikke kan hente ut æ, ø, å?

Endret av vevo1992
Lenke til kommentar

Hvilken database server kjøres? Kan du ikke gå inn i terminalen og se hvilke råverdier som ligger der? Eller har ikke du tilgang?

 

Det skal være kolonn inne i " ;" så det må være med når du kjører

 

<?php 
function erstatt($tekst) { 
$convert = array("æ" => "æ", "ø" => "ø"); 
return (strtr($tekst, $convert)); 
} 
?>

 

http://www.korrekturavdelingen.no/K4SpesialtegnNorskeTegn.htm

Endret av Anders Hole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...