Gå til innhold

Problem med ÆØÅ

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har laget en webside uten utf8. Websiden er på engelsk men postene er på norsk å blir hentet ut av databasen (PHP & MySql).

Det fungerer utmerket, men nå har jeg lagt inn jQuery. Problemet nå er at jeg har laget en <div> med jQuery som oppdaterer en .php fil

for å hente nyheter osv. Men om den php filen henter noe ut av databasen blir alt som inneholder ÆØÅ helt feil. Jeg har prøvd å lagt inn utf8 på hovudsiden, men da blir hele siden problemet men ikke den .php filen. Om jeg heller legger inn utf8 inn i .php filen fungerer ikke det heller. Har også prøvd å lagt det inn i både hovudsiden og php filen samtidig, det fungerer heller ikke! Jeg blir sprø, hva er det som er galt?

Endret av vevo1992
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis har du en feil i oppsettet av MySQL. Trolig er databasen satt opp med latin1 som tegnsett/collasjon. Det medfører jevnt over mye morsomheter - om ikke PHP og nettsidene er satt opp nøyaktig for å håndtere latin1 tegnsett.

Nå gikk jeg over til utf-8 fra a til å for en 3 år siden, så hvordan jeg satt opp latin1 skikkelig husker jeg ikke.

Jeg ville anbefale å brukt HTML koden for selve bokstavene, se hva som skjer da

æ = æ

ø = ø

som en test. Du kan lage en funksjon som erstatter alle tegn med disse verdiene.

Men lag bare en lite snutt i databasen som du kan hente ut

Grattis!

Endret av Anders Hole

Hei, jeg har også prøvd ut den metoden Anders :) Lagde den slik

<?php
function erstatt($tekst) {
$convert = array("æ" => "&aelig", "ø" => "&oslash");
return (strtr($tekst, $convert));
}
?>

Men jeg fikk ikke det heller til å virke, er vel på grunn av at den i utgangspunktet ikke kan hente ut æ, ø, å?

Endret av vevo1992

Hvilken database server kjøres? Kan du ikke gå inn i terminalen og se hvilke råverdier som ligger der? Eller har ikke du tilgang?

Det skal være kolonn inne i " ;" så det må være med når du kjører

<?php 
function erstatt($tekst) { 
$convert = array("æ" => "æ", "ø" => "ø"); 
return (strtr($tekst, $convert)); 
} 
?>

http://www.korrekturavdelingen.no/K4SpesialtegnNorskeTegn.htm

Endret av Anders Hole

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...