Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere utviklet mitt eget CMS med bruk av ASP (Active Server Pages), men nå er tiden moden for et annet CMS.

 

Jeg ønsker å designe egne sider selv med bruk av XHTML/HTML5 og CSS, og programmere de dynamiske funskjonene i ASP.NET C# og MS SQL.

 

Kan Composite C1 være et godt alternativ?

http://docs.composite.net/Getting-started/Guide

 

Har kikket litt på WordPress, men det er PHP-basert, og har ikke funnet ut om man kan integrere mitt eget design med WordPress.

 

Mulig jeg kan ha dette som et alternativ hvor WP-template kan benyttes, men i hovedsak ønsker jeg ASP.NET og eget design lett kan integreres.

 

Noen meninger/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en liste over aktuelle alternativer: http://webmasterformat.com/blog/top-asp-net-cmss

 

Selv jobber jeg mye med Umbraco, og syns den er veldig OK. Den bærer veldig preg av å være konstruert med utvikleren i tankene, så den er veldig fleksibel med tanke på egne tilpasninger. Har såvidt sett på websiden til Composite C1, og tankegangen ser ut til å være noe av det samme.

 

Umbraco legger absolutt ingen føringer - og dermed heller ingen begrensninger - på hvordan sidene blir seende ut. Dynamisk innhold kan implementeres gjennom vanlige ASP.NET user controls, XSLT eller Razor script.

 

Hvis man har behov for å etablere kjempestore løsninger med tusenvis av undersider, så finnes det trolig bedre alternativer enn Umbraco. Ellers har jeg ikke noe problem med å anbefale Umbraco.

Lenke til kommentar

Takker for listen.

 

Jeg har kikket litt på Umbraco tidligere. Det ser ut til å være et system som må bygges fra bunnen av. Fordelen er fleksibilitet, mens bakdelen sannsynligvis blir mer arbeid i starten når man må bygge opp sitt eget CMS?

 

- Er ikke Umbraco et eget verktøy hvor man ikke benytter Visual Studio?

- Har du kilder til god grunnleggende Umbraco-opplæring noe sted på nettet?

 

PS: Til design bruker jeg nå Dreamweaver, Photoshop og Flash. Regner med jeg må hoppe over til Visual Studio, Webmatrix eller lignende ved utvikling av dynamiske funskjoner.

 

- Noen tips til dette også?

Lenke til kommentar

Umbraco er nok ikke et førstevalg hvis målsetningen er at du skal kunne ha en fiks ferdig site oppe og gå i løpet av noen få tastetrykk. Men hvis du har laget en layout fra før, så er det ikke så voldsomt mye arbeid å tilpasse den for bruk i Umbraco. Nå har ikke jeg brukt Dreamweaver selv, men jeg har vanskelig for å tro at det skal gi deg noen problemer. Flash er heller ikke noe problem å bruke i en Umbraco-site.

 

Du har delvis rett i at man ikke bruker Visual Studio i Umbraco - men bare delvis. Av alt jeg har utviklet på Umbraco, har vel kanskje 90% blitt gjort innad i Umbracos eget administrasjonssystem. Her kan du sette opp alt av innhold, markup, CSS og en del scripting. Alt av funksjonalitet som kan realiseres gjennom Razor script eller XSLT, gjør du direkte i Umbraco. Men har du behov for å lage dine egne utvidelser, for eksempel i form av ASP.NET user controls eller XSLT-extensions (ekstra funksjoner til bruk i XSLT), så fyrer du opp Visual Studio, drar inn referanser til noen av dll'ene som følger med Umbraco, og koder i vei med enten VB.NET eller C#. API'et som følger med Umbraco burde være mer enn kraftig nok for de aller fleste.

 

Når det gjelder opplæring, så har jeg stort sett brukt Umbracos egen wiki/forum og video-tutorials, og det har stort sett gitt meg den infoen jeg trenger. Sistnevnte må man betale en liten slant for, men for meg var det definitivt verdt det.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er N2 CMS. I motsetning til både Umbraco og Composite C1, så er det meningen at sidedefinisjoner skal skrives i C#, og i et eget IDE slik som Visual Studio. Tanken er at ikke noe annet enn innhold skal befinne seg i databasen som CMSet kontrollerer. En fin fordel med dette, og som utviklere burde sette pris på, er at man får bruke et IDE som er egnet til programmering og at kode kan plasseres under versjonskontroll.

 

N2 er egentlig mer et CMS-rammeverk: Det eneste du får er dll-filer som inneholder CMS-funksjonaliteten, samt et antall sider som utgjør administrasjonsgrensesnittet. Men sammen med N2, så skal det følge med flere eksempel-websites, som gir et godt utgangspunkt for viderebygging, tilpasning eller som eksempel dersom man ønsker å starte fra "scratch".

Lenke til kommentar

"I motsetning til både Umbraco og Composite C1, så er det meningen at sidedefinisjoner skal skrives i C#"

 

Dette sier meg ikke så mye så lenge jeg kjenner så lite til de ulike CMS-ene.

Kan du utdype litt nærmere hva du mener, og hva som skiller dem, litt mer detaljert?

Lenke til kommentar

Eksempler på sidetyper kan være "innholdsside", "nyhetsside" og "artikkelside". De ulike sidetypene har bestemte attributter, som tekst og en tittel.

 

Samtidig så kan si at en artikkel- og nyhetsside er en konkretisering av en innholdsside. Disse har ekstra attributter. For en artikkelside så kan det kanskje gi mening med et artikkelbilde, en ingress mens man bruker tekstattributtet som en brødtekst.

 

I N2 så er disse sidene deklarert i C#, og denne jobben gjør du i Visual Studio. Denne prosessen innebærer at du subklasser ContentItem-klassen, og at klassen din markeres med et bestemt C#-attributt (PageDefinition). Brødteksten er realisert som en String-property, mens et C#-attributt brukes for at N2 skal bruke en teksteditor for å sette innholdet i propertyen.

 

Sidedefinisjonen påvirker ting som:

*Beskrankninger på forelder-barn-forhold. Vi kan f.eks definere en beskrankning på sidedefinisjonen, som tilsier at sidetypen ikke får lov til å være et barn av noen andre enn en nyhetsside.

*Hvilke "kontrollere" (HTML-form, riktekst vha. tinyMCE osv) som skal brukes for å fylle inn verdier i en instans av en sidetype.

 

Presentasjon er en egen oppgave. I så måte så kan en instans av en sidetype presenteres på ulike måter (ulike templates).

 

En alternativ løsning for et CMS, er at du som administratorbruker benytter administrasjonsgrensesnittet til å opprette sidedefinisjonen og hvordan en bestemt sidetype skal presenteres.

 

Jeg er på litt vaklende grunn her, siden jeg jobbet med dette i sommer. Og mye er glemt siden da :)

 

Det beste er at du tester de ulike CMSene. Av det som jeg umiddelbart kan komme på, så ville jeg vurdert ut ifra:

  • Hvordan oppretter man sidetyper og hvordan bestemmer man presentasjon av en sidetype
  • Lagres disse i database eller filsystem. Dersom de lagres i filsystem; har databasen en referanse til filen?
  • Lagres innhold i database eller filsystem? Husker jeg ikke feil, så lagrer Composite C1 alt i XML-filer samtidig som det er mulig å sette det opp til å bruke en SQL-database.
  • Hvilke databasesystemer støttes? Brukes et avansert ORM som NHibernate, eller er det noe som er hjemmemekket?
  • Hva skjer dersom man endrer på en sidedefinisjon? Kan man fjerne attributter? Kan man legge til attributter?
  • Hva skjer med eksisterende innhold for en bestemt sidetype, dersom denne sidetypen fjernes fra systemet?
  • Er det mulig å få en oversikt over inngående og utgående lenker til en side? Håndterer CMSet at man flytter sider? Ødelegger man inngående lenker dersom man endrer på tittelen (og URLen) til siden?
  • Hvordan er adgang på dokumentasjon?
  • Er CMS-prosjektet aktivt, eller er det en risiko for at prosjektet ikke blir vedlikeholdt i fremtiden?

 

Å velge et CMS skal ikke være lett :)

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar! Nå har jeg enda mere å tenke på (men punktene er viktig) :-)

 

Alt som kan påvirke sidetypene må testet grundig ut, grunnet endringer i ettertid kan forekomme, og da er det nok viktig at endringer ikke ødelegger for sidene som ikke skal endres.

 

Samtidig er det viktig (for meg) at eget design er lett å integrere, og gjerne ASP.NET masterpage(s), og jobber minimum mot MS SQL.

 

"Er CMS-prosjektet aktivt, eller er det en risiko for at prosjektet ikke blir vedlikeholdt i fremtiden?" .. er noe å tenke på. Bare så synd at det er så vanskelig å vite noe "sikkert". Grunnregelen er kanskje jo mer utbredt systemet er, jo bedre sjanse har det til å overleve?

 

 

 

Ser at det søkes mye etter Worpress kompetanse rundt på nettet. Det kan kanskje være et alternativ når man skal lage en enklere nettside hvor eget design ikke er et kriterium. Wordpress er PHP, og ikke ASP.NET, men programmering skal man normalt ikke tenke på ved vanlig oppsett av en webside. Men samtidig finnes det også enkle metoder for å sette opp et feks et PayPal betalingssystem svært raskt med en plugin. WP har mye forskjellig støtteverktøy/plugins, siden de har blitt så populære.

 

Det er vel kanskje ikke like lett å sette opp en nettbutikk med mindre kjente ASP.NET CMS-er som med WordPress..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...