Gå til innhold

Corsair h100 - dumt spørsmål om bytting av vifter


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

 

Så har bestilt corsair h100. og lurte på en sak.

 

Tenkte å bytte vifter til saken, da jeg går for et svart/hvit look i min case.

Spørsmålet er bare at low er jo rundt 1300 rpm, balanced er 2000rpm og high er 2500rpm

 

Jeg lurer på en dum ting nå

 

Kan jeg kjøpe vifter, som står oppgitt på fks 1300rpm

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631773

 

Sånn som de, men når jeg kjører i balanced/high, så vil de fortsatt gå opp til 2000/2500 rpm?

 

Et annet valg er disse

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649592

 

De står oppgitt på 1000-2600rpm

 

Men der er det med en egen fan controller, burde da bare denne stå på high, og så tar corsair h100 av seg justeringen. Eller betyr det at med den fan controlleren som er med, så er det den som bestemmer hastigheten på vifta.

 

Dumme spørsmål, og rotete, men håper på hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har H80 selv, som er samme pumpe, bare med mindre radiator. Du kan fint benytte egne vifter og de kan reguleres fra styringen på pumpa, da dette er en 4-pins pwm styring, jeg anbefaler deg dog å skaffe en egen løsning for viftestyring, da du ikke kan justere denne hastigheten uten å åpne kabinettet, og viftene ruser til 100% ved boot av Pc. ellers meget godt produkt som holder min i5-2500k på 26c idle @4,4 ghz i et fractal r3 med nexus vifter.

Lykke til!

 

Edit: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659927 er forresten bedre vifter til radiatormontering en de du linket, de skubber mer luft per cm^2

Endret av vignie
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg H100 nylig.. og kjører 4 vifter av denne typen Vifter

det fungerer fint.. viftene går på 1300 ved maks. og reduserer ved behov.. men min prosessor (I7 2600K) har bare 36 grader ved BF3 spilling) (omtrent ikke overklokket - 4,2ghz )

 

Det som skjer er at ved høyere en max viftehastighet,, så vil hastigheten flate ut, og viftene vil ikke gå fortere en maks.. mens kontrolleren til H100 støtter maks 2500 rpm selvom viftene støtter mer (uten link kabelen til kjøleren.)

Lenke til kommentar

Eh.. Hastigheten blir regulert med PWM eller voltjustering. viften kan aldri gå fortere en det som den er spesifsert for ved +12V (f.eks. 1300rpm)

 

Om du setter en vifte som har maks 1300rpm , så kan du jo tenke selv at ved low/med/high så er det 50%/75%/100% hastighet. dvs noe rundt om 650/900/1300rpm da.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg H100 nylig.. og kjører 4 vifter av denne typen Vifter

det fungerer fint.. viftene går på 1300 ved maks. og reduserer ved behov.. men min prosessor (I7 2600K) har bare 36 grader ved BF3 spilling) (omtrent ikke overklokket - 4,2ghz )

 

Det som skjer er at ved høyere en max viftehastighet,, så vil hastigheten flate ut, og viftene vil ikke gå fortere en maks.. mens kontrolleren til H100 støtter maks 2500 rpm selvom viftene støtter mer (uten link kabelen til kjøleren.)

Syntes du at 1300rpm virker som det holder, skal jo ikke gjøre max overklokk. rundt 4.2 sånn som du.

 

Og hvordan syntes du støy nivået er ved max på 1300 rpm?

 

Eh.. Hastigheten blir regulert med PWM eller voltjustering. viften kan aldri gå fortere en det som den er spesifsert for ved +12V (f.eks. 1300rpm)

 

Om du setter en vifte som har maks 1300rpm , så kan du jo tenke selv at ved low/med/high så er det 50%/75%/100% hastighet. dvs noe rundt om 650/900/1300rpm da.

Som jeg sa i tittelen, var et dumt spørsmål, men takk for forklaringen :)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har H80 selv, som er samme pumpe, bare med mindre radiator. Du kan fint benytte egne vifter og de kan reguleres fra styringen på pumpa, da dette er en 4-pins pwm styring, jeg anbefaler deg dog å skaffe en egen løsning for viftestyring, da du ikke kan justere denne hastigheten uten å åpne kabinettet, og viftene ruser til 100% ved boot av Pc. ellers meget godt produkt som holder min i5-2500k på 26c idle @4,4 ghz i et fractal r3 med nexus vifter.

Lykke til!

 

Edit: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659927 er forresten bedre vifter til radiatormontering en de du linket, de skubber mer luft per cm^2

Hvis jeg bruker egen viftestyring, tar jeg da bare å kobler de 3/4 pins kablene fra viftene på radiotoren, og kobler de til en viftestyringsenhet. Så kobler jeg ingen kabler fra viftene og inn på kjøleren?

 

Trenger jeg da forøvrig å koble den viftekabelen som går fra h100 og på cpu fan plassen på hovedkort?

 

mange spørsmål nå, håper jeg får hjelp :D

 

Takk forøvrig på tips på vifter. men jeg trenger vifter med svart housing og hvite blades. alla de jeg linket

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Noctua NH-D12P viftene (1300rpm) på min H100 kjøling, som er en i7-950 3,06ghz klokket til 4,2ghz 24/7 og ligger på 38-42 grader idle, ca 50-55 i bf3 gaming , mye grunnet to varme gtx570 overklokka.

 

1300rpm er plenty.

 

de viftene som følger med h100'n bråker noe veldig ;) en trenger virkelig ikke 2500rpm på dette settet. forskjellen fra 1300rpm med noctua viftene, til 2500rpm med corsair viftene var rundt 2 grader. mao ikke verdt bråket.

 

Disse handlet jeg :

 

http://www.dustinhome.no/product/5010128898

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Syntes du at 1300rpm virker som det holder, skal jo ikke gjøre max overklokk. rundt 4.2 sånn som du.

 

Og hvordan syntes du støy nivået er ved max på 1300 rpm?

 

Eh.. Hastigheten blir regulert med PWM eller voltjustering. viften kan aldri gå fortere en det som den er spesifsert for ved +12V (f.eks. 1300rpm)

 

Om du setter en vifte som har maks 1300rpm , så kan du jo tenke selv at ved low/med/high så er det 50%/75%/100% hastighet. dvs noe rundt om 650/900/1300rpm da.

Som jeg sa i tittelen, var et dumt spørsmål, men takk for forklaringen :)

 

 

Jeg kjører alle 4 viftene igjennom H100 pumpe blokken.. (og den står på mitterste instilling.) og har ingen prob med temp.

 

Støyen bestemmes av dB viftene gennererer.. men i mitt tilfelle så bråker PS3en min like mye når den står på film ^^ (PS3 80gb)

 

Det er viktig at hovedkortet registrerer minst 1 "vifte" eller "pumpe" på den stikken som heter CPU på hovedkortet... for at biosen skal registere at det faktisk fins kjøling til cpuen.. ellers får du ikke lov og starte opp maskinen. (i mange tilfeller)

 

KFM verdien på viftene samt dB er stort sett det du MÅ se på når du ser på vifter.. KFM verdien sier hvor mye luft du flytter med vifta.. mens dB bør være lavest mulig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...