Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med framføringer


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har en tysk framføring i morgo og har skrivd den ferdig, men jeg har problemet at jeg er ganske dårlig til å ha framføringer. Går i 10. klasse. I pausene og i timene så er jeg aktiv og har ikke noe problem å snakke, men med engang jeg skal ha framføring så blir jeg nervøs og når jeg snakker så føler jeg at alt bare kommer ut utydelig. Når jeg står der oppe så liker jeg ikke å se på folk, spesielt ikke i øynene, men jeg vet ikke hvor jeg skal se.

 

Jeg kunne ha trengt noen tips til å kunne ha framføringer bedre og noen tips til hvordan jeg kan få vekk nervøsiteten, siden det er det største problemet.

 

WilliamMJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er en treningssak. Forsøk å snakke naturlig, dvs ikke for høyt eller lavt, eller for fort eller sakte. Forsøk å tenk på at du skal F**n ta meg lære dem ett og annet om fremføring og stol på at det går bra. Tenk på armbevegelser. Ikke ha hendene i lommen, ikke se på klokka mens du prater og involver gjerne folk med i fremførelsen. Kan dere noe om? Kjenenr dere til? Hva kjenenr dere til osv. Tenk også på at tiden går fort og de som ser ut som et langt foredrag på papiret kan være over på 1-2-3. Tenk derfor backupplaner, hvis du blir fortere ferdig enn planlagt...kan du f.eks høe om det er noen spørsmål osv. Noen pynter med humor, men det er avhengig av setting. Skal du fremføre med f.eks powerpoint og slikt kan du flette inn noen frekke biler som passer for å lette på stemningen. Ellers bør jo mobilen slås av, smekken være som den skal og unngå å nyse og være snørrete under fremføringen. Noen lar mobilen vibrere etter f.eks 5 min slik at de vet hvor de er i løypa uten å se på klokka. Skal du ha en 10 min fremføring kan det være greit å vite hvor du er etter halv tid slik at du vet om du må dra ut eller speede opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er litt avhengig av tema, men du kan forsterke foredraget ved å gestikulere. Dra hendene fra hverandre for å indikere at noe øker eller blir større, legg håndflaten på ditt bryst for å indikere jeg (jeg mener) og åpne dem for å si dere. se på politikerne og nyhetsformidlerne, selgerne osv hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg var ofte veldig nervøs selv før framføringer på ungdomsskolen, og jeg fant faktisk ut at det var på grunn av at jeg hadde manus. Mitt tips er derfor å lære det du skal si så godt at du kan det utenat, kanskje bare med noen stikkord eller notater på en lapp. Da blir du mer frigjort enn om du skulle følge et manus, og det blir lettere å holde en naturlig tone. Jobb òg med hvordan du skal framføre det du formidler - hvilke ord skal jeg legge trekk på? Kan jeg bruke kart for å gi medelevene bedre innsikt i det jeg forteller om (kanskje spesielt viktig i historie og samfunnsfag)?

Og sist men ikke minst: Passende gestikulasjoner!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...