Gå til innhold

Ny skjerm 1500-2500


CptZiggy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OBS! Skjermer er ikke min sterke side, men jeg kan komme med ting og tang jeg har plukket opp.

 

Dell skjermen har e-IPS-panel mens Samsungen har TN-panel.

 

e-IPS-panel gir bedre fargegjengivelse og bedre innsynsvinkler, mens TN-panel er raskere.

Det er i grunn hovedforskjellene så vidt jeg vet. Det er også disse forskjellene som har ført til at TN-panel gjerne blir kalt "gamingskjerm", mens IPS-paneler blir kalt "bilderedigeringsskjermer."

 

Jeg innbiller meg at denne inndelingen er litt for svart/hvitt. Ikke alle spillere har de samme kravene som turneringsspillere innen ulike FPS.

 

 

Noen IPS-paneler kan være svært trege, men U2312HM er ganske rask av seg til å være e-IPS i følge det jeg har lest.

 

 

 

Selv sitter jeg i dag med en skjerm med TN-panel. Skjermen er fin den, for all del, men jeg skulle gjerne hatt bedre bildekvalitet. Så min neste skjerm blir en skjerm med e-IPS-panel eller en annen type IPS-panel. Med andre ord; om det hadde vært meg hadde jeg valgt U2312HM uten å nøle.

 

Det er i grunn ikke mer enn det jeg kan si, men forhåpentligvis fikk du noe ut av denne posten.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Jo, takk for svar. Har forstått det slik at ips-panel er sterkere når det kommer til farger.

 

Nå sitter jeg somsagt på en LG19WS som begynner å dra på åra. Er ikke den mest kresne spilleren

egentlig, og tenker derfor at det blir for dyrt å investere i en 120hz skjerm. Har egentlig ikke

noe problem med responstiden og etterslepningen på min nåværende skjerm, men kunne ønske meg noe

litt større med litt bedre bildekvalitet.

 

Nå er det jo hovedsaklig spilling og surfing som pcen blir brukt til, film/serier osv blir sett på TVen.

 

Bilderedigering er ikke noe jeg driver mye med for å si det sånn.

 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om IPS-panel er raskt nok til spilling? Den jeg har nå har vel oppgitt tid på 5ms, og U2312HM har vel oppgitt 8ms. Høres ut som en enormt forskjell.

Ser de fleste ligger på 2 eller 5.

 

Har hørt veldig lite om Samsungen, og har hørt veldig mye om Dell sine. Men det jeg har

lest om Samsung sin er forsåvidt bra, men er vel snakk om en litt eldre skjerm også?

Lenke til kommentar

Uten at jeg kan si dette sikkert antar jeg at 2, 5, eller 8ms ikke har så mye å si, men at det heller er andre ting som spiller inn. Det er jo 1/1000-dels sekunder det dreier seg om.

 

 

 

Et utdrag fra en test:

"I moved on to examine response time. Dell U2412M is pretty fast and although it has motion blurring, it is one of the better IPS panels I have examined. IPS panels are not as fast as 120 Hz TN panels but personally I have no problem with using an IPS panel for casual and semi-serious gaming."

 

 

"Dell U2412M is not a true gaming monitor – no IPS panels offers that experience – but for most gaming, even semi-fast gaming, I see it as a fairly good solution. If you are a serious FPS or racing enthusiast I suggest you look for a 120 Hz TN panel instead."

 

 

 

Utdrag fra en annen test:

"The responsiveness of the U2412M should be perfectly fine for some most moderate to high gaming and shows a nice low level of motion blur assuming you leave the OD control turned on."

 

Senere i den siste testen er input lag testet (forsinkelsen fra du maskinen sender signal til at skjermen viser det). Laveste verdi var 9,4ms og høyeste var 20ms.

 

 

Disse testene har vel kun bekreftet det jeg sa i første post, at denne skjermen ikke er ute av sitt rette miljø om du bruker den til gaming.

 

 

Edit: Akkurat den Samsungen har jeg ikke vært borte i, men jeg har en annen Samsung selv, og har hatt erfaring med et par til. Min erfaring er at Samsung har fine skjermer.

 

 

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

En ting jeg har skjønt er ihvertfall at 120Hz er utrolig deilig om du har spilt endel FPS.

med 120Hz og en virkelog god mus og musematte vil du merke enorm forskjell under gaming..

 

skal selv kjøpe 120 HZ neste mnd etter å ha prøvd det. mus og matte ble kjøpt nettopp og det var en fullstendig annen opplevelse..

Lenke til kommentar

IPS er på bildekvalitet langt overlegne TN, de gir et mer korrekt bilde, og har mye mye bedre farger.

 

Grensen på etterslep ble for mange år siden diskutert frem til at var 8ms, noe tregere enn det var for dårlig på TN, men noen IPS var tydeligvis gode nok (en av de store nettsidene som samlet en stor gruppe gamere for å la dem prøve på forskjellene). IPS måler nesten utelukkende tiden sin i sort-hvit-sort, der de aller fleste TN måler i grå-hvit-grå. Og jeg har til gode å se en TN som har noe mindre enn 5ms på sort-hvit-sort, og her ser man med en gang at forskjellene ikke er så store som markedsføring vil ha det til.

 

I tillegg degraderes bildet på et TN-panel ganske mye med en gang du får litt vinkel på det, så om du står litt til venstre/høyre/nedenfor/ovenfor skjermen, så vil bildet bli kraftig forvrengt, der et IPS-panel vil gi et tilnærmet perfekt bilde i alle retninger.

 

Det største argumentet her er 120hz vs 60hz, men for meg vil det aldri bli verdt forskjellen i kvalitet. Flere dårlige bilder taper mot et bra bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...