Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T- eksamen nærmer seg med stormskritt


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp og litt god veiledning av dere her som kan.

 

Kort sagt skal jeg som i topicen, ha eksamen i 1T snart. Er gira og stressa. Men skal ikke la det gå utover.

Tillegg også veldig kort; har øvd en god del å tidllighøsten, men pga flytting og jobbskifte har det vært lite matte de siste 1,5 minst mnd.

 

Spørsmålet mitt er da:

 

- hva slags ressurser har jeg på nettet??

 

- kan jeg finne lærebøkene??

 

- kan jeg finne mange eksamensoppgaver *med* løsningsforslag og ikke bare svar??

 

- finnes det privatfolk på nettet som her som kan være tilgjengelig med hjelp??

 

 

Takk for svar =)) !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg personlig skrevet flere løsningsforslag til tidligere T1 eksamener. Finnes en tråd på dette forumet, akkuratt i dette underforumet og som lenker til disse.

 

Videre så har matematikk.net en ganske god nettressurs tilgjengelig for T1.

 

http://per.matematikk.net/index.php?title=1T_Hovedside

 

Det er flere ting som spiller inn for hvor godt du gjør det på en eksamen. Selv fikk jeg en ganske svak firer i T1, og tok senere opp faget som privatist, da med toppkarakter.

 

Uansett hvor mye du øver hjelper det lite om du "driter" deg ut på eksamen, eller har øvd på feil pensum.

 

Måten jeg anbefaler deg å lese på er faktisk å slappe litt av, eksamen er faktisk ikke så ille som folk skal ha det til.

Prøv å løs tidligereeksamener mest mulig likt forholdene på den faktiske eksamen.

 

Let frem en stoppeklokke

Sett deg ned et rolig sted

Regn hele eksamenen uten stopp

 

Du skal regne denne eksamenen som om detvar en faktisk eksamen. Ingen pauser, eller jeg skal bare slappe litt av og sjekk FAISBOKA.

 

Etter endt resultat sjekker du løsningsforslag, eller regner oppgavene på maskin eller med kalkulator (da første halvdel er uten hjelpemidler.)

 

--------------------------------------

 

1. STORE TEGNINGER!!!! T1 er mye tegning, skal du lage figur, bruk minst en halv side, helst en side.

Skriv på alle relevante opplsyninger.

 

2. Tegn, Tegn tegn. Er det geometri tegn, er det funksjoner tegn, er det sannsynlighet tegn.

Dette hjelper mye på den visuelle forståelsen, og gir bonuspoeng selv om du ikke helt klarer oppgaven.

 

3. Regn over det du var usikker på, slet du med sannsynlighet leser du deg opp på sannsynlighet.

 

Både Khan academy, matematikk.net og også andre steder på nett har oppgaver en kan øve på.

 

4. Dagen før eksamen prøv å slapp mest mulig av, dette er ikke alltid mulig. Men prøv. På selve eksamensdatoen må du slappe av.

Totalt forbudt å øve. Kanskje du husker en ekstra formel, men dette gjør deg nervøs og usikker. SLAPP AV. Tenk på pupper, biler og kebabfett. Ikke fokuser på matte.

 

5. Når du tar eksamen les raskt igjennom opppgavene, pass på tiden. Ta deg gjerne litt god tid på hver oppgave, ha fin flyt. Sliter du med en oppgave, bare hopp over den. Gjør alt det enkle først. Store fine tegninger.

Ikke kjør full kladd, kladd litt ved siden av men i all hovedsak før rett inn.

 

6. Regn så over de vanskelige oppgavene, kladd litt ved siden av.

 

Konkrete tips.

 

Sliter du med likninger og forenklinger av algebra. Sett inn tall for hver overgang, da ser du raskt hvor ting ikke stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, takk for flott svar Nebucanezzar.

 

--Lurer på så om det finnes en online hjelpetjeneneste/hjelpemulighet som jeg kan bruke i dag og i morra?? -- før jeg får tilbake bøkene mine på søndag.

 

Står ikke på bar bakke, har forberedt ganske greit et par måneder i forveien. MEn jeg må ta de siste forberedelsene hurtig, og da tenker å jobbe knallhardt i helga!!

 

- forsåvidt hva annet av (bl.a norske) ressurser finnes på nettet, som jeg kan bruke til å forberede meg, spesielt mtp 1T??

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Matematikk.net. Seriously, der prøver vi og svare deg så fort som mulig. Og selv om du skriver noe klokka 2 på natta, så tar det ikke lange stunden før du får svar ;)

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30410

 

online hjelpetjeneneste aner jeg ingenting om, dessverre.

 

http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/algebra.php

 

http://www.matematikk.net/kunloeft/1T/potenser1t.php

 

http://per.matematikk.net/index.php?title=Hovedside

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, takk for flott svar Nebucanezzar.

 

--Lurer på så om det finnes en online hjelpetjeneneste/hjelpemulighet som jeg kan bruke i dag og i morra?? -- før jeg får tilbake bøkene mine på søndag.

 

Står ikke på bar bakke, har forberedt ganske greit et par måneder i forveien. MEn jeg må ta de siste forberedelsene hurtig, og da tenker å jobbe knallhardt i helga!!

 

- forsåvidt hva annet av (bl.a norske) ressurser finnes på nettet, som jeg kan bruke til å forberede meg, spesielt mtp 1T??

 

:thumbup:

Du kan jo prøve NDLA (http://ndla.no/nb/node/54)

Teori og oppgaver med fasit som du kan prøve deg på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Dere her, hvordan er nå vurderingen i forhold til 1T??

 

Er en bittelitt gammel traver, iom at ikke har hatt Kunnskapsløftet-matte og lurer hvordan de vurderer nå for tida.

 

- Er det sånn at du må ha nok poeng på - henholdsvis del1 og etter det igjen del2 for å stå/3/4/5 osv

 

- eller er det slik at del1- poengene og del2-poengene summeres sammen, og man ser prosentvis om det blir 1, 3 eller 6 f.eks.

 

 

 

- hvor prosentmessig/poengmessig ligger de forskjellige karakterene og den infamøse 1eren??

 

:thumbup: Takker for svar!

Lenke til kommentar

Skarve førstis på uni, alt dette ligger ute på nett.

 

Skal jeg se inn i spåkulen for morgendagen tipper jeg på noe slikt som dette.

 

  • 60 Mulige poeng
  • 24 på del 1 , 36 på del 2
  • Eksamen vil bestå av 7-8 oppgaver
  • 2 - 3 på del 1 og 5 på del 2
  • Del 1 vil ha en forholdsvis normal arbeidsmengde
  • Del 2 vil ha i overkant høy arbeidsmengde
  • Sannsynlighet vil komme, ofte greie oppgaver
  • Geometri vil komme, gjerne i form av en praktiske oppgaver. vanskelige
  • Funksjoner vil komme, nullpunkt derivasjon etc - Middels vanskelig
  • Ingen alternative oppgaver

 

Så får vi se om jeg treffer innertier da :p Uansett dere må legge dere nå, lykke til.

 

Og chill

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...