Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i engelsk - privatist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke typer oppgaver jeg tror kommer:

 

Av typen som har vært på tidligere eksamener.

Del1:

grammatikkoppgaver(velge riktig alternativ),

tekstforståelse (hva er innholdet i teksten, hvilket alternativ skal hvor?)

sjangerforståelse ( i hvilken sjanger er teksten skrevet og hvorfor - eksempler som underbygger påstand)

Skrive i forskjellige sjangre( formell/uformell/til en kompis/til et barn/til en oldemor/en reklametekst/jobbsøknad/personlig brev/rapport osv).

 

Del2

valgfri skriveoppgave basert på forberedelsedel(skrive en artikkel ser alltid ut til å være et av alternativene, mens de andre er mer åpne for eget valg - feks essay,biograf).

 

Mer spesifikk enn det er umulig å bli, spesielt del 1 er helt åpen.

I Del2 er det nok minst én oppgave om å skrive en artikkel angående kildekritikk og relevans(ref forberedelsesdel). Det er lurt å ha med noen tekster angående emnet slik at man har noe harde fakta å slå i bordet med på en slik oppgave(husk kilderhenvisninger!).

 

Selv håper jeg på å måtte skrive en nyhetsartikkel i Del2.

Endret av eriklepe
Lenke til kommentar

Jeg fikk forberedelsesdelen i dag og har eksamen på mandag. Har ikke peiling på hvordan jeg skal forberede meg. Jeg går VG2 og husker ikke alt fra de forskjellige sjangrene (brev, formell/uformell osv.) og har ikke engelskboka :O

 

Er det noe nettsted eller noe hvor jeg kan se hvilke sjangrer jeg må kunne fra fjor?

 

I del 2 tror jeg bare jeg kommer til å komme på noe på eksamen. Har brukt å gjøre det uansett hvor mye jeg vet på forhånd og det gikk bra i engelsken i fjor i allefall :) (har eksamen nå fordi jeg ble trukket opp i fjor, men var syk).

 

Er kilder i del to et krav?

 

(ble litt knotete innlegg, men håper dere forstår :p ) Hadde vært interessant å høre hvordan dere forbereder dere også :D

Lenke til kommentar

Kildehenvisninger er lagt endel vekt på i mange andre fag også, og del to på denne eksamen handler om nettopp kilder og kildebruk. Og om man bruker kilder for å underbygge påstander/argumenter i teksten på eksamenbør jo kildehenvisninger til disse være på plass. Mener jeg ihvertfall!

Lenke til kommentar

1. Ikke alt som står skrevet er nødvendigvis korrekt.(man skal være kritisk til alle kilder, og ikke bruke kilder som ikke oppfattes som troverdig)

2. Du risikerer å stryke dersom du plagierer.(tekster skal være egenprodusert og ikke kopiert direkte fra nett)

 

Tittelen er jo også noe ironisk:(The Whole Internet Thruth)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...