Gå til innhold

Videokameraer med SD-kort


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg vil gå til anskaffelse av et videokamera som lagrer det man spiller inn på SD-kort, ettersom det vil være mye enklere ved å sette SD-kortet i en adapter og svisj

 

Så, er det spesielle krav til minnekortene man bruker til slike videokameraer, eller kan man bruke hva som helst?

 

Går det an å redigere film på mini-PC som Asus EEE? Når man først får lastet den inn, bør det jo være aktuelt å redigere den??

 

Hva skal man med USB-kabel når man kan bruke en SD-kort-adapter?

 

Om jeg har noen micro-SD-kort liggende å flyte som ikke brukes og har en SD-kort-adapter, kan jeg da sette micro SD-kortet i dette og på denne måten bruke micro-SD-kortet som lagringsmedium/ mellomledd?

 

Også når man skal ha det over på PCen er det jo altså bare å velge *importer bilder/ videoer* som ellers når man kobler til disse kortene?

 

Mange spm, men jeg ble så ivrig når jg oppdaget at det går an å kjøpe kameraer som lagrer på SD-kort ^^

 

Også det å få det over på PCen i like god kvalitet som det var på kameraet, det kan jo bli interessant å se, men burde jo gå an..

 

Vet ikke så mye om forskjellige formater av film, så kanskje noen kan opplyse meg litt på det punktet, siden jeg er veldig interessert i å lære så mye som mulig om film/ redigering av film osv, og en vesentlig del av dette er jo hvilket format filmen er i ^^

 

Jeg vet jeg ikke kan forvente å få all verdens kvalitet ut av dette kameraet med tanke på innspillinger, med tanke på at det lagrer det man spiller inn på kort, men..

 

Lagrer disse rett på minnekortet eller må man be det om det? Liksom, aktivere noe for at det skal anvende minnekort istedenfor internt minne?

 

Avslutningsvis, så har jeg tenkt å kjøpe billig videokamera; Panasonic HDC SD-40

Endret av Alkanide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, er det spesielle krav til minnekortene man bruker til slike videokameraer, eller kan man bruke hva som helst?

Kameraet opererer med maks 17 Mbps bitrate. Det skal da holde med class 4 kort av typen SD/SDHC eller SDXC. Merk deg at de eldste SD-kort muligens ikke vil fungere.

 

 

Går det an å redigere film på mini-PC som Asus EEE? Når man først får lastet den inn, bør det jo være aktuelt å redigere den??
Det går an men PCen er litt treg. Dessuten er tastaturet smått og skjermen liten. Du vil nok få bedre utbytte av redigeringen på en større og raskere PC.

 

 

Hva skal man med USB-kabel når man kan bruke en SD-kort-adapter?
Tja, si det. Personlig bruker jeg aldri USB-kabelen fordi hele overføringen går mye tregere da. Med kortleser går det 2-3 ganger raskere. Samt at du ikke trenger å ha kameraet på mens overføringen pågår.

 

 

Om jeg har noen micro-SD-kort liggende å flyte som ikke brukes og har en SD-kort-adapter, kan jeg da sette micro SD-kortet i dette og på denne måten bruke micro-SD-kortet som lagringsmedium/ mellomledd?
Ja, det går an men det er like greit å bare kjøpe seg et SD-kort. De er ikke akkurat dyre da. Bare ikke handle SD-kort på en fotobutikk. Bruk prisguiden til å finne beste pris.

 

 

Også når man skal ha det over på PCen er det jo altså bare å velge *importer bilder/ videoer* som ellers når man kobler til disse kortene?
Nei, det beste er å sette kameraet til å være mass storage device (sannsynligvis default setting). Da dukker kameraet opp som en disk.

 

 

Også det å få det over på PCen i like god kvalitet som det var på kameraet, det kan jo bli interessant å se, men burde jo gå an..
Kvaliteten er nøyaktig det samme siden det ikke foregår noe konvertering i overføringen. Det som kameraet tar opp og lagrer på minnet/SD-kortet blir overført digitalt til PCen uten kvalitetstap.

 

 

Vet ikke så mye om forskjellige formater av film, så kanskje noen kan opplyse meg litt på det punktet, siden jeg er veldig interessert i å lære så mye som mulig om film/ redigering av film osv, og en vesentlig del av dette er jo hvilket format filmen er i ^^
Du kan jo lese litt om H.264/MPEG-4 AVC på Wikipedia. Eventuelt bare google.

 

 

Jeg vet jeg ikke kan forvente å få all verdens kvalitet ut av dette kameraet med tanke på innspillinger, med tanke på at det lagrer det man spiller inn på kort, men..
At kameraet lagrer på SD-kort og ikke DV-kassetter eller noe annet har ingenting å si for kvaliteten.

 

 

Lagrer disse rett på minnekortet eller må man be det om det? Liksom, aktivere noe for at det skal anvende minnekort istedenfor internt minne?
Det står i manualen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...