Gå til innhold

Navigere mer effektivt i nettlesere


Jonta

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en stor del av tiden min i nettleseren, og er neppe den eneste. Jeg vil kunne navigere dit jeg vil så fort som mulig.

 

Det jeg ser som fellesnevner ved anbefalingene jeg kommer med er at de gir mer makt til enten mus eller tastatur. Man kan gjøre mer med hvert av verktøyene.

 

(YouTube-downloadere o.l. synes jeg ikke passer inn i denne tråden.)

 

Tastatur

Keywordsearch

Skriv «wn diskusjon.no» i adressebar, og browser bruker Wikipedias søkemotor for å sende deg til artikkelen om diskusjon.no. «wn» er nøkkelordet (keyword) jeg bruker for norsk WP. (Funker såklart for andre enn WP også)

 

Firefox: Høyreklikk på t.d. WPs søkefelt -> Add a Keyword for this Search... -> Name = Wikipedia NO, keyword = wn -> Save

Opera: Høyreklikk på søkefelt -> Create Search

Chrome: Options -> Basics -> Default search -> Manage

Safari: Fant Safari Keyword Seach

Internet Explorer: Fant en gammel tråd

 

Skriving søker etter tekst (WP) (aka FAYT – Find as you type, aka type-ahead-find)

Jeg begynner å skrive en trådtittel, den markeres, og jeg trykker Entertasten for å åpne den. Shift+Tab for å velge «gå til nyeste innlegg»-knappen.

 

Firefox: Settings -> Advanced -> General -> "Search for text when I start typing" (jeg søker en del etter tekst som ikke er lenke, for så å tabbe til lenken)

Opera: Trykk . (punktum), og begynn å skrive. Trykker du , (komma) i stedet søker du bare etter lenker.

Chrome: (ble etterspurt, fikk tilsynelatende wontfix) chrome-type-ahead

Safari: fiwt

Internet Explorer: n/a

Mus

Mouseover/hover for å bytte til fane

Selvforklarende. Litt uvant først, men nå føles det tregt å ikke bruke det. Oppfyller også Fitt's law.

 

Firefox: Jeg bruker Tabfocus med ventetid på 0 ms. Visstnok kan Tab Mix Plus også gjøre dette.

Opera: n/a

Chrome: n/a (men flere har lyst på det)

Safari: n/a

Internet Explorer: n/a

 

Mousegestures (WP)

Høyreklikk musa, dra den i et mønster, slipp, noe skjer.

 

Firefox: Jeg bruker Firegestures – Et alternativ er All-in-One Gestures

Opera: Innebygd – Tutorial

Chrome: Fant Chrome Gestures og Smooth Gestures

Safari: Fant Safari 5 Mouse Gestures og Cocoa Gestures (gir til alle Cocoa-programmer)

Internet Explorer: Fant IE7Pro (Tutorial) og Mouse Gestures for Internet Explorer

_______________________

 

Om jeg har kommet med teite forslag til måter å gjøre ting på, kom med feedback. Jeg har googlet alt bortsett fra det jeg selv bruker i Firefox. Om dere har metode for t.d. tabfocus i Chrome er dette selvfølgelig også veldig velkomment.

 

Deres tur: Hvordan gjør dere navigasjon i browseren mer effektivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...