Gå til innhold

BK: Gatefoto i Molde


skjlzvik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du kanskje bør ta med en stol/taburett til neste gang, slik at modellene kan få sette seg ned. De blir mer avslappet da, og får ikke et så anstrengt uttrykk i ansiktet.

 

Da hadde jeg nok ikke fått de til å sette seg. Men jeg er enig, de er litt anstrengte i ansiktsuttrykket.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg nok ikke fått de til å sette seg. Men jeg er enig, de er litt anstrengte i ansiktsuttrykket.

Du ser at de liksom står og venter på noe.

Men sett opp plakat, ta med deg stol og sett den opp midt på torget, og lov bilder på e-post til alle. Da skal du se at de blir mer motiverte også.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg nok ikke fått de til å sette seg. Men jeg er enig, de er litt anstrengte i ansiktsuttrykket.

Du ser at de liksom står og venter på noe.

Men sett opp plakat, ta med deg stol og sett den opp midt på torget, og lov bilder på e-post til alle. Da skal du se at de blir mer motiverte også.

 

Ville det da blitt gatefoto? Føler det ikke blir så veldig tilfeldig. Jeg liker ikke hvis det blir for mye skoleportrett-aktig.

Men kanskje bør jeg bli flinkere på smalltalken!

Lenke til kommentar

Jeg synes det godt gåran å være "portrettfotograf" på gata.

 

Hvis det slår an, kan du jo gjøre litt forretning på det, ved f eks at du tar betalt for utskrifter de vil ha på papir.

 

Men sjølsagt, snapshots på gata er også en artig greie.

Også med tele og "skjult kamera" kan du fange mye sprøtt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det godt gåran å være "portrettfotograf" på gata.

 

Hvis det slår an, kan du jo gjøre litt forretning på det, ved f eks at du tar betalt for utskrifter de vil ha på papir.

 

Men sjølsagt, snapshots på gata er også en artig greie.

Også med tele og "skjult kamera" kan du fange mye sprøtt.

 

Snapshots er veldig moro, men det var utrolig lite folk i byen idag, så måtte bli portretter. Portrettfotograf på gaten blir jeg nok neppe, men den idèen din var ikke så verst!

Lenke til kommentar

Det midterste bildet var jo flott med han som står og ser drømmende på noe. Et utstillingsvindu, kanskje? Synes ikke han ser anstrengt ut i det hele tatt.

Teknisk sett er andre bildet et meget bra bilde. Lyset som kommer inn på skrå gjør at furene i ansiktet kommer godt frem og er meget godt fanget.

Men mannen er meget stram om munnen, ser ut som han er litt ubekvem med situasjonen.

Det hadde vært greit, tror jeg, om han hadde sett mot fotografen. Gatefoto har mest av alt med dialog å gjøre og her synes jeg dialogen er fraværende.

Lenke til kommentar

Det midterste bildet var jo flott med han som står og ser drømmende på noe. Et utstillingsvindu, kanskje? Synes ikke han ser anstrengt ut i det hele tatt.

Teknisk sett er andre bildet et meget bra bilde. Lyset som kommer inn på skrå gjør at furene i ansiktet kommer godt frem og er meget godt fanget.

Men mannen er meget stram om munnen, ser ut som han er litt ubekvem med situasjonen.

Det hadde vært greit, tror jeg, om han hadde sett mot fotografen. Gatefoto har mest av alt med dialog å gjøre og her synes jeg dialogen er fraværende.

 

Han såg egentlig akkurat sånn ut når jeg så han først og, så jeg tror ikke han er så veldig anstrengt faktisk.. Nikona, han sto og drømte seg bort i Romsdalsalpene! Takk for tilbakemelding begge to.

Lenke til kommentar

Også med tele og "skjult kamera" kan du fange mye sprøtt.

 

Men slikt er heller ikke lovlig å publisere uten samtykke :)

Nei, er ikke det, annet enn i fotokonkurranser og slik, så med BK-påhenget her oppe hadde det passert.

Du skal grovt sett ha signert og bevitnet skriftlig avtale med alle som er avbildet og som utgjør en vesentlig del av bildet, men det er to unntak, det ene er bilder som har nyhets interesse og bilder man stiller i fotokunkurranser.

Lenke til kommentar

Nei, er ikke det, annet enn i fotokonkurranser og slik, så med BK-påhenget her oppe hadde det passert.

Du skal grovt sett ha signert og bevitnet skriftlig avtale med alle som er avbildet og som utgjør en vesentlig del av bildet, men det er to unntak, det ene er bilder som har nyhets interesse og bilder man stiller i fotokunkurranser.

 

Lyst å finne fram loven som tilsier at du har lov å ta bilde av meg på gata for å bruke det i en fotokonkurranse uten samtykke? Jeg har mine tvil.

 

Mitt fjes er like mye personlig i en fotokonkurranse som utenfor konkurranse.

Vil faktisk påstå at det er en værre forbrytelse å publisere et foto til en konkurranse uten samtykke av vedkommede.

 

Lovdata:

§ 45c.

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

 

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

 

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

 

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

 

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

 

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

 

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

§ 23.

Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

 

Med samme begrensning kan offentliggjort fotografisk verk mot vederlag gjengis også i kritisk eller vitenskapelig fremstilling av allmennopplysende karakter og i tilslutning til teksten i skrifter bestemt til bruk i opplæring.

 

Offentliggjort personbilde i form av fotografisk verk kan gjengis i skrift av biografisk innhold.

Bestemmelsene i denne paragraf gir ikke rett til gjengivelse i maskinlesbar form, med mindre det gjelder en ikke-ervervsmessig gjengivelse etter første ledd.

 

§ 27.

Vern etter denne lov er ikke til hinder for dokumentinnsyn etter forvaltningsloven og offentleglova eller annen lovgivning.

Loven er heller ikke til hinder for at verk brukes i forbindelse med etterlysning, i etterforskning eller som bevismiddel.

Endret av Bjohansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyst å finne fram loven som tilsier at du har lov å ta bilde av meg på gata for å bruke det i en fotokonkurranse uten samtykke? Jeg har mine tvil.

 

Mitt fjes er like mye personlig i en fotokonkurranse som utenfor konkurranse.

Vil faktisk påstå at det er en værre forbrytelse å publisere et foto til en konkurranse uten samtykke av vedkommede.

Det er nok for at en fotokonkurranse er å anse som et lukket arrangement.

Lenke til kommentar

Det er nok for at en fotokonkurranse er å anse som et lukket arrangement.

 

Det stemmer nok ikke. Et fotografi er ikke lovlig å gjengi eller vises offentlig uten samtykke.

 

Venter fortsatt på kilder til uttalelsen din, jeg har allerede postet loven som tilsier at dette ikke er lov.

Er dette et forhør?

Lenke til kommentar

BILDEKRITIKK ER FORUMET DERE ER I

 

 

Tenker kanskje at de gule fargene i bildene er litt kraftige? Kunne kanskje gjort seg med litt mindre gulfarge og litt lysere eksponerte ansikter?

 

Aaaaaah, endelig litt feedback om bildet og ikke om alle verdens lover og regler. Er også helt enig med deg, men bildene var i anledning jul, så derfor ville jeg presse på litt gult. Ellers ville jeg ikke gjort det! Lyset i fjesene burde vært høyere eksponert ja.

Takk for tilbakemelding!

Endret av skjlzvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...