Gå til innhold

Hvor finner man pensumliste for privatistfag?


jeeee

Anbefalte innlegg

Skal ta privatisteksamener til våren. Men hvor finner jeg pensumliste for hvilke bøker jeg må ha? Haster å finne det ut.

 

Er i disse fagene:

- Norsk vg3: bokmål skriftlig (NOR1211), nynorsk skriftlig (NOR1212), og muntlig (NOR1213).

- Historie vg3: HIS1003

- Matte vg2, 2P: MAT1015

 

Noen som vet pensumliste, hvor man kan finne den, hvilke bøker man må ha, eller hvor man kan henvende seg for å finne det ut?

Endret av jeeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ta privatisteksamener til våren. Men hvor finner jeg pensumliste for hvilke bøker jeg må ha? Haster å finne det ut.

 

Er i disse fagene:

- Norsk vg3: bokmål skriftlig (NOR1211), nynorsk skriftlig (NOR1212), og muntlig (NOR1213).

- Historie vg3: HIS1003

- Matte vg2, 2P: MAT1015

 

Noen som vet pensumliste, hvor man kan finne den, hvilke bøker man må ha, eller hvor man kan henvende seg for å finne det ut?

 

Etter at lærebokreformen kom på begynnelsen av 2000-tallet kombinert med innføringen av kompetansemål i læreplan - vil du ikke finne noen "må ha lest" bøker. Det du skal kunne er kompetansemålene som står i Kunnskapsløftet.

 

Ta kontakt med din tidligere VGS-skole og be om å få se halvårsplanene i norskfaget (der står det sikkert litt om ulike tekster - men du har ikke krav på å få se noen lister).

 

Til Matte og historie vil det i utgangspunktet holde med å kjøpe vanlige lærebøker og så studere dem. Men merk deg at INGEN lærebøker klarer å fylle alle kompetansemålene gitt i Kunnskapsløftet på en likeverdig måte. Det vil si at Tema-serien(norsk) vil ha et annet perspektiv en Panorama-serien. Forøvrig er jeg mest tilhenger av Tema.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gir et konkret svar på åpningsinnlegget. Jeg antar at dette er fag som er på allmenn påbygg, og tar derfor utgangspunkt i det. Du har bare sagt 2P i matematikk, men jeg antar at du mener 2-YP.

 

For norsk anbefaler jeg disse bøkene:

 

Signatur 3 Studiebok

Signatur 3 Tekstsamling

 

For historie anbefaler jeg denne boka:

 

Historie påbygg

 

For matematikk anbefaler jeg denne boka:

 

Sinus påbyggingsboka (2-YP)

Dersom det ikke er 2YP, men 2P så velg denne:

Sinus 2P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...