Gå til innhold

Kjøp av utstyr - ENK under 50 000


Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltpersonforetak, og har sålangt i år ikke oversteget grensa på 50 000, så jeg er da ikke momspliktig, etter hva jeg har forstått.

 

Jeg jobber med utvikling av nettbaserte systemer, og er avhengig av å teste det jeg lager på så mange platformer som mulig. Privat eier jeg PCer med Linux og Windows, og en smartphone. I det siste har jeg vurdert å skaffe meg et nettbrett (iPad, Galaxy Tab el.l.) for å kunne skreddersy løsninger også for disse enhetene.

 

Høres det logisk ut å kjøpe dette i firmaets navn (vil nok også bli brukt i privat sammenheng), og hvordan går jeg isåfall frem? Betaler jeg ikke moms, eller blir momsen refundert? Er usikker på dette siden jeg ikke er momspliktig enda.

 

Vil jeg kunne slippe unna med mindre skatt også, om jeg handler i firmaets navn? Isåfall, hvordan "skriver jeg av" dette på selvangivelsen?

 

Jeg har søkt litt rundt, men finner ingenting som forklarer hvordan dette fungerer for ikke-mva-pliktige foretak, så håper på litt hjelp herfra! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retter opp en vanlig misforståelse først: Grensa på 50 000 kroner gjelder ikke kalenderår, men en løpende 12-månedersperiode.

 

Det er ikke noe problem at du selger det private utstyret til foretaket (men prisen må være reell markedsverdi), og kjøper nettbrett i foretakets navn.

 

Poenget er at utstyret i hovedsak skal brukes i foretaket.

 

Du kan lese mer om disse reglene her.

 

Du får ikke tilbake momsen så lenge du ikke er i mva-registeret, men du får uansett fradrag for hele beløpet i regnskapet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg har et enkeltpersonforetak, og har sålangt i år ikke oversteget grensa på 50 000, så jeg er da ikke momspliktig, etter hva jeg har forstått.

 

Jeg jobber med utvikling av nettbaserte systemer, og er avhengig av å teste det jeg lager på så mange platformer som mulig. Privat eier jeg PCer med Linux og Windows, og en smartphone. I det siste har jeg vurdert å skaffe meg et nettbrett (iPad, Galaxy Tab el.l.) for å kunne skreddersy løsninger også for disse enhetene.

 

Høres det logisk ut å kjøpe dette i firmaets navn (vil nok også bli brukt i privat sammenheng), og hvordan går jeg isåfall frem? Betaler jeg ikke moms, eller blir momsen refundert? Er usikker på dette siden jeg ikke er momspliktig enda.

 

Vil jeg kunne slippe unna med mindre skatt også, om jeg handler i firmaets navn? Isåfall, hvordan "skriver jeg av" dette på selvangivelsen?

 

Jeg har søkt litt rundt, men finner ingenting som forklarer hvordan dette fungerer for ikke-mva-pliktige foretak, så håper på litt hjelp herfra! :)

 

Du får ikke igjen moms før du har blitt momsregistrert. Men i det du kommer over grensen på 50 000 i løpet av 12 måneder vil du kunne få igjen det meste av momsen som du har betalt de siste tre årene.

 

Driver du med applikasjonsutvikling er iPad eller annet nettbrett i høy grad relevant for firmaet og du kan ta inn dette som en kostnad i regnskapet. For å få det med i selvangivelsen din er du nødt til å ha en oversikt over inntekter og utgifter (ofte kalt et regnskap) samt føre dette over i rett næringsoppgave for næringsdrivene. Tror dette er næringsoppgave 1.

 

Dette tas så med over til selvangivelsen din hvor et eventuelt underskudd i firmaet trekkes fra de allminnelige inntekt.

 

Avskrivninger som miniforetak viser til er ikke aktuelt for et nettbrett, her tar man hele kostnaden i det året man kjøper den da kjøpet vil være mindre enn 15 000 kr eks mva.

 

Det ligger mye god info på www.smbinfo.no og www.bedin.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...