Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med essay om Ludvig Holbergs "Om likestilling"


Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ikke vedlegget tilgjengelig, siden vi fikk det utdelt på papir, men teksten min inneholder for det meste direkte sitater.

Anyways, dette er min andre bokmålsstil med denne læreren, (og mitt andre essay) og jeg lurte på om noen ville lese over og se på hva jeg har gjort feil, evt. hva jeg kan forbedre. Jeg fikk en kjapp tilbakemelding av læreren men jeg må si at han ikke var så veldig presis på nøyaktig hva jeg måtte endre.

 

Dette er "siste versjon" av teksten, så den er rettet slik jeg forsto han.

 

Hadde vært flott om ingen kopierte teksten min, hvertfall ikke uten å spørre først :)

 

Oppgaven:

Skriv et kåseri, eller essay med utgangspunkt i Ludvig Holbergs syn på forskjellen mellom kjønnene slik det kommer fram i den vedlagte teksten. (Vedlegg 1)

 

Gracias!

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan skjønne hvorfor lærer ikke var presis og nøyaktig, det går ikke an å peke på en setning å si at den må du heller skrive slik.

Men du til en viss grad fulgt sjangeroppskriften, men det er litt vanskelig å gripe fatt i hva du mener.

Et essay er jo å prøve ut noe. Du skal ikke trekke noen konklusjon, bare ha en diskurs med deg og leser om tema. Du bruker mange sitater, det blir da litt "oppsummerende". Jeg ville heller startet med et viktig utdrag fra teksten og konversert rundt det. Men måten å skrive essayer på er ganske individuelt, og jeg synes Montaigne sine er dårlige. Men det er sikkert fordi de er umoderne og lite aktuell i dag.

En grei måte er å skrive alt som popper opp i hodet ditt mens du skriver, digresjoner er bra i et essay! Ta heller etterpå å stryk ting som er helt på viddene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, takk takk :) Skal prøve det. Han sa det var litt mer som en artikkel enn et essay, og jeg kan jo skjønne det. Men vi fikk utdelt en tekst og jeg tipper hjernen min fokuserte mer på teksten vi fikk enn den vi skulle skrive.

 

Som du sier, essay er jo et forsøk - men jeg vil gjerne gjøre et godt et ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...