Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående bruken av tidligere selvskrevet tekst.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt spørsmål, men så lenge det er bare du og lærer som har sett teksten er det uansett liten sannsynlighet for å bli anklaget for plagiat. Har du derimot publisert det på nett spiller det ingen rolle at du selv har skrevet det.

Får man om samme emne som man har skrevet oppgave om på skolen tidligere er det jo stor sannsynlighet for at man skriver omtrent det samme uansett, selv om en ikke direkte kopierer.

 

Men om det førstnevnte gjelder, kan jeg aldri i min villeste fantasi forstå at noen kan anklage deg for plagiat selv om lærer feks skulle tilfeldigvis være sensor!

 

Dette på¨eksamener altså, hvor sensor ikke vet hvem du er.

 

Men dette er bare synsing fra min side, hadde vært kjekt å vite det fra noen som har vært/er sensor.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig!

 

La oss si at du har gjort leksene dine, en av oppgavene ligner fært på en oppgave du har fått i innlevering. Er det galt å bruke tidligere oppgaver?

 

I mange fag er det til og med slik at du gjennom hele året skriver ned maler og tekster som du kan lime inn på eksamen/tentamen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Å få om samme emne på nytt regnes som å være heldig. Det er dine meninger du har skrevet tidligere og med mindre du har skiftet synspunkt eller oppfatning av samme emne så er det ingenting galt å bruke det samme om igjen. Eneste er at det du har skrevet før kan forbedres etter tilbakemeldinger tidligere for å oppnå bedre karakter. Bortsett fra det så er det ingenting galt.

Lenke til kommentar

Det er godt spørsmål, men så lenge det er bare du og lærer som har sett teksten er det uansett liten sannsynlighet for å bli anklaget for plagiat. Har du derimot publisert det på nett spiller det ingen rolle at du selv har skrevet det.

Får man om samme emne som man har skrevet oppgave om på skolen tidligere er det jo stor sannsynlighet for at man skriver omtrent det samme uansett, selv om en ikke direkte kopierer.

 

Men om det førstnevnte gjelder, kan jeg aldri i min villeste fantasi forstå at noen kan anklage deg for plagiat selv om lærer feks skulle tilfeldigvis være sensor!

 

Dette på¨eksamener altså, hvor sensor ikke vet hvem du er.

 

Men dette er bare synsing fra min side, hadde vært kjekt å vite det fra noen som har vært/er sensor.

Det er vel neppe en eksamen. Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å benytte Internett under eksamen, og det er heller ikke normalt å vite oppgaven på forhånd i skriftlige fag. :whistle:

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Akkurat det spiller ingen trille Horrorbyte, plagiat er plagiat eksamen eller ikke.

 

Jeg fikk en oppgave på skriftlig eksamen som var ganske lik en tidligere innsendingsoppgave jeg hadde hatt hvor jeg fikk toppkarakter. Riktignok var det på et annet språk så det ble uansett skrevet betydelig om. Det ville jo vært svært dumt av meg å begynne på nytt da jeg hadde denne til rådighet(alle hjelpemidler uten kommunikasjon).

 

I løpet av et skoleår har man ganske mange oppgaver rundt emner i pensum, så sannsynlighet for å få en lignende oppgave på eksamen hvor du kan benytte dine egne tidligere skrevne oppgaver ser jeg som ganske sannsynlig.

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger jo i at sensor ikke vet hvem du er, mens læreren din har større mulighet til å se at det er du som har skrevet det. Jeg regner med at det er noe som ordner seg uansett, men akkurat på eksamen ville jeg ikke tatt den sjansen. Sånn ellers ville jeg naturligvis benyttet meg av muligheten om jeg hadde gjort det samme tidligere.

Lenke til kommentar

NHH - Fusk i forbindelse med eksamen:

 

Fusk i forbindelse med skriftlig skoleeksamen:

Det regnes som fusk når ikke tillatte hjelpemidler er tilgjengelige både innenfor og utenfor eksamenslokalet mens eksamen pågår. Ulovlige hjelpemidler kanvære:

 

- pensumbøker eller fagbøker som ikke er spesifikt oppgitt som tillatt

- kalkulator av ikke tillatt type (les mer om kalkulator i avsnittet ”Spesielt om kalkulator”)

- "fuskelapper", innlimte sider med notater eller notater i bøker som er tillatt brukt

- ark med tekst som er kladdet på forhånd og som ikke er spesifikt oppgitt som tillatt

- mobiltelefon eller andre hjelpemidler som ikke er positivt tillatt.

 

Mi utheving.

 

Me veit jo ikkje om trådstartar tilhøyrer NHH, men det ville overraske meg om det er store ulikskapar i tolkning av reglane mellom institusjonar. At fusk er ulvoleg er definert i univl. § 4-7, men det er ikkje sagt kva som er fusk. Det kan godt vere dette står i forskrift eller forarbeid, det har eg ikkje sjekka.

 

Dersom institusjonen brukar elektronisk innlevering kan dei fint køyre plagiatkontroll mot tekstar som tidlegare er innlevert ved institusjonen, sjølv om desse ikkje er publisert.

Lenke til kommentar

Om det finnes spesifikke regler for dette på universitets og høyskolenivå er jo det greit. Men på videregående nivå er reglene slik at plagiering blir ikke kreditert, og man kan risikere å få strykkarakter alt etter omfanget av plagiering.

Men, når du bruker dine egenproduserte tekster som kun du og lærer kjenner og de er ikke innlevert digitalt hvordan skal da en sensor finne dem, og er det egentlig plagiering?

 

For ¨å se det fra en annen vinkel; Om jeg skriver en låt som plateselskapet tror blir en hit, men den blir ikke publisert og ingen andre en meg og plateselskapet kjenner til den. Noen år senere bruker jeg låten i Eurovision. Ville jeg da kunne blitt anklaget for plagiering?

 

edit: trykkleif

Endret av Erikken
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne en del ting:

 

- Det er samme faglærer som vurderer den "nye teksten" som vurderte den "gamle teksten".

- Jeg brukte mange kilder (fotnoter og sitater) i den "game teksten" som jeg henviser til i den "nye teksten".

- Den er kun jeg og faglæreren min som har lest den "gamle teksten".

Endret av stovnergutt
Lenke til kommentar

Du kan jo faktisk spørre læreren om det er OK. Det er godt mulig at du ikke får det svaret du håper på, men om du rådfører deg med læreren og følger de rådene du får så vil det vanligvis gi positivt utslag på sluttkarakteren. Tross alt er det nettopp forholdet til læreren som er viktigst for karakterer på ungdomsskolen og videregående, enten man vil innrømme det eller ikke.

Lenke til kommentar

Gjorde det på tentamen i nynorsk. Skrev en oppgave på høsten, også kom det en nesten identisk oppgave på våren. De kunne tolkes likt, var bare forskjellig formulering. Enkel og grei copy-paste, lærern sa ikke noe og ga meg bedre karakter på våren enn på høsten. (Rettet jo selvsagt de feilene hun påpekte på høsten :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...