Gå til innhold

Fagprøve i elektrofag


l_man

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

 

 

Nå har jeg fått min elektrofagprøve utlevert.

 

Noe som virker veldig greit, bortsett fra at jeg aldri har koblet et tidsrele opp noen sinne i hele mitt liv...

 

Dette tidsreleet skal styre ei vifte på et bad.

Så når jeg slår på taklyset inne på badet, så skal det gå 10 sekunder så skal viften slå seg på.

 

Noen som kan gi meg en hjelpende hånd å tegne litt for meg?

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det er jeg klar over at jeg trenger et tidsrele, men er det så enkelt at det er inn på A1 og ut på A2?

Klarer ikke helt og se for meg hvordan jeg skal på bryteren og releet til og snakke sammen.

 

Skal ikke den viften ha brudd på begge fasene når den ikke ligger inne?

Jeg finner bare 1-p tidsreleer på nettet

Lenke til kommentar

ja det er jeg klar over at jeg trenger et tidsrele, men er det så enkelt at det er inn på A1 og ut på A2?

Klarer ikke helt og se for meg hvordan jeg skal på bryteren og releet til og snakke sammen.

 

Skal ikke den viften ha brudd på begge fasene når den ikke ligger inne?

Jeg finner bare 1-p tidsreleer på nettet

 

Når du slår på brytern sender du strøm til lyset på badet og spolen (A1) på tidsreleet.

Trenger du fler enn 1-p da? Tidsreleet igjen kan jo styre en kontaktor. Spørs åssen vifte det er, 2 eller 3-fas?

Lenke til kommentar

først ikke bruks styrestrømsjema han har laget. det inneholder mange mangler.

 

husk du har sone inndeling på bad. les NEk400:2010 kapittel 823. er det krav om bare bruk av 2p brudd på hele badet?

 

jeg ville ha laget til at du har en forsinket utkobling etter at lyset er slått av. då det hindrer at det blir kondens i rommet etter du er ferdig å dusje. bryter betjener et hjelperele som legger inn forsinkelsene. bryteren bør da ha impuls, altså legge til en liten fjær under bryter lokket.

 

men krever ikke oppgave det så lar du det vere. oppgava er garantert stor nok. det skal ikke mye til før du har veldig dårlig tid. bruk avviks muligheten. lag en liten installasjon. bruk små tversnitt. skriv avvik og skriv hvilket tversnitt det skal vere. skriv i henhold til brukerveiledning og Nek400:2010.

Endret av Sopps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...