Gå til innhold

Ingeniørutdannind i forsvaret


larsern14

Anbefalte innlegg

Må snart ta et viktig valg i livet. Utdanning i forsvaret eller på NTNU.

 

Har lest en del om utdanning i forsvaret, men det er forsatt en del jeg lurer på

 

Sånn jeg har forstått det så må man først ett år på befalskole (Rena), så får man en bachelor i ingenørfag på krigskolen. Etter dette har man fire plikt år. Under utdanning tjener man også 300000 i året

 

Spørsmål:

1) Er det riktig sånn jeg har forstått det

2) Er det mulig å få masterutdanning i forsvaret også?

3) Hvis ikke er det mulig å ta en mastergrad paralellt med pliktårene

4) Som utdannet i ingeiør i forsvaret, er man ingeniør på samme måte som om man har utdannet seg på en offentlig høyskole. Er det like lett (hvis ikke lettere) å få seg jobb i private bedrifter? Eller må man jobbe innenfor militæret

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk begge steder, du må gjennom FOS opptaket uansett der har du 3 uker med opptak og når du er ferdig og får en plass kan du takke høflig nei til plassen om du finner ut at dette ikek var noe for deg. Dessuten er mange av de du vil omgås med av befal og liknende gått den linja du prater om så du får mye verdifull informasjon non the less.

 

Snakka med en sjant. som hadde venner som gikk gjennom FOS en sommer for skøy også takket høflig nei da de faktisk ble tilbudt plass (betalt sommerleir i skogen) :tease:

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Søk begge steder, du må gjennom FOS opptaket uansett der har du 3 uker med opptak og når du er ferdig og får en plass kan du takke høflig nei til plassen om du finner ut at dette ikek var noe for deg. Dessuten er mange av de du vil omgås med av befal og liknende gått den linja du prater om så du får mye verdifull informasjon non the less.

 

Snakka med en sjant. som hadde venner som gikk gjennom FOS en sommer for skøy også takket høflig nei da de faktisk ble tilbudt plass (betalt sommerleir i skogen) :tease:

Hvis det ikke blir utdanning i forsvaret, har jeg lyst til å ta vanlig førstegangstjeneste, kan jeg ta vanlig førstegangstjeneste, hvis jeg takker nei etter FOS-opptaket?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1. Dette er hvis du går Gjennomgående Krigsskole i Hæren. Ja, det er først et år med befalsskole før du "virkelig" begynner på Krigsskolen. Her får du en bachelor og har da totalt fire år med utdanning i Forsvaret, ergo har du fire pliktår. Den aktuelle linjen heter bachelor i ingeniørfag, militærteknisk bygg og anlegg og er som jeg ser den eneste ingeniørutdanningen du kan ta i Hæren. MEN det finnes også muligheter i Luftforsvaret og Sjøforsvaret. I tillegg har du ingeniørutdanning ved Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH). Jeg mener at ingeniørutdanning i Luftforsvaret foregår for det meste på sivil skole. Det stemmer at du får lønn (kanskje ikke førsteåret?) under utdanning.

 

2. Det finnes muligheter for å få dekket masterutdanning innenfor ingeniør av Forsvaret, tror det står noe om dette på hjemmesiden til Luftkrigsskolen.

 

3. Det å ta utdanning på siden av jobben er jo helt opp til deg, men det høres insane tungt ut.

 

4. Som utdannet ingeniør i Forsvaret er du både ingeniør og offiser (med unntak av FIH hvor du ikke blir offiser) og kan da selvfølgelig jobbe i det sivile. Tror det er veldig forskjellig om det er lettere eller ikke å få seg jobb.

 

Her er det som sagt flere muligheter, anbefaler deg å snoke rundt på forsvaret.no og hjemmesidene til krigsskolene/FIH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...