Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av programfag - advokat vgs1


Anbefalte innlegg

Ok

 

Men jeg har mulighet for å forbedre karakterene mine i 2. og 3. trinn uten at det forandrer noe på hvilken kvote eller "bås" jeg havner i, ikkesant?

Så hvis jeg evnt får karakteren 4 i samfunnsfag i år, kan jeg oppgradere til 5/6 i løpet av to år?

Hvordan blir det med pensum da? Øker vansklighetsgraden seg etter som jeg har blitt eldre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Til TS

 

Alderspoengene gjelder kun i ordinærkvote. Du kan bare miste ditt førstegangsvitnemål ved å ta friår, eller å ta fag som privatist etter videregående skole. Se på innlegg nr 13. Se på de tallene som er til venstre for de røde tallene, det er inntakskravet for ordinærkvote. Ja det er noe høyere.

 

Til multisync

 

Det er 2 måter å heve snittet sitt på. Den ene er å ta få fag med bare seksere. Den andre er å ta flere fag med med relativt høy karakter i, problemet er at snittet flater ut jo flere fag en tar, slik at hvert fag har nesten ingen "effekt" på snittet.

 

 

Nei pensum blir ikke vanskeligere fordi du er eldre. Det er fremdeles det samme pensum med kompetansemål. Selvsagt kan den bli oppdatert, men da gjelder det isåfall for alle.

 

Edit: la til stoff

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja man kan ta fag som privatist mens man går på videregående skole. Men det finnes en "inaktiv" sperre som sier at du ikke kan ta fag som privatist samtidig i fag som du blir undervist i på skolen. For eksempel at du har gymnastikk på skolen, men så tar du det også som privatist samtidig, det skal egentlig ikke være tillatt. Men det er mulig.

 

Edit: rettet skriveleif.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår

 

Det jeg er mest redd for av alt, er å velge fagene jeg har skrevet ovenfor - og til slutt ikke komme inn på studiet.

Da står jeg der med lua i hånda.

 

Hva gjør man i slike tilfeller? Er det noen "nødveier" hvor man f.eks gjør opp noe privat og evnt betaler en haug cash for det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det finnes ingen muligheter for å bestikke folk i Samordna opptak eller å forfalske vitnemålet. Det finnes dessuten en database som har en kopi av vitnemålet, og den kalles for Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB).

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte aldri på å bestikke folk. Tenkte mer på private ordninger.

 

Hva er deres mening om valget mitt (med tanke på veien om jus, advokat) ettersom jeg i skrivende stund har ca 4,5 i snitt?

Vil dette bli for vanskelig rett og slett?

 

Håper ikke man må ha vært særdeles god siden 4. klasse på barneskolen for å kunne bli advokat? Jeg er villig til å gi alt, men karakterene kan jo stoppe meg. Hvis jeg bare bruker god nok tid, vil jeg til slutt komme inn på studiet da? Er jo ikke helt idiot, det skal sies.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er en elev på videregående 1. trinn. Går studiespesialisering.

 

Skal snart velge hvilke programfag jeg ønsker til neste år, og det hadde derfor vært fint med litt råd/innvendinger fra andre.

 

Aller først, jeg er helt sikker på hva jeg vil bli - advokat, intet annet.

Når det gjelder programfag har jeg tenkt ut følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og sosialantroplogi

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

Jeg trives ikke særlig med matematikk og må jobbe for å få karakteren 5 i 1P. Liker heller ikke engelsk, så jeg vil helst kvitte meg med det.

 

Bør jeg ta utfordringen og velge S1 matematikk, og evnt noe annet istedenfor 2P?

Hvordan ser (det nåværende) valget mitt ut med tanke på veien om advokat videre?

 

Kan også nevne at jeg gjør det middels bra, ligger på 4,5 i snitt nå.

Noen med erfaringer fra tidligere eller som har noe av fagene nevt ovenfor?

 

Mange takk

 

Kan si litt hva jeg syntes om de forskjellige tingene du har her :) Går vg2 nå, og må si du ligner litt på meg for 1 år siden. Satt da i nesten helt samme situasjon.

Når det gjelder s1-matte, begynn på det og test noen timer, bla igjennom boken og se om dette er noe du klarer.... Hvis ikke er det ingen problem og bytte til 2P, er selv veldig enig med de som sier at det er bedre å få god karakter i P-matte, enn å slite for en 2/3 i S (selvfølgelig kommer det ann på videre planer). 2P er egentlig veldig greit syntes jeg, lett stoff, en smal og fin bok, og færre timer :)

På valgfag fronten skal jeg ikke si så mye, siden der spiller personlige interesser en stor rolle. Men for deg som ønsker å komme inn på en utdanning som krever ganske høyt snitt gjelder det å finne lette fag som det er mulig å få god karakter i. Personlig syntes jeg Rettslære er ett vanskelig fag siden det er mye nytt stoff og nye arbeidsmetoder, men satser på at dette bedrer seg ut våren :)

Men ta dine egene valg, ikke velg etter hva venner og familie sier. Det er ditt liv, og du vet selv hva du er god for :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er en elev på videregående 1. trinn. Går studiespesialisering.

 

Skal snart velge hvilke programfag jeg ønsker til neste år, og det hadde derfor vært fint med litt råd/innvendinger fra andre.

 

Aller først, jeg er helt sikker på hva jeg vil bli - advokat, intet annet.

Når det gjelder programfag har jeg tenkt ut følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og sosialantroplogi

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

Jeg trives ikke særlig med matematikk og må jobbe for å få karakteren 5 i 1P. Liker heller ikke engelsk, så jeg vil helst kvitte meg med det.

 

Bør jeg ta utfordringen og velge S1 matematikk, og evnt noe annet istedenfor 2P?

Hvordan ser (det nåværende) valget mitt ut med tanke på veien om advokat videre?

 

Kan også nevne at jeg gjør det middels bra, ligger på 4,5 i snitt nå.

Noen med erfaringer fra tidligere eller som har noe av fagene nevt ovenfor?

 

Mange takk

 

Kan si litt hva jeg syntes om de forskjellige tingene du har her :) Går vg2 nå, og må si du ligner litt på meg for 1 år siden. Satt da i nesten helt samme situasjon.

Når det gjelder s1-matte, begynn på det og test noen timer, bla igjennom boken og se om dette er noe du klarer.... Hvis ikke er det ingen problem og bytte til 2P, er selv veldig enig med de som sier at det er bedre å få god karakter i P-matte, enn å slite for en 2/3 i S (selvfølgelig kommer det ann på videre planer). 2P er egentlig veldig greit syntes jeg, lett stoff, en smal og fin bok, og færre timer :)

På valgfag fronten skal jeg ikke si så mye, siden der spiller personlige interesser en stor rolle. Men for deg som ønsker å komme inn på en utdanning som krever ganske høyt snitt gjelder det å finne lette fag som det er mulig å få god karakter i. Personlig syntes jeg Rettslære er ett vanskelig fag siden det er mye nytt stoff og nye arbeidsmetoder, men satser på at dette bedrer seg ut våren :)

Men ta dine egene valg, ikke velg etter hva venner og familie sier. Det er ditt liv, og du vet selv hva du er god for :thumbup:

 

Herlig svar.

Jeg har lett etter en som deg, siden du nevner at du var i en tilnærmet lik situasjon. Du har sikkert fått med deg at jeg ikke er veldig begeistret for matematikk, derfor frister det naturligvis med 2P ettersom det er få timer og mindre bry. Hvilke andre fag har du nå?

Hvordan er timene i rettslære? Er stoffet kjedelig? Takk

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er en elev på videregående 1. trinn. Går studiespesialisering.

 

Skal snart velge hvilke programfag jeg ønsker til neste år, og det hadde derfor vært fint med litt råd/innvendinger fra andre.

 

Aller først, jeg er helt sikker på hva jeg vil bli - advokat, intet annet.

Når det gjelder programfag har jeg tenkt ut følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og sosialantroplogi

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

Jeg trives ikke særlig med matematikk og må jobbe for å få karakteren 5 i 1P. Liker heller ikke engelsk, så jeg vil helst kvitte meg med det.

 

Bør jeg ta utfordringen og velge S1 matematikk, og evnt noe annet istedenfor 2P?

Hvordan ser (det nåværende) valget mitt ut med tanke på veien om advokat videre?

 

Kan også nevne at jeg gjør det middels bra, ligger på 4,5 i snitt nå.

Noen med erfaringer fra tidligere eller som har noe av fagene nevt ovenfor?

 

Mange takk

 

Kan si litt hva jeg syntes om de forskjellige tingene du har her :) Går vg2 nå, og må si du ligner litt på meg for 1 år siden. Satt da i nesten helt samme situasjon.

Når det gjelder s1-matte, begynn på det og test noen timer, bla igjennom boken og se om dette er noe du klarer.... Hvis ikke er det ingen problem og bytte til 2P, er selv veldig enig med de som sier at det er bedre å få god karakter i P-matte, enn å slite for en 2/3 i S (selvfølgelig kommer det ann på videre planer). 2P er egentlig veldig greit syntes jeg, lett stoff, en smal og fin bok, og færre timer :)

På valgfag fronten skal jeg ikke si så mye, siden der spiller personlige interesser en stor rolle. Men for deg som ønsker å komme inn på en utdanning som krever ganske høyt snitt gjelder det å finne lette fag som det er mulig å få god karakter i. Personlig syntes jeg Rettslære er ett vanskelig fag siden det er mye nytt stoff og nye arbeidsmetoder, men satser på at dette bedrer seg ut våren :)

Men ta dine egene valg, ikke velg etter hva venner og familie sier. Det er ditt liv, og du vet selv hva du er god for :thumbup:

 

Herlig svar.

Jeg har lett etter en som deg, siden du nevner at du var i en tilnærmet lik situasjon. Du har sikkert fått med deg at jeg ikke er veldig begeistret for matematikk, derfor frister det naturligvis med 2P ettersom det er få timer og mindre bry. Hvilke andre fag har du nå?

Hvordan er timene i rettslære? Er stoffet kjedelig? Takk

I år har jeg Rettslære,Engelsk og Media. Kommer til å bytte vekk enten rettslære eller engelsk til neste år. Satser da på at skolen får satt opp timeplanen slik at vi kan velge Vg2 fag, da kommer jeg mest sannsynlig til å bytte fra Engelsk eller Rettslære til Psykologi eller Soss, dette er som jeg har forstått det av venner lette fag.

 

Kan fortelle kort om fagene jeg har. Engelsk; Helt OK fag, ikke så gale som jeg trodde (som deg var jeg ikke helt trygg på engelsken). Det er et veldig variert fag med mye forskjellig stoff vi gjennomgår. Det er så og si INGEN grammatikk, noe som passer meg bra siden dette er drittkjedelig. Dette vil jeg si er det mest nyttige valgfaget om man tenker på bruksområde;man får alltid bruk for engelsk. Skal vurdere om jeg bytte fra dette neste år.

MEDIA; Favorittfaget mitt, mye pågrunn av en ekstremt chill og gøy lærer :) Her har vi laget radiosending, sett på film, lest mye nyheter på nett, og snart skal vi lage vår egen film, oppsiiiiig. Boken er som P-matte, lettlest.

 

Rettslære; Vell....Forhåpningene var store, men ble knust da vi ble møtt av ekstremt kjedlige timer. Mye Powerpoint, mye oppgaver, og mye lesing på lover som er skrevet på vansklig norsk. MEN(!), faget har blitt litt ødelagt for klassen min sin del grunnet mye lærerskifting. Har hatt 4 lærere dette halvåret. Dette er igjen et nyttig fag der man lærer ting som kan være greit å kunne ved senere anledninger, fks arverett, ekteskap, og arbeidsrett. Skal forresten ha prøve i arbeidsrett imorgen :thumbdown: Klassen gjør det dårlig, men alle lærere vi har hatt har sakt det samme: "De fleste begynner dårlig, men tar seg opp igjen til siste Termin". Så jeg satser på dette :) Begynner snart med strafferett.

 

 

Spør om det er noe mer jeg kan svare på

Lenke til kommentar

Hei :)

Er like gammel som TS og har ca. samme snitt. Har lyst til å studere juss så henger meg på denne tråden jeg. Er veldig usikker på hva jeg skal velge jeg også. Har tenkt til å velge spansk tredje året på nivå tre da dette gir ett ekstra poeng. Ellers kan jeg si at jeg er litt usikker på om jeg skal velge S,R eller P matte til neste år. Situasjonen er den at det er meget stor sjanse for å få en dårlig lærer i P eller S matten. Hvis jeg velger R får jeg mest sannsynlig den beste mattelæreren på hele skolen (etter min mening). Får 4 på 1. termin kortet på T matten. Ikke en kjempe bra karakter, men er usikker på hva det lønner seg å ta nettopp pga. de dårlige lærerne i P og S matte. Har tenkt til å ta to typiske Samfunnsfag: Sosiologi pluss rettslære, men er usikker på om jeg skal ta engelsk i stedet for et tredje da jeg er nesten garantert en femmer i engelsk.

På de avsluttende fagene har jeg:

Geografi: 5

Matte t: 4

Engelsk muntlig og skriftlig:5

Samfunnsfag:5

Naturfag: sterk femmer

Lenke til kommentar

Har egentlig fått svar på det meste nå.

 

Velger følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og so.

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

Jeg føler jeg har størst sjanser for å oppnå gode karakterer her. Om det holder eller ikke, får jeg vite om først to år. Da får jeg ta det som det kommer.

 

Er det noen som har noen formening om hva slags karakterer jeg bør oppnå i løpet av 2. trinn og resten ut 1. trinn for å komme meg videre? Ønsker ikke å stå fast fordi jeg mangler et par poeng.

Lenke til kommentar

Har egentlig fått svar på det meste nå.

 

Velger følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og so.

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

Jeg føler jeg har størst sjanser for å oppnå gode karakterer her. Om det holder eller ikke, får jeg vite om først to år. Da får jeg ta det som det kommer.

 

Er det noen som har noen formening om hva slags karakterer jeg bør oppnå i løpet av 2. trinn og resten ut 1. trinn for å komme meg videre? Ønsker ikke å stå fast fordi jeg mangler et par poeng.

Evt. ta fremmedspråk (hvis du har hatt det på ungdomsskolen) det siste året, et helt poeng altså! Da kan du se hvordan det går det andre året, hvis du ikke har bra nok karakterer kan du velge bort ett av SF fagene og ta fremmedspråk, ett poeng er mye for et år med fremmedspråk...

Lenke til kommentar

Vil bare slenge på noen synspunkter hva gjelder valg av fag osv.

 

Selv gikk jeg på den store myten(smellen) om at realfag, det må man ha. Tok derfor matte fysikk og kjemi, fikk realfagspoengene, men ble mildt sagt drit lei og demotivert.

 

Så min anbefaling er å ta fag du syns er enkle og som du liker, uansett hva de går ut på. Det er ingen faglige krav hva gjelder inntaket på jus, så du kunne i teorien gått helse og sosial-linjen, med påbygg for generell studiekompetanse og så søkt deg inn på jus.

 

Hadde jeg selv valgt på nytt hadde jeg tatt gym, engelsk, rettslære og samfunnsfag.

 

Håper du kommer deg inn på jus, hvis det er det du vil når du er ferdig. Forøvrig er det ikke slik at bare de med gode karakterer fra VGS og tidligere gjør det bra på jus. Det er et fag ulikt alt annet, uavhengig av hvordan du har gjort det før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare slenge på noen synspunkter hva gjelder valg av fag osv.

 

Selv gikk jeg på den store myten(smellen) om at realfag, det må man ha. Tok derfor matte fysikk og kjemi, fikk realfagspoengene, men ble mildt sagt drit lei og demotivert.

 

Så min anbefaling er å ta fag du syns er enkle og som du liker, uansett hva de går ut på. Det er ingen faglige krav hva gjelder inntaket på jus, så du kunne i teorien gått helse og sosial-linjen, med påbygg for generell studiekompetanse og så søkt deg inn på jus.

 

Hadde jeg selv valgt på nytt hadde jeg tatt gym, engelsk, rettslære og samfunnsfag.

 

Håper du kommer deg inn på jus, hvis det er det du vil når du er ferdig. Forøvrig er det ikke slik at bare de med gode karakterer fra VGS og tidligere gjør det bra på jus. Det er et fag ulikt alt annet, uavhengig av hvordan du har gjort det før.

 

Tusen takk for svar

 

Det du skriver får meg til å bli enda mer sikker på at jeg har gjort det riktige valget.

Jeg er allerede interessert i lover og regler og derfor har jeg valgt mer etter interesse (enn tanken på hvor mange realfagspoeng jeg kan få ved å ta det og det osv)..

 

Jeg skal gjøre mitt beste til løpet er slutt, og forhåpentligvis vil jeg ha nok poeng til å komme meg videre. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...