Gå til innhold

Trenger internett til TV boksen min, men hvordan?


Anbefalte innlegg

Har fått meg HD PVR boks fra Canal Digital. Den kobles til internet - som gjør at jeg får tilgang til tjenster.

 

Men der min PVR boks står plassert er det kun strøm og TV kabel signal.

 

Mine internet signal ligger langt unna. Så det er ikke praktisk, eller fint å trekke kabel.

 

Canal Digital som er leverandør har en løsning. At jeg får satt opp et TV signal koblingspkt der TV står og får internet slik. For da kan internet leveres ut av dette TV pkt. Men det koster kr 1290. De frykter også at jeg må ha forsterker som da vil koste kr 1490.

 

Kan dette gjøres på annen måte. Jeg har router. Kan mine data signal fanges opp en slags motttaker og bare plottes inn i PVR boksen.

 

Finnes det en løsning uten å trekke kabel, eller bruke Canal Digitals dyre løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Du kan jo teste det som kalles for Homeplug.

 

Den sender signalet gjennom strømnettet ditt.

En kabel fra router ned til homeplug'en som plugges rett i stikkontakten.

Så setter du den andre homeplug'en i et strømuttak ved pvr'en din og kabel mellom de.

 

Eksempel på en slik er denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617299

Endret av Post_Mortem
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt situasjon, med kabelmodem der jeg har TV, men ønske om å få signal andre steder i leiligheten uten å strekke kabel. Jeg bruker ethernet converter. Dette er en liten boks som tar i mot det trådløse signalet og deler det ut på 4 vanlige nettverksuttak. Fordelen er at det du kobler til denne boksen ikke skjønner at det er på trådløst nett og du slipper å styre med trådløse drivere osv som noen ganger kan være frustrerende.

 

Jeg får opptil 7 MB/s med dette oppsettet hos meg og det holder til å streame 1080p video. I tillegg er det mye mer stabilt og med lavere latency enn noe annet wifi som jeg har vært borti.

 

Ping over denne converteren mot router:

 

--- 192.168.0.1 ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99102ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.959/1.163/3.388/0.381 ms

 

 

Router: Buffalo WZR-AGL300NH

Converter: Buffalo WLI-TX4-AG300N

 

Det er ikke så mange butikker som fører disse butikkene tror jeg, men jeg vil tro andre produsenter har tilsvarende løsninger. Jeg tror også du kan spare deg for kluss og frustrasjon ved å ha router og converter som "hører sammen" siden det trolig gir bedre kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

Jeg skal sjekke ut begge deler.

 

Homeplugg virket jo ekstremt enkelt. Men nesten for godt til å være sant. At signal skal finne veien fra kjeller til stue og skjøte padde. Interessant.

 

Det andre forslaget virket også bra, men uten at jeg har søkt veldig - kanskje litt mer kostbar.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

Jeg skal sjekke ut begge deler.

 

Homeplugg virket jo ekstremt enkelt. Men nesten for godt til å være sant. At signal skal finne veien fra kjeller til stue og skjøte padde. Interessant.

 

Det andre forslaget virket også bra, men uten at jeg har søkt veldig - kanskje litt mer kostbar.

 

Med homeplug er det vel en del om og men i forhold til hvor gammelt ledningsnettet er, om uttakene er på samme kurs osv. Til gjengjeld er det nok en rimeligere løsning. Jeg betalte 1500,- for router og 1000,- per ethernet converter. Samtidig føler jeg at det er verdt mye penger å ha noe som funker og er stabilt. Hvis jeg var deg så hadde jeg kanskje prøvd HomePlug først og fått en feeling på hvorvidt det fungerte. Det er jo ikke sikkert at du har lyst til å leie filmer av Canal Digital så veldig ofte heller når alt kommer til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg skal sjekke ut begge deler.

 

Men enig i dere at homeplug kan testes først.

 

tusen takk for svar.

 

Begge løsninger - var løsninger ukjent for meg...

 

Ellers finnes det en billigere utgave av det Buffalo aksesspunktet som ble nevnt over her, nemlig denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=759286

 

Den koster 371 kr pluss frakt og kan gi kablet nett til to enheter via eksisterende trådløst nett.

 

Så totalprisen på løsningen du går for vil avhenge av om du har en trådløs router fra før av =)

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...