Gå til innhold

Almenn påbygg etter fagbrev


Glennski

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vil prøve å ta allmenn påbygg etter at jeg nå har fullført fagbrev som elektriker.

Ønsker dette pga videreutdannelse selvfølgelig, da jeg ikke har noen form for studiekompetanse.

Skal prøve å komme meg inn på ingeniørskolen og må da ha R1, R2 samt FY1 i tillegg.

 

Har tenkt til å søke ved Færder VGS i Tønsberg.

 

Men siden jeg har brukt opp "retten" min, hvordan arter det seg da mtp. kostnader?

Er det utleie av bøker på allmenn?

Forhørte meg med en rådgiver og hun mente at dette blir det 4 året mitt, men kan det stemme? Dette blir jo det tredje året mitt på vgs(GK og VK1 fra før). Vil det medføre noen ekstra kostnader?

 

Er det noe annet jeg bør tenke på?

Endret av Glennski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mm, er det jeg er usikker på selv.

 

Siramp: Ja, er klar over denne muligheten, men hadde håpet å kunne gå på skolen i mitt nærmiljø, nemlig Bakketeigen.

Denne skolen sluttet å tilby forkurs fra og med i år :thumbdown:

 

Tenkte å ta almenn påbygg først, deretter realfagskurs ved Bakkenteigen, dersom jeg ikke kan ta disse fagene ekstra ved påbygg.

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om man kan gå høyskole rett etter allmenn påbygging? Eller _må_ man gå de tre årene med studiespesialisering? Er litt kjipt hvis man allerede har gått to år med yrkesfaglig og funnet ut at du vil noe mer teoretisk, også må du gå tre nye år med vg1-2-3, for og så gå høyskole. :thumbdown:

Endret av marte1233
Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om man kan gå høyskole rett etter allmenn påbygging? Eller _må_ man gå de tre årene med studiespesialisering? Er litt kjipt hvis man allerede har gått to år med yrkesfaglig og funnet ut at du vil noe mer teoretisk, også må du gå tre nye år med vg1-2-3, for og så gå høyskole. :thumbdown:

 

 

Jepp, du kan gå høyskole etter allmennpåbygg. Med mindre du trenger fag som R1, R2 osv. for å komme inn på selve skolen.

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på er om man kan gå høyskole rett etter allmenn påbygging? Eller _må_ man gå de tre årene med studiespesialisering? Er litt kjipt hvis man allerede har gått to år med yrkesfaglig og funnet ut at du vil noe mer teoretisk, også må du gå tre nye år med vg1-2-3, for og så gå høyskole. :thumbdown:

Nei, det er ikke slik.

Slik jeg forstår det, må man ha studiekompentanse med fordypning i matematikk R1, R2 og fysikk 1 (Ihevrtfall for elektroingeniør)

 

Dette får man ved å ta almenn påbygg, og et realfagskurs ved høyskolen før ingeniørstudiet. Evt Y-vei on man ønsker det.

 

Men uansett da, tilbake til topic: Blir dette det tredje eller fjerde året mitt på VGS og hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ingen skoleår på videregående skole koster penger så lenge det er på et offentlig akademi i Norge.

 

Når du har fått fagbrevet, da har du muligheten til å ta fritak i gymnastikk og i programfag. Men vær oppmerksom på at du har mistet din ungdomsrett, noe som betyr at du automatisk havner nederst på listen over de som har ungdomsrett. Du får bare innpass dersom det er plass på linja, eller at du har gode karakterer slik at du kommer foran andre som ikke har ungdomsrett, dersom det er få søkere med ungdomsrett.

 

Jeg vil anbefale deg å ta programfaget dersom skolen tilbyr realfag, det kan være ett av disse: Kjemi 1, Fysikk 1, Biologi 1, Geofag 1, Teknologi og forskningslære 1, R1 matematikk, og Informasjonsteknologi 1. Dropp S1 matematikk, fordi du trenger også S2 matematikk dersom det skal bli "ferdig vare". R1 matematikk tilsvarer både S1 og S2 matte tilsammen. Ja det er noe vanskeligere, men bruker du resursene riktig da kan det bli lettere.

 

Jeg går ikke inn på resursene nå, med mindre noen insisterer.

Lenke til kommentar

Ingen skoleår på videregående skole koster penger så lenge det er på et offentlig akademi i Norge.

 

Når du har fått fagbrevet, da har du muligheten til å ta fritak i gymnastikk og i programfag. Men vær oppmerksom på at du har mistet din ungdomsrett, noe som betyr at du automatisk havner nederst på listen over de som har ungdomsrett. Du får bare innpass dersom det er plass på linja, eller at du har gode karakterer slik at du kommer foran andre som ikke har ungdomsrett, dersom det er få søkere med ungdomsrett.

 

Jeg vil anbefale deg å ta programfaget dersom skolen tilbyr realfag, det kan være ett av disse: Kjemi 1, Fysikk 1, Biologi 1, Geofag 1, Teknologi og forskningslære 1, R1 matematikk, og Informasjonsteknologi 1. Dropp S1 matematikk, fordi du trenger også S2 matematikk dersom det skal bli "ferdig vare". R1 matematikk tilsvarer både S1 og S2 matte tilsammen. Ja det er noe vanskeligere, men bruker du resursene riktig da kan det bli lettere.

 

Jeg går ikke inn på resursene nå, med mindre noen insisterer.

Et utrolig bra svar. Takk, det hjalp mye! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...