Gå til innhold

Jeger, Utksreven Befal, HV


ttly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan kun si hvordan jeg erfarte dette året, og folk har forskjellige meninger om det.

 

De første ukene er de aller "verste", folkene som skal bli befal blir testet på forskjellige måter, både mentalt og fysisk. Det er i disse ukene du kommer inn i den militære livsstilen, for å si det på den måten, etter noen uker er du inne i gamet med diverse plikter som blir forventet av deg i militæret. Feks morgenvask, skaporden and so on. Når alt dette sitter noenlunde går alt veldig bra, så lenge du er motivert for et år der du skal lære å lede.

 

Etter ca 6mnd'er med øvelser, repitisjon av alt du har lært (Ja, det er veldig mye repitisjon i militæret, iallefall på befalsskolen, men dette gjør at alt sitter i fingrene og at du slipper å tenke når du handler), begynner det jeg synes var den morsomste delen. Du blir satt i "praksis" om en kan kalle det det, i en tropp, der du og noen andre får i oppgave å lede den troppen med "vanlige" soldater i noen uker for å få smaken på den militære lederstilen.

 

Etter det er det tilbake til hverdagen med repetisjoner og mer læring om ledelse, og på denne siste perioden kommer det en del tester som skal finne ut om du virkelig egner deg som en militær leder. Denne delen kan være krevende om du ikke har fulgt skikkelig med eller er motivert for oppgaven, men det er også den jeg syntes gikk kjappest og var mest interessant.

 

Kort sagt, året du går i vente er et år du ikke får noen annen plass, du lærer så sykt mye om ting du ikke viste du trengte å vite, du lærer mye om deg selv om person, og du får et helt vannvittig bånd til de folkene du deler det året sammen med, du skaper vennskapsbånd for resten av livet vil jeg tørre å påstå.

 

Når året er over, kan du være heldig å bli tilbudt en stilling i forsvaret (HV for din del), der du jobber som lagleder, og skal lære alt du har lært til nye rekrutter som ser på deg som en skummel mann med rang. Anbefales.

 

Håper dette var til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...