Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

MAC starter ikke..


Anbefalte innlegg

Hei! Beklager om denne tråden er postet feil..

 

Når jeg skulle skru på MacBooken min i går, startet den på vanlig måte. Men etter 'kimet' lyden så står den bare å laster med Apple logoen i bakgrunn (gråskjerm). Den lager ingen rare lyder e.l.. Safe-mode fungerer heller ikke.. Hjelp! Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Beklager om denne tråden er postet feil..

 

Når jeg skulle skru på MacBooken min i går, startet den på vanlig måte. Men etter 'kimet' lyden så står den bare å laster med Apple logoen i bakgrunn (gråskjerm). Den lager ingen rare lyder e.l.. Safe-mode fungerer heller ikke.. Hjelp! Takk for svar.

 

Hvilket OS X har du?

Lenke til kommentar

Hei! Beklager om denne tråden er postet feil..

 

Når jeg skulle skru på MacBooken min i går, startet den på vanlig måte. Men etter 'kimet' lyden så står den bare å laster med Apple logoen i bakgrunn (gråskjerm). Den lager ingen rare lyder e.l.. Safe-mode fungerer heller ikke.. Hjelp! Takk for svar.

 

Men uansett:

 

Du ser en tom, grå skjerm

 

Forsikre deg om at siste fastvareversjon er installert på datamaskinen. Du finner de nyeste versjonene på Apple-nedlastinger.

 

Koble fra alle frittstående enheter, bortsett fra Apple-tastaturet og -musen. Dette omfatter ADB-enheter, serielle enheter og USB-, FireWire-, SCSI- og PCMCIA-enheter Hvis dette løser problemet, kobler du til igjen én enhet om gangen og starter datamaskinen på nytt helt til du har funnet ut hvilken enhet som forårsaker problemet.

 

Fjern eventuelle tredjepartsoppgraderinger av maskinvare, som f.eks. minne (RAM), oppgraderingskort for mikroprosessor og PCI-kort. Hvis dette løser problemet, setter du inn igjen kortene, ett for ett, og starter maskinen på nytt etter hvert kort, slik at problemet kan isoleres. Merknad: Apple tilbyr ikke teknisk støtte for Mac OS X ved bruk av oppgraderingskort for mikroprosessor fra tredjepart.

 

Start opp fra installasjonsdisken for Mac OS X og kontroller eventuelt harddisken ved hjelp av Diskverktøy, fsck.

 

Hvis du føler deg fortrolig med det, kan du tilbakestille datamaskinens strømstyringsenhet [Power Management Unit]. Du finner anvisninger for dette et annet sted i kunnskapsbasen.

 

Det er mulig du finner andre nyttige tips i dette dokumentet.

 

Se link: http://support.apple.com/kb/TS1411?viewlocale=no_NO#symp3

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem for en tid siden og da var det harddisken som var gåen. Etter en lang tid bare med gråskjerm og Apple-logo kom en sirkel med strek over. Om en legger øret på på PCen der hardisken er hørte jeg ingen aktivitet, tidligere hadde jeg svakt hørt at den gikk.

Lenke til kommentar

Aha, takk. Er i utlandet og fikk MACen fra skolen,.så tviler på at jeg får noe relasjon.

 

Aha, takk. Er i utlandet og fikk MACen fra skolen,.så tviler på at jeg får noe reklamasjon.

 

Skolen burde uansett ha en form for garanti på den?

 

Hvis den er pent brukt og du ikke har hevet den vegg i mellom så skal det gå på garanti/reklamasjon.

 

Hør evt med IT avdeling på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...