Gå til innhold

Anbefalt laptop med 12-13" skjerm for bruk med Linux


Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger/erfaringer med "ultraportabel" bærbar datamaskin for bruk med Linux?

 

Følgende er krav:


  •  
  • Fysisk tastatur (norsk)
  • Må ha touchpad
  • Størrelse i klassen ultraportabel, dvs 12-13" skjerm.
  • Skal kunne kjøre OpenOffice.org/Libreoffice
  • Må fungere bra med Linux (wifi, suspend/resume, drivere osv)
  • Må ha SD-kortleser (kan være micro, mini, eller vanlig)
     

 

Trenger IKKE cd-spiller/dvd.

 

Pris? Hva får man for 2500,- nå om dagen? Hva er et fornuftig prisnivå i forhold til hva man får? Den skal vel ikke vare mer enn ca 3 år...

 

(Ser man får f.eks. ASUS Eee PC 1215B for 2539,-, er den verdt pengene og er den Linux-vennlig?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Jeg vil anbefale noe med intelgrafikk, men FOR ALL DEL IKKE innlisensiert Intel, altså hardware fra PowerVR som kalles Intel GMA 500 og 600.. I Linuxland går de som regel bare under kodenavnet "Poulsbo".. Da får du et helvete uten like.

 

Intel HD3000 er safe. AMD er også et rimelig "safe bet", men driverne deres er ikke helt topp. Når det er sagt har jeg ikke førstehåndserfaring med AMDs drivere, men ut i fra ting jeg leser på nettet er det betydelig flere problemer med AMD enn Intel og nvidia.

 

Hvis du ønsker ting til under 3k er det vel kun 11,6" som er alternativet og de begrensningene som det medfører.

 

Ellers er jo System76 og ZaReason pålitelige Ubuntu-leverandører.. Du kan sjekke produktene deres på www.system76.com og www.zareason.com

 

Asus tilbyr også noen netbooks med Ubuntu forhåndsinstallert, men tror ikke disse selges av norske butikker: http://www.tomshardware.com/news/Ubuntu-Eee-PC-Seashell-Netbooks-Canonical,12878.html

 

Du kan også sjekke https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport for å finne ut hva som funker og ikke funker.

Lenke til kommentar

Vel.. Jeg vil anbefale noe med intelgrafikk, men FOR ALL DEL IKKE innlisensiert Intel, altså hardware fra PowerVR som kalles Intel GMA 500 og 600.. I Linuxland går de som regel bare under kodenavnet "Poulsbo".. Da får du et helvete uten like.

 

Takk for godt og utfyllende svar!

 

Har lest en del tråder om Poulsbo, ja - men visste ikke at det var i forbindelse med Intel-variantene, takk for advarsel!

 

Jeg har en del erfaring med både Intel gfx (3 laptops, et mediasenter), og Nvidia (1 laptop). Syns ikke Intel lever opp til forventningene mtp at det er open source - har diverse trøbbel med dem også...

 

Intel HD3000 er safe. AMD er også et rimelig "safe bet", men driverne deres er ikke helt topp. Når det er sagt har jeg ikke førstehåndserfaring med AMDs drivere, men ut i fra ting jeg leser på nettet er det betydelig flere problemer med AMD enn Intel og nvidia.

 

Ok, må prøve å finne en laptop med HD3000. Men det er mulig jeg ikke trenger å stille så høye krav - dette blir jo ingen spill-pc, kun nettsurfing, skriving og kanskje en og annen youtube-video. Men eye candy som desktop effects er jo også ønskelig.

 

Hvis du ønsker ting til under 3k er det vel kun 11,6" som er alternativet og de begrensningene som det medfører.

 

Ellers er jo System76 og ZaReason pålitelige Ubuntu-leverandører.. Du kan sjekke produktene deres på www.system76.com og www.zareason.com

 

Asus tilbyr også noen netbooks med Ubuntu forhåndsinstallert, men tror ikke disse selges av norske butikker: http://www.tomshardware.com/news/Ubuntu-Eee-PC-Seashell-Netbooks-Canonical,12878.html

 

Du kan også sjekke https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport for å finne ut hva som funker og ikke funker.

 

Takk for gode lenker!

 

Har ikke noe absolutt tak for hva den bør koste, men føler at prisen bør matche bruksområdet :).

Lenke til kommentar

Når det gjelder linux support for laptoppen er som regel hp veldig greie, ettersom de bl.a leverer sine bærbare med SLED. Jeg har en hp probook 4330s som fungerer utmerket - suspend bruker jeg ikke så usikker på det, har lest dog at noen hp'er kommer ut fra suspend med viften på 100%, men det kan vistnok fikses med et script. Har en dell xps på jobb som jeg også kjører linux på, men den var mye verre å få ting til å fungere på (har enda ikke fått webcam'en eller bluetoothen til funke).

Lenke til kommentar

Når det gjelder linux support for laptoppen er som regel hp veldig greie, ettersom de bl.a leverer sine bærbare med SLED. Jeg har en hp probook 4330s som fungerer utmerket - suspend bruker jeg ikke så usikker på det, har lest dog at noen hp'er kommer ut fra suspend med viften på 100%, men det kan vistnok fikses med et script. Har en dell xps på jobb som jeg også kjører linux på, men den var mye verre å få ting til å fungere på (har enda ikke fått webcam'en eller bluetoothen til funke).

 

Har selv en 4530s og kan bekrefte at de kjører godt - men det er også takket være godt støttet hw, som Intel HD3000 og Atheros wlan. Mine issues er at cpuvifta går på full fis hele tiden, mindre enn halvparten av batteritiden i Win7 og at wlan-kortet ikke våkner til liv om det deaktiveres med bryteren.

 

Ligg for all del unna maskiner med hybridkort (low-end Intel og high end nvidia, feks).. Det finnes det ikke fullgod støtte før i GNU/Linux enda, så man blir som regel stuck på low-end intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...