Gå til innhold

Greenscreen eller hvit bakgrunn?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å laget et fotorom. Rommet skal hovedsakelig benyttes til å ta bilder av produkter min bedrift selger. Produkter alene og med mennesker. Jeg har hele veien hatt planer om å lage et greenscreen rom slik at friheten til å legge på nye bakgrunner etc er lettere. Men etter å ha lest litt rundt begynner jeg å bli bekymret for grønt gjenskinn i mine produkter, som igjen vil ødelegge brukeropplevelsen. -Er det likegreit å gå for en hvit bakgrunn?

 

-Noen som har erfaring fra dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å laget et fotorom. Rommet skal hovedsakelig benyttes til å ta bilder av produkter min bedrift selger. Produkter alene og med mennesker. Jeg har hele veien hatt planer om å lage et greenscreen rom slik at friheten til å legge på nye bakgrunner etc er lettere. Men etter å ha lest litt rundt begynner jeg å bli bekymret for grønt gjenskinn i mine produkter, som igjen vil ødelegge brukeropplevelsen. -Er det likegreit å gå for en hvit bakgrunn?

 

-Noen som har erfaring fra dette?

 

Det er jo lett å bytte ut en hvit bakgrunn i photshop. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en hvit bakgrunn, nettopp for å slippe grønnskjær i ting du tar bilder av. Skal du klippe ut motivet fra bakgrunnen så funker det fint med en hvit bakgrunn, og spesielt om du undereksponerer denne så den blir grå. Litt avhengig av fargen på det du tar bilder av, selvsagt :-)

Lenke til kommentar

Produkter pleier vanligvis å gjøre seg best foran en nøytral bakgrunn, det er produktet som skal ha fokus og ikke bakgrunnen. Så hvitt (som kan balanseres i lysetting og etterbehandling) er å foretrekke etter min mening.

 

Poenget her er vel å kunne fjerne bakgrunnen for å erstatte den med noe annet. Det kan være en ekstremt arbeidskrevende oppgave med komplisserte motiv. En greeenscreen brukes mye for video og det er nok enklere å velge en helt jevn grønnfarge enn hvit, men som TS nevner er det en viss fare for rreflekser som er helt håpløst å få bort med motiv med blanke deler. Det er også en viss rissiko for fargestikk i områder som får mye reflektert lys fra den grønne veggen. Motivet kan heller ikke innholde samme grønnfarge, men det kan løses med bakgrunner med forskjellig farge.

 

Hvit gir jo ikke fargestikk, men det kan være vanskeligere å få vagt hvit uten å få med deler av motivet. På den annen side vil feil være mindre synlig. Jeg tviler på at det finnes bakgrunn som gjør det enklet å klippe ut alle typer motiv. Personlig har jeg bare erfaring med mindre gjenstander i lystelt og det jeg synes er enklest å jobbe med er bakgrunn som akkurat brenner ut (255, 255, 255) uten at lyset er så kraftig at det gir problemer som blooming, men det er heler ikke problemfritt med lyse gjenstander.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Produkter pleier vanligvis å gjøre seg best foran en nøytral bakgrunn, det er produktet som skal ha fokus og ikke bakgrunnen. Så hvitt (som kan balanseres i lysetting og etterbehandling) er å foretrekke etter min mening.

 

Poenget her er vel å kunne fjerne bakgrunnen for å erstatte den med noe annet. Det kan være en ekstremt arbeidskrevende oppgave med komplisserte motiv. En greeenscreen brukes mye for video og det er nok enklere å velge en helt jevn grønnfarge enn hvit, men som TS nevner er det en viss fare for rreflekser som er helt håpløst å få bort med motiv med blanke deler. Det er også en viss rissiko for fargestikk i områder som får mye reflektert lys fra den grønne veggen. Motivet kan heller ikke innholde samme grønnfarge, men det kan løses med bakgrunner med forskjellig farge.

 

Hvit gir jo ikke fargestikk, men det kan være vanskeligere å få vagt hvit uten å få med deler av motivet. På den annen side vil feil være mindre synlig. Jeg tviler på at det finnes bakgrunn som gjør det enklet å klippe ut alle typer motiv. Personlig har jeg bare erfaring med mindre gjenstander i lystelt og det jeg synes er enklest å jobbe med er bakgrunn som akkurat brenner ut (255, 255, 255) uten at lyset er så kraftig at det gir problemer som blooming, men det er heler ikke problemfritt med lyse gjenstander.

Nei, det er ikke enkelt alltid, finnes ingen 100% ferdig løsning som dekker alle typer motiv og behov. Men et lystelt kan være et godt kompromiss sammen med toning/farging av lys og variering av lysstyrke og vinkel samt antall kilder.

 

Tor

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Min bedrift selger hi-end sykler, deler og hjulsett. (se bilder: http://www.argon18.no/landeveissykler/gallium-pro/ ) Slike produkter er er nesten umulig å klippe ut. Jeg har også en plan om å kunne fotogradere kunder, samen med sykkel og putte på en spennende bakgrunn.

 

-Spørsmålet er om hvordan/om det er mulig å unngå grønn-gjenskinn? Det er en del banke deler på produktene noe som kanskje gjør det vanskelig? (om jeg tar en titt på hjemmesiden til sykkelprodusenten: http://www.argon18bike.com/bikes/triathlon-tt/e-118.html bilder som man ser der antar jeg er tatt i et greenscreen studio?)

 

-Det er altså ingen alternativ å klippe og lime inn bakgrunn om den er nøytral/hvit. -men er det kanskje like greit å droppe tanken om fanzy bakgrunner og redigeringsmuligheter?

Lenke til kommentar

De som bruker grønn eller annen farget bakgrunn for å klippe ut motivet har nok separat belysning for bakgrunn og motiv. Det gir helt jevn farge for bakgrunnen og reduserer sjansen for grønnstikk i og med at reflektert lys fra bakgrunnen stort sett treffer deler av motivet som vender bort fra kameraet. Med blanke deler blir det imidlertid vanskelig å unngå grønne reflekser.

 

Bildene du linker til virker ikke spesielt vanskelig å klippe ut hvis de er tatt med en jevnt belyst hvit bakgrunn, så lenge det er jevn belysning og litt kontrast til motivet er det ganske greit å klippe/lage en maske i Photoshop, men det krever selvsagt litt arbeid. Studio har gjerne mulighet for ulike bakgrunner så de kan velge noe som passer motivet, men jeg har aldri tatt prodktbilder av ting i den størrelsen så jeg ikke kommentere mer enn det. Kanskje noen andre her har erfaring fra dette?

 

Ellers har jo ofte produsenter gode produktbilder, og det er mye mulig at du kan få bruke disse fritt, men det må selvsagt sjekkes mot den enkelte produsent. Og skal du ha bilder av ting dere setter sammen fra flere produsenter er det selvsagt ingen vei utenom egne bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...