Gå til innhold

Studiepoeng - trenger hjelp


1993

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på noen ting, og hadde satt pris på om noen klarer å gi meg svar.

 

Jeg går ut av vgs til våren, og regner med å ende opp på et snitt mellom 4,2 og 4,4. Såvidt jeg har forstått blir dette 42-44 studiepoeng?

 

neste år skal jeg ha førstegangstjeneste, og deretter søke meg inn på en skole i skoleåret 2013/2014. Jeg må ha ca 55 studiepoeng for å komme inn her. (51 poeng på førstegangsvitnemål, men det klarer jeg ikke)

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å sanke sammen 12-13 studiepoeng i militæret? Jeg har hørt at jeg får 2 alderspoeng og 2 poeng for forsvaret, og trenger da ca 9 poeng til. Er det mulig å klare det på et år i forsvaret?

 

Jeg skal også ta opp fag når jeg er der, så jeg forhåpentligvis forbedrer "snittet". Hvis noen vet om noen måter å få ekstra studiepoeng mens jeg er i forsvaret, så er det supert om du nevner det her!

 

Hvis dette rett og slett ikke går, hvordan kan jeg sanke flest mulig studiepoeng året etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt realfag? Vist du har det så får du inntil 4 ekstra poeng.

 

Du bør klare fint å sanke ekstra poeng ved å legge en plan. Ta f.eks noen fag til høsten og noen til våren. Ikke ta de vanskeligste samme semester. Hvilke fag har du størst forbedringspotensial i? Bruk litt av sommerferien til å lese på et fag. Lær deg skikkelige studieteknikker!

Lenke til kommentar

Hvis du får et snitt på 43 da, vil du etter fire år ha 51. Du får to av militæret, altså 53, 1 for S1+S2, da er du på 54. Du er altså nødt til å forbedre karakterene dine eller ta opp fag som gir realfagpoeng.

 

Hvis ikke snittet på studiet går ned da.

 

 

Hva er det du skal studere? Har du sett om det tilbys andre steder i landet, hvor snittet er litt lavere?

Lenke til kommentar

Ah, kjenner den. NHH er den eneste siv.øk skolen jeg ville valgt i Norge, nettopp derfor jeg skal dit neste år (dog førstegangskvota).

 

Men var jeg deg ville jeg sterkt vurdert CBS, den er bedre internasjonalt og det går hele 600 nordmenn der, altså mulighet for nettverksbygging. Det kreves ca. 4,6 i snitt, men det er karaktersnitt, går ann å komme inn med diverse andre ting og tang.

 

Ditt valg, skjønner at det frister med NHH, men da er du nødt til å sitte på ræva i 4-5 år for å få nok poeng.

Lenke til kommentar

Vist du skal på nhh så ville jeg tatt r1 og r2 matte da jeg kjenner flere på nhh som sier at de var glad for at de hadde den matematikken. Da får du vel 1.5 poeng i slengen.

 

Vil tro at snittet kan gå litt ned dersom situasjonen i verdensøkonomien forverrer seg, fordi det da normalt sett ikke er populært å søke seg inn på økonomi slik jeg har forstått det

Lenke til kommentar

Ah, kjenner den. NHH er den eneste siv.øk skolen jeg ville valgt i Norge, nettopp derfor jeg skal dit neste år (dog førstegangskvota).

 

Men var jeg deg ville jeg sterkt vurdert CBS, den er bedre internasjonalt og det går hele 600 nordmenn der, altså mulighet for nettverksbygging. Det kreves ca. 4,6 i snitt, men det er karaktersnitt, går ann å komme inn med diverse andre ting og tang.

 

Ditt valg, skjønner at det frister med NHH, men da er du nødt til å sitte på ræva i 4-5 år for å få nok poeng.

 

har også tenkt på CBS! Vet du noe om hvordan man søker seg inn på skole i utlandet, og hva man må ha av kurs og liknende?

Lenke til kommentar

Ah, kjenner den. NHH er den eneste siv.øk skolen jeg ville valgt i Norge, nettopp derfor jeg skal dit neste år (dog førstegangskvota).

 

Men var jeg deg ville jeg sterkt vurdert CBS, den er bedre internasjonalt og det går hele 600 nordmenn der, altså mulighet for nettverksbygging. Det kreves ca. 4,6 i snitt, men det er karaktersnitt, går ann å komme inn med diverse andre ting og tang.

 

Ditt valg, skjønner at det frister med NHH, men da er du nødt til å sitte på ræva i 4-5 år for å få nok poeng.

 

har også tenkt på CBS! Vet du noe om hvordan man søker seg inn på skole i utlandet, og hva man må ha av kurs og liknende?

 

Gå på ansa.no og også samordnaopptak har egen guide for utlandene. Du må ha internasjonal engelsk, har du ikke det kan du ta det opp senere og du vil da bare behøve å bestå. Altså det regnes ikke inn i snittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...