Gå til innhold

Diode til beskyttelse fra xenon-ballast


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Skal montere xenon på bilen. Ballastene sender ein startspenning til lampa med Vmax 23kv. Tenkte å putte inn 2 diodar slik at dei beskyttar den øvrige elektronikken i bilen får denne spenninga som ballastene sender ut. Sjå vedlagd tegning. Har sett litt på Elfa, men har ikkje funne nokre diodar som tåler stor nok spenning i sperreretning. Nokon som har forslag til kvar eg finn dette?

 

post-110197-0-65251500-1321434302_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du er litt på bærtur her. Hvordan mener du at disse diodene skal beskytte mot noe som helst?

 

Vær forsiktig når du holder på med dette. 23 kV er dødelig, og vanlig isolasjon (f.eks. krympestrømpe) holder ikke. Overlat høyspent til fagfolk!

Skrevet

Ballastene sender ut ei spenning på 23kVmax for å tenne xenongassen. Det har vist seg at denne spenningen går i begge retningar ut frå ballasten, dvs både mot lyspæra og mot tilførselen. Spenninga kan øydelegge andre komponentar i bilen. Diodane er meint for å sperre denne spenninga som blir sendt ut når lyspærene skal tennast. Eg har tenkt å kople diodane inn som vist på tegninga.

 

post-110197-0-57566700-1321445740_thumb.jpg

Skrevet

Har ikke noen løsning på diode-problemet, men har du hørt om skader på elektronikk grunnet ettermontert xenon?

 

Angående krympestrømper, så fungerer det greit selv om spenningen er 23KV. På forum rundt om kring annbefales det dobbelt lag krympestrøme for sikkerhets skyld. Noen ganger MÅ man modifisere litt for å få det på plass.

Skrevet

Skjønner nå hva du tenker på. Løsningen har imidlertid flere problemer:

1) Diodene vil kun beskytte hvis overspenningen kommer med riktig polaritet.

2) En vanlig diode tåler ikke 23 kV. Du må over på diodearray for høyspentelektronikk. Disse vil gi for høyt spenningsfall og koster mer enn du vil vite.

3) Selv med vanlige dioder blir det utviklet betydelig varme, og det er ikke sikkert ballastene vil like at drivspenningen blir 1-2 Volt lavere.

 

Så hva kan du gjøre?

- Bruk et vanlig overspenningsvern for 12V. For eksempel et slikt som finnes på en del startkabler.

- Legg en egen kabel rett fra batteriet til å drive xenon lysene. Batteriet er et godt overspenningsvern og vil kverke pulsene før de når annen elektronikk. Legg også gjerne egen 0V fra batteriet til xenon lysene.

Skrevet

Kor får eg tak i eit slikt overspenningsvern? Vil det takle dei høge spenningane og samtidig levere straum til lysa? Er ikkje slik at det sperrar og det tek tid før det koplar inn i gjenn?

 

Eksisterande lys går via det orginale ledningsnettet bortsett frå grøftelysa. Skal her få lagt opp nye ledningar til lysa og nye relè som får styrestraum frå det eksisterande ledningsnettet.

Skrevet

Hvis dette er et faktisk problem så har dagens HID ballast/tenningselektronikken til xenonpærer allerede ordnet det...

 

Eventuelt monter først, så ta noen målinger om du kan påvise noen spenningspeek som slår tilbake...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...