Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått i oppdrag av kunde og lage en VPN tunell mellom to arbeidssteder.

 

Jeg er på jakt etter greit utstyr som ikke koster all verden og som er brukervennelig.

 

Jeg vet Cisco har topp utstyr til dette, men kunden ønsker ikke å kjøpe så dyrt utstyr, jeg har tidligere brukt Dlink DFL 210 og syntes at det fungerte gjempebra, i tilegg har dlink super support.

 

Det jeg lurer på om det er noen annet utstyr som kan annbefales til dette som ikke koster sjorta, og som er brukbart?

 

 

Obs! tar forbehold om skriveleifer da jeg har dystleksi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers går det alltids an å sette opp Win/linux servere som VPN routere.

Eller billig software som f.eks TeamViewer o.l som har VPN-lignende funksjonalitet.

 

Spørs litt mer på behovet ditt da.

 

Netscreen sin SSG5 er billig og uhyre funksjonsrik mht VPN for den prisen den ligger på (700-800 $).

Lenke til kommentar

Har fått i oppdrag av kunde og lage en VPN tunell mellom to arbeidssteder.

 

Jeg er på jakt etter greit utstyr som ikke koster all verden og som er brukervennelig.

 

Jeg vet Cisco har topp utstyr til dette, men kunden ønsker ikke å kjøpe så dyrt utstyr, jeg har tidligere brukt Dlink DFL 210 og syntes at det fungerte gjempebra, i tilegg har dlink super support.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle D-Links support for "super", men jeg er enig i at DFL-210 er (var?) et godt produkt, langt bedre enn de andre D-Link-routerene.

 

Det finnes mange andre leverandører som lager rimelige VPN-routere. Jeg har hatt god erfaring med ZyXEL, Netgear, Draytek og Cisco (Linksys-produktene). Jeg har også vært såvidt borti Edimax, men ikke nok til å kunne si om produktene er solide.

 

Jeg stusser litt på hva du mener med "brukervennlig". En site-to-site VPN-forbindelse er ikke noe sluttbrukerne behøver å forholde seg til etter at den er satt opp, så routerens grensesnitt er for dem helt irrelevant.

 

Den som skal sette opp forbindelsen må ha god forståelse av konseptene for å kunne garantere at forbindelsen er tilstrekkelig sikker. En enkel veiviser er ingen garanti for at resultatet blir godt nok. Og på den annen side: Hvis man virkelig forstår hvordan tingene fungerer, trenger man ingen veiviser.

 

På www.alfanete.eu har du folk som kan dette, og har kvalitetsprodukter fra Alfa som er en solid produsent. Sjekk feks router w535 http://www.alfanete.eu/en/alfa-aip-w525h.html.

Pussig, jeg finner absolutt ingen tester eller produktomtaler av disse kvalitetsproduktene. Et Google-søk returnerer bare siden det ble linket til her. Jeg tror jeg styrer unna.

Endret av conundrum
Lenke til kommentar

Enig med conundrum, finner heller ikke noen tester eller omtaler av disse.

Ser heller ikke ut til å ha VPN støtte, utifra spec som de lister opp. Ser ut som billigutstyr som passer bedre hjemme enn på jobb spør du meg.

 

VPN med IPSec som er det mest aktuelle, er rimelig komplisert med mindre man har god kontroll på TCP/IP og nettverk generelt. På Cisco/Netscreen sine produkter må du betale for support, men der finnes det også gode forum og guider, så det er stor sjangs for at man klarer seg uten support. På de mindre utbredte merkene, er man mer avhengig av produsenten sin support.

Lenke til kommentar

Har fått i oppdrag av kunde og lage en VPN tunell mellom to arbeidssteder.

 

Jeg er på jakt etter greit utstyr som ikke koster all verden og som er brukervennelig.

 

Jeg vet Cisco har topp utstyr til dette, men kunden ønsker ikke å kjøpe så dyrt utstyr, jeg har tidligere brukt Dlink DFL 210 og syntes at det fungerte gjempebra, i tilegg har dlink super support.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle D-Links support for "super", men jeg er enig i at DFL-210 er (var?) et godt produkt, langt bedre enn de andre D-Link-routerene.

 

Det finnes mange andre leverandører som lager rimelige VPN-routere. Jeg har hatt god erfaring med ZyXEL, Netgear, Draytek og Cisco (Linksys-produktene). Jeg har også vært såvidt borti Edimax, men ikke nok til å kunne si om produktene er solide.

 

Jeg stusser litt på hva du mener med "brukervennlig". En site-to-site VPN-forbindelse er ikke noe sluttbrukerne behøver å forholde seg til etter at den er satt opp, så routerens grensesnitt er for dem helt irrelevant.

 

Den som skal sette opp forbindelsen må ha god forståelse av konseptene for å kunne garantere at forbindelsen er tilstrekkelig sikker. En enkel veiviser er ingen garanti for at resultatet blir godt nok. Og på den annen side: Hvis man virkelig forstår hvordan tingene fungerer, trenger man ingen veiviser.

 

På www.alfanete.eu har du folk som kan dette, og har kvalitetsprodukter fra Alfa som er en solid produsent. Sjekk feks router w535 http://www.alfanete.eu/en/alfa-aip-w525h.html.

Pussig, jeg finner absolutt ingen tester eller produktomtaler av disse kvalitetsproduktene. Et Google-søk returnerer bare siden det ble linket til her. Jeg tror jeg styrer unna.

 

 

Takk for et meget bra svar, er enig angående det jeg sa om d link sin support den er ikke super men den er faktisk veldig bra og den er gratis.

 

Det jeg mente med brukervennelig var at jeg ikke er ute etter noe prooft utstyr som du nesten må ha sertiviseringer for og sette opp.

 

Men skal ta og titte litt veidere,men www.alfanete.eu er uaktuelt da jeg heller ikke finner noe relevant info.

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...