Gå til innhold

Elitetenking i Oslo?


Anbefalte innlegg

Som småbarnsforelder i Oslo merker jeg det litt for ofte - foreldre som føler at de er for gode for vanlige folk. Ofte basert på utdanning eller penger.

 

Trist ii seg selv,men spesielt når det begrenser barnas omgangskrets.

 

Tanker?

Hva spesifikt er trist her? Hvordan er dette uheldig for barna og/eller samfunnet som helhet?

Jeg mener begge deler. Som sagt,som forelder merker jeg mest til den siden,men det er ganske deprimerende at mange rike på fullt alvor mener at de er hevet over subben. uavhengig av hvor mye skatt man betaler.

 

Mener du at det er smart eller korrekt?

Jeg har lest innlegget ditt to ganger, men jeg klarer ikke å se at du svarer på noen av mine to spørsmål. For å svare på om det er smart eller korrekt må du nesten opplyse meg om hvorfor det er skadelig og ikke bare påstå at det er det.

jeg er ikke sikker på at jeg har forstått hva som er uklart... I klassen til min sønn er det en del foreldre som gir tydelige signaler om at andre er luft for dem.

Kan det være tvil om at dette er trist?

Norge wr relativt kasteløst,og det er jeg glad for.

Jeg er spes imot rikinger som forventer respekt.

Jeg deler ikke ut respekt basert på sleiphet,spisse albuer eller flaks.

Høy sigarføring er latterlig.

Slik jeg ser det har du og kategorien rikinger du beskriver et gjensidig hatforhold. Det ser også ut til at du har opparbeidet et sett predefinerte holdninger om hvordan disse personene har opparbeidet sin rikdom. Ikke umulig at de har liknende fordeler om deg, meg eller hvem andre det måtte gjelde. Jeg ser ingen samfunnsmessige problemer, eller hvordan dette skader ungen. Siden skadevirkningene er åpenbare for deg kan du jo prøve å forklare det for meg (som var det jeg har spurt om tidligere).

det er ganske vanskelig å bli forstått :) jeg tror ikke at jeg skal bli mer spesifikk om HVOR i Oslo. uansett virker det som om du stiller spørsmål ved - hvorfor er høy sigarførin et problem?

1. dette gjelder FORELDRE. barn som ønskeer å være venner,presses fra hverandre. innbydelser etc

2. jeg skal ikke beskrive så nære hvordan jeg vet,men,trust me: høye sigarer har en tendens til å føle seg over loven,eller lurere enn loven.

3. klikker skaper muler,og hindrer vidsyn,og at man ikke ser konsekvenser.

4. bidrar til egoisme (har ikke verden nok?)

jeg stopper der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som småbarnsforelder i Oslo merker jeg det litt for ofte - foreldre som føler at de er for gode for vanlige folk. Ofte basert på utdanning eller penger.

 

Trist ii seg selv,men spesielt når det begrenser barnas omgangskrets.

 

Tanker?

Hva spesifikt er trist her? Hvordan er dette uheldig for barna og/eller samfunnet som helhet?

Jeg mener begge deler. Som sagt,som forelder merker jeg mest til den siden,men det er ganske deprimerende at mange rike på fullt alvor mener at de er hevet over subben. uavhengig av hvor mye skatt man betaler.

 

Mener du at det er smart eller korrekt?

Jeg har lest innlegget ditt to ganger, men jeg klarer ikke å se at du svarer på noen av mine to spørsmål. For å svare på om det er smart eller korrekt må du nesten opplyse meg om hvorfor det er skadelig og ikke bare påstå at det er det.

jeg er ikke sikker på at jeg har forstått hva som er uklart... I klassen til min sønn er det en del foreldre som gir tydelige signaler om at andre er luft for dem.

Kan det være tvil om at dette er trist?

Norge wr relativt kasteløst,og det er jeg glad for.

Jeg er spes imot rikinger som forventer respekt.

Jeg deler ikke ut respekt basert på sleiphet,spisse albuer eller flaks.

Høy sigarføring er latterlig.

Slik jeg ser det har du og kategorien rikinger du beskriver et gjensidig hatforhold. Det ser også ut til at du har opparbeidet et sett predefinerte holdninger om hvordan disse personene har opparbeidet sin rikdom. Ikke umulig at de har liknende fordeler om deg, meg eller hvem andre det måtte gjelde. Jeg ser ingen samfunnsmessige problemer, eller hvordan dette skader ungen. Siden skadevirkningene er åpenbare for deg kan du jo prøve å forklare det for meg (som var det jeg har spurt om tidligere).

det er ganske vanskelig å bli forstått :) jeg tror ikke at jeg skal bli mer spesifikk om HVOR i Oslo. uansett virker det som om du stiller spørsmål ved - hvorfor er høy sigarførin et problem?

1. dette gjelder FORELDRE. barn som ønskeer å være venner,presses fra hverandre. innbydelser etc

2. jeg skal ikke beskrive så nære hvordan jeg vet,men,trust me: høye sigarer har en tendens til å føle seg over loven,eller lurere enn loven.

3. klikker skaper muler,og hindrer vidsyn,og at man ikke ser konsekvenser.

4. bidrar til egoisme (har ikke verden nok?)

jeg stopper der..

Ok, da har du kommet med et sett påstander, da gjenstår det å bygge opp om dem med beviser.

 

Men på generelt grunnlag kan jeg si at:

1. Gode foreldre bør være med å påvirke hvem som påvirker sine barn.

2. Jeg stoler faktisk ikke på deg. Faktisk har jeg hørt at folk føler seg over loven også i lavere lønnstrinn.

3. Klikker ser ut til å være et utbredt fenomen i alle samfunnslag.Hvilke konsekvnser er det du tenker på her?

4. Hva spesifikt er det som bidrar til egoisme? For meg virker også egoisme veldig jevnt utbredt blant befolkningen.

 

Jeg vil, som sagt gjerne se dokumentasjon på at punkt 2-4 gjelder mer for kategorien du beskriver enn den generelle befolkningen. Du må gjerne også konkretisere hvilke negative effektr for sammfunnet du mener dette har.

Lenke til kommentar

jeg merker at jegg begynner å miste interessen... dette er en lite fruktbar disk.

jeg føøler at det jeg sier ikke blir forstått. kanskje vi rett og slett må være enige om å være uenigee.

 

Mine erfaringer kommer bl.a. fra jobber i revisjon og politi.

uttaleler fra økonomilærere som innrømmer at deres studenter har lavere moral enn lansgjennomsnittet (det samme har stått i aviser).

diskusjoner (og forsøk på det) med jurister.

 

men hvis skal diskutere hvorfor vi bør kunne snakke sammen, ja da...

Stikk sigaren der den får ekstra aroma.

 

whatever. måtte alle få lønn som fortjent!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

jeg merker at jegg begynner å miste interessen... dette er en lite fruktbar disk.

jeg føøler at det jeg sier ikke blir forstått. kanskje vi rett og slett må være enige om å være uenigee.

 

Mine erfaringer kommer bl.a. fra jobber i revisjon og politi.

uttaleler fra økonomilærere som innrømmer at deres studenter har lavere moral enn lansgjennomsnittet (det samme har stått i aviser).

diskusjoner (og forsøk på det) med jurister.

 

men hvis skal diskutere hvorfor vi bør kunne snakke sammen, ja da...

Stikk sigaren der den får ekstra aroma.

 

whatever. måtte alle få lønn som fortjent!

 

Jeg mener at du har fått mange oppfordringer om å underbygge påstandene dine med fakta, men imøtekommer ikke oppfordringene, og fortsetter å holde frem dine egne realiteter. Når det er sagt er det vel langt de fleste som bestrider sannhetsgehalten i disse personlige opplevelsene, men det gir ikke grunnlag for dialog/diskusjon eller debatt. Monologer passer best i bloggformatet.

Lenke til kommentar

jeg merker at jegg begynner å miste interessen... dette er en lite fruktbar disk.

jeg føøler at det jeg sier ikke blir forstått. kanskje vi rett og slett må være enige om å være uenigee.

 

Mine erfaringer kommer bl.a. fra jobber i revisjon og politi.

uttaleler fra økonomilærere som innrømmer at deres studenter har lavere moral enn lansgjennomsnittet (det samme har stått i aviser).

diskusjoner (og forsøk på det) med jurister.

 

men hvis skal diskutere hvorfor vi bør kunne snakke sammen, ja da...

Stikk sigaren der den får ekstra aroma.

 

whatever. måtte alle få lønn som fortjent!

 

Jeg mener at du har fått mange oppfordringer om å underbygge påstandene dine med fakta, men imøtekommer ikke oppfordringene, og fortsetter å holde frem dine egne realiteter. Når det er sagt er det vel langt de fleste som bestrider sannhetsgehalten i disse personlige opplevelsene, men det gir ikke grunnlag for dialog/diskusjon eller debatt. Monologer passer best i bloggformatet.

whatever. hhvis kravet til dok av det jeg oppfatter som selvfølgeligheter...

 

min 'helse' tåler ikke blogging.

 

konklusjon: gjøør som man vil!

en teit trråd bevisstgjør ikke engang.

Lenke til kommentar

Som småbarnsforelder i Oslo merker jeg det litt for ofte - foreldre som føler at de er for gode for vanlige folk. Ofte basert på utdanning eller penger.

 

Trist ii seg selv,men spesielt når det begrenser barnas omgangskrets.

 

Tanker?

 

Jeg synes det virker som om samfunnet generellt i Norge blir mindre egalitært og mer oppdelt. Det med at folk i Norge (i hvert fall offesiellt i teorien :o) repekterer hverandre som mennesker, uavhengig av hva de for øyeblikket tjener eller hvor dyre klær de har på seg synes jeg er noe av det mest positive med samfunnet her, og et område der vi kan være en foregangsnasjon. Derfor synes jeg det er veldig trist om det blir mer "klassesamfunn", og mener at det er et tilbakesteg i stedet for et framsteg.

Lenke til kommentar

Mennesket er et flokkdyr, damer ønsker alltid den beste mannen, den beste er den med mest makt, penger og status gir makt.

 

Det er helt naturlig å være misunnelig på de som har mer enn seg. Jeg er misunnelig, jeg også, men ikke på de som er rike, eller har penger. Det har aldri vært noe ønske fra min side å ha noe å gjøre med folk som har penger, og om jeg ikke er med i det gode selskap der, så plager det meg ikke overhodet. Når jeg ikke søker kontakt hos noen, så kan jeg heller ikke bli avvist. Det er sikkert noen kristne som ser arrogant og overlegent på meg også, i all sin fromhet, tror dere jeg påvirkes eller skjemmes nevneverdig av det?

 

Penger er noe som gir frihet, mulighet til nytelse, fravær av bekymringer, men det er ikke et mål i seg selv, det er ikke en konkurranse som gir meg den statusen jeg ønsker, eller selvrealiseringen jeg må ha. For mennesker som ser på penger som et statussymbol, så er det naturlig å fortrinnsvis ønske å ha noe med pengesterke mennesker å gjøre. For å få til det, må man oppfylle visse krav som flokken stiller. Det gjelder da også barna en har, som nevnt i tråden. For rike, blir barna da trofeunger. De må dolles opp etter alle kunstens regler. For middelklassen, så er spennet større, men også der fins flokkregler, spesielt geografisk. Bor du i by, og er i middelklassen, kanskje fortrinnsvis øvre middelklasse, nyter du nok den største friheten som unge i Norge.

Lenke til kommentar
Derfor synes jeg det er veldig trist om det blir mer "klassesamfunn", og mener at det er et tilbakesteg i stedet for et framsteg.

Det er jeg enig i. Men om det innebærer mindre autoritær byråkratisk kontroll over barn og individer, så er det allikevel en nettoforbedring. Sosialister og "rettferdighetsmennesker" er svært undertrykkende, intolerante, og ubehagelig å ha med å gjøre, like mye avskum som den verste aker-brygge/holmenkollenmafiaen.

Lenke til kommentar

Av min egen oppvekst så kan så godt som alle som "det ikke har gått så bra med" plaseres i bolig strøk og/eller "økonomisk klasse". Det er bare naturlig å ikke ønske at barna sine skal bli påvirket på feil type som kan øke sansynligheten for ting som er mindre bra.

 

Med de som det "ikke gått så bra med" mener jeg:

 

Droppet ut av videregående skole.

Begynnt med stoff.

Diverse ungdomskriminalliet.

Verken studerer, jobber, utfører værneplikt eller noe som helst fornuftig og har vært voksen i over 5 år.

 

Jeg sier ikke at det går dårligere med alle som bor i feil strøk eller fattigere strøk, men utifra egen erfaring ser det ut som sansynligheten for at det skal sjære seg på veien er større. Dette er gjerne ting som er "farligere" i ungdommen, men "feil" venner tidlig kan øke sansynligheten betraktelig.

 

Beklager om jeg er kynisk men jeg bruker den statestikken og erfaringen jeg har til å ta slike vurderinger. Jeg utaler meg ikke på vegne av trådstarters situasjon siden jeg ikke vet hvilken motivasjon de rike foreldrene i trådstarters situasjon har. Jeg utaler meg på generelt grunnlag, og folk må få lov til å velge hva de tror er best for seg og sine.

 

Edit: En minst like viktig faktor om det går bra eller dårlig med barn i oppveksten er om foreldrene bryr seg. Det er masse andre faktorer som spiller inn, men har ikke tatt dem med ettersom det er "klasseskille" som står i fokus. Bare påpeker at jeg ikke opåstår at økonomisk klasse har alt å si.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mennesket er et flokkdyr, damer ønsker alltid den beste mannen, den beste er den med mest makt, penger og status gir makt.

 

"makt" er så mangt og blir bestemt av de som søker ett eller annet som skal gjøre tilværelsen deres ikke fullt så uforutsigbar, kanskje ...

 

Penger gir status, utseende gir status, offerrolle gir status, kunnskap gir status, postcount på diskusjon.no gir status ... "alt" gir en eller annen form for status, hos "noen" som kjenner seg igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...